Rallye Monte Carlo se stala premiérou pro nově vyvinuté bezpečnostní systémy od FIA. Tím by mělo být posádkám dopřáno větší bezpečnosti při bočních nárazech.
Přípravné práce začaly již v březnu 2005. Společně s továrnami Subaru a Peugeot chtěla FIA vyvíjet nové systémy, které by se později integrovaly do všech vozů. Cíl pro vývoj byl jasný: Poskytnout posádkám větší ochranu před těžkými zraněními při bočním nárazu.
Prvním krokem byla snaha redukovat síly působící na účastníky nehody při nárazu. Toho se dosáhlo zvětšením prostoru mezi dveřmi a sedačkou (200 mm), použitím materiálů, které jsou schopny pohlcovat energii, a zesílení ochranného rámu v oblasti dveří. V návaznosti na to se také hodně zapracovalo na zvýšením ochrany sedaček okolo hlavy, ramen a v oblasti pánve jezdců a optimalizoval se tvar bezpečnostního pásu.
Uprostřed vozu byla mezi jezdcem a navigátorem napnuta bezpečnostní síť, která je stále ve spolupráci s týmy zdokonalována. Ta by měla zabránit tomu, že se v případě nehody oba členové posádky vzájemně ohrozí. Rozšířením a zesílením ochranné klece ve dveřním prostoru je auto lépe vyzbrojeno proti bočním nárazům. Souborná opatření projevila svoji účinnost. Test věhlasné společnosti DEKRA ukázal, že by bylo možné bez větších komplikací přežít boční náraz o síle 70 G.
„Po třech letech vývoje a testů se těším, až uvidím tyto bezpečnostní prvky na autech v rally,“ nechal se slyšet Sid Watkins, někdejší šéflékař FIA a součastný vedoucí institutu FIA pro bezpečnost v motosportu. „Týmy a jejich jezdci mají nesmírnou podporu a těším se na další spolupráci při zlepšování bezpečnostních standardů v našem sportu.“
„Jsem rád, že se můj tým stal důležitým partnerem při vývoji tohoto systému,“ prohlásil Petter Solberg, mistr světa z roku 2003 a součastný jezdec stáje Subaru. „Jsem přesvědčen, že FIA má i do budoucna spoustu dobrých nápadů, a doufám, že zažijeme ještě mnohem bezpečnější sport.“
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?