Rallye Monte Carlo se stala premiérou pro nově vyvinuté bezpečnostní systémy od FIA. Tím by mělo být posádkám dopřáno větší bezpečnosti při bočních nárazech.
Přípravné práce začaly již v březnu 2005. Společně s továrnami Subaru a Peugeot chtěla FIA vyvíjet nové systémy, které by se později integrovaly do všech vozů. Cíl pro vývoj byl jasný: Poskytnout posádkám větší ochranu před těžkými zraněními při bočním nárazu.
Prvním krokem byla snaha redukovat síly působící na účastníky nehody při nárazu. Toho se dosáhlo zvětšením prostoru mezi dveřmi a sedačkou (200 mm), použitím materiálů, které jsou schopny pohlcovat energii, a zesílení ochranného rámu v oblasti dveří. V návaznosti na to se také hodně zapracovalo na zvýšením ochrany sedaček okolo hlavy, ramen a v oblasti pánve jezdců a optimalizoval se tvar bezpečnostního pásu.
Uprostřed vozu byla mezi jezdcem a navigátorem napnuta bezpečnostní síť, která je stále ve spolupráci s týmy zdokonalována. Ta by měla zabránit tomu, že se v případě nehody oba členové posádky vzájemně ohrozí. Rozšířením a zesílením ochranné klece ve dveřním prostoru je auto lépe vyzbrojeno proti bočním nárazům. Souborná opatření projevila svoji účinnost. Test věhlasné společnosti DEKRA ukázal, že by bylo možné bez větších komplikací přežít boční náraz o síle 70 G.
„Po třech letech vývoje a testů se těším, až uvidím tyto bezpečnostní prvky na autech v rally,“ nechal se slyšet Sid Watkins, někdejší šéflékař FIA a součastný vedoucí institutu FIA pro bezpečnost v motosportu. „Týmy a jejich jezdci mají nesmírnou podporu a těším se na další spolupráci při zlepšování bezpečnostních standardů v našem sportu.“
„Jsem rád, že se můj tým stal důležitým partnerem při vývoji tohoto systému,“ prohlásil Petter Solberg, mistr světa z roku 2003 a součastný jezdec stáje Subaru. „Jsem přesvědčen, že FIA má i do budoucna spoustu dobrých nápadů, a doufám, že zažijeme ještě mnohem bezpečnější sport.“
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.