OHLÉDNUTÍ PO 1. ETAPĚ: Jednou z nejkratších etap v historii, přesto však v plné parádě. Tak začal v Monte Carlu další ročník Mistrovství světa v automobilových soutěžích.
Po shlédnutí výsledků první etapy Rally Monte Carlo 2008 by se mohlo zdát, že tak jak minulá sezona skončila, tak ta letošní začala. A sice kralováním Sebastiana Loeba. Jenže není tomu tak. První rychlostní zkoušku sezony 2008 vyhrál Loebův stájový kolega Dani Sordo. Na Loeba najel 3,8 vteřiny. Třetímu v cíli Hirvonenovi, Sordo „nadělil“ dvacet sekund. Velkým překvapením dnešních rychlostních zkoušek jsou výkony obou japonských stájí – Subaru a Suzuki. Jezdci prvně jmenovaného týmu naznačili své cíle už na shakedownu, a v prvních měřených testech své odhodlání potvrdili. Atkinson byl po první zkoušce čtvrtý a stejné místo m patří o po dvou testech dnešní etapy. Jeho týmový kolega Solberg je zatím šestý. Druhý Japonský tým rovněž překvapil. A hned dvakrát. Poprvé když na prvním testu zajel Gardemeister osmý a týmová dvojka Andersson jedenáctý čas. – to od nich zřejmě čekal málo kdo! Druhé překvapní – tentokrát pro tým nemilé – se odehrálo po vyjádření obou jezdců v cíli druhé dnešní zkoušky. Oba jezdci si totiž stěžovali na technické problémy jejich speciálu SX4 WRC. Gardemeister se potýkal s problémy se spojkou a Anderssonovi praskla poloosa – podle vyjádření jezdce bez příčiny. I přes problémy si však Gardemeister a Andersson drží s novými speciály osmé a dvanácté místo. Pro mne překvapení! Naopak na první pohled by se mohlo zdát že jezdci ani jednoho z týmů Ford, na tom nejsou zrovna nejlépe. V cíli dnešní etapy drží prapor značky nejvýše Hirvonen. Je třetí se ztrátou už 44 vteřin na Loeba. Jeho týmový kolega Jarri-Matti Latvala si vybral smůlu hned v první „erzetě“ nové sezony. Mladý Fin doplatil na zákaz používání takzvaného Mousse systemu – tedy výplně pneumatiky, která se aktivuje při defektu. Latvala jednu ze zatáček řízl tak hodně, že při tom prorazil pneumatiku a do cíle RZ1 dojel se čtyřminutovou ztrátou. Vypadá to že má po nadějích na dobré umístění. Jezdci týmu Stobart Ford na tom jsou sice lépe něž Latvala, nicméně i oni se potýkali problémy. Nejhůře z nich je na tom Duval. Jeho ledoví špioni zůstali stát na RZ1 kvůli poruše vozu a Duval tak přišel o cenné informace o stavu obou dnešních rychlostních zkoušek. I přesto je však Dudu na pátém místě po 1. etapě. Kolega Duvala Gigi Galli je sice „až“ na sedmém místě, ale Ital sedí v soutěžním voze po delší pauze a ani Ford Focus WRC není pro něj zatím vůz se kterým by se dokonale znal. Jede s ním první závod! Jeho ztráta na vedoucí posádku je minuta šestadvacet. Na čtvrté místo však ztrácí 28 vteřin. Navíc o Gallim je námo že bojuje do poslední chvilky, tak uvidíme co předvede v dalších dnech. Zbylí dva jezdci Stobartu Henning Solberg a Mathew Wilson jedou svůj asfaltový standard. Wilsonovi zatím patří třináctá pozice, Henning je o dvě místa za ním. Za zmínku ještě stojí devátá a desátá průběžná pozice. Ty okupují jezdci se soukromými vozy Peugeot. Na deváté příčce je to Jean Marie Couq se třistasedmičkou, desíku uzavírá jeho Francouzský krajan Frederic Romeyer se starší dvěstěšestkou. Tolik tedy prví, noční etapa 76. ročníku Rally Monte Carlo. Uvidíme co nového nám přinesou následující tři víkendové etapy. Ta zítřejší startuje v 8:24 minut. O jejím průběhu vás budeme informovat.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.