Český rallye sport se ani nestačil uložit k zimnímu spánku a první soutěž Mezinárodního Mistrovství České republiky v rallye je za námi.
Uplynulý víkend bojovala česká a rakouská špička v okolí města Freistadt o první mistrovské body. Tradičně technicky náročná trať byla v letošním roce ztížena nestálým povrchem rychlostních zkoušek, kde povrch tvořil jednak asfalt, ale ve větší míře hlavně led a sníh.
Na první soutěž sezóny 2008 se patřičně připravovala i posádka Euro Oil-Čepro rallye týmu Václav Pech jun. a Petr Uhel, která má za sebou mistrovský rok 2007, a již dvě absolutní prvenství na IQ. Jänner rally. „Máme už s Jänner rallye zkušenosti, ale přesto jsme ani letos neponechali nic náhodě a velmi pečlivě se připravovali. Velkou péči věnovali mechanici Charouz Racing Systemu našemu Mitsubishi Lancer EVO 9, u kterého jsme kvůli kluzkému povrchu rychlostních zkoušek a častému prokluzu kol předpokládali velké namáhání. V Čechách se jinde na sněhu nesoutěží, a tak je pro nás Jänner vždy soutěží se zcela rozdílným charakterem oproti českým soutěžím. Na videu jsem studoval záběry z předchozích let a v předstihu několika měsíců jsem zajistil i dostatečné množství pneumatik s hroty, což se nakonec ukázalo jako velmi důležité“, komentuje Václav Pech jun.
Václav Pech jun. s Petrem Uhlem vstupovali do IQ. Jänner rallye v roli jednoho z favoritů, jinak to ani s jejich dvěma vítězstvími v minulých letech být nemohlo. Poučeni z chyb z předchozích let vstoupila v pátek ráno posádka Euro Oil Čepro rallye týmu do soutěže s nasazením, ale současně s otázkou, jak rychle pojedou na zledovatělých rychlostních zkouškách jejich největší soupeři. „Po dlouhé době kdy jsem nezávodil na sněhu jsem do soutěže vstoupil opatrně a čekal, jak rychle pojedou naši největší soupeři. První den jsme startovali jako první, což je na sněhu drobná nevýhoda. Ostatním jsem tak trochu zametali stopu a brzy zjistili, že tato soutěž pro nás bude velmi náročná a že naše konkurence rozhodně nespí. Velmi rychle jel Valoušek a daleko od nás nebyli ani naši další soupeři“, doplňuje Václav Pech jun.
V průběhu první etapy se na rakouské zimní soutěži od špičky lehce odpoutala právě česká dvojice Václav Pech jun. a Pavel Valoušek. Modrožluté Mistubishi mohla posádka Euro Oil Čepro rallye týmu odevzdat do uzavřeného parkoviště v cíli první etapy na druhém místě se ztrátou méně než sedmi vteřin na první místo.
Více než sto tisíc diváků s napětím očekávalo vyústění souboje, který byl pravým kořením IQ. Jänner rallye. Již první sobotní rychlostní zkouška ale znamenala zásadní obrat v soutěži a Václav Pech jun. nadělil svému největšímu soupeři 17 vteřin a dostal se do čela soutěže. „V sobotu ráno jsme zaútočili na první místo a povedlo se nám obrátit vývoj soutěže v náš prospěch. Trvalo mi chvíli než jsem si opět zvykl na jízdu na pneumatikách s hroty, ale v sobotu už jsem jim plně věřil a nebál se do nich pořádně opřít. Velmi nám opět pomohl táta v roli ledového špiona, se kterým jsme konzultovali použití pneumatik a aktuální podmínky na trati. Odstup soupeřů nebyl ale tak velký, abychom mohli polevit a museli jsme jet s maximálním nasazením až do konce soutěže“, dodává Václav Pech jun.
S náskokem více než 52 vteřin tak do cíle ve veletržním areálu v rakouském Freistadtu dorazilo v sobotu v podvečer jako první Mistubishi Lancer Evo IX Euro Oil Čepro rallye teamu a všichni tak mohli oslavovat třetí vítězství posádky Václav Pech jun. – Petr Uhel, která se tak stala druhou nejúspěšnější posádkou v historii této soutěže. Na konto posádky tak putoval nejen plný bodový zisk z Mezinárodního Mistrovství České republiky, ale i body z Mistrovství Evropy – Central.
„Rakouská Jänner rallye se nám každoročně velmi líbí. Náročné rychlostní zkoušky jsou krásné se sněhem i bez sněhu a toto vítězství pro mě bylo asi nejtěžší z našich zdejších startů. Na rychlostních zkouškách i v servisu jsem měl pocit, že jedu domácí soutěž, protože českých fanoušků bylo snad více než domácích. Jejich podporu jsme cítili i v autě. Charouz Racing Systém nám opět přichystal bezvadně fungující auto, kterému jsme až na pár drobných kontaktů s dřevěnými tyčkami vymezujícími silnici, nijak neublížili. Máme za sebou ten nejlepší možný vstup do nové sezóny a můžeme se v klidu připravovat na další soutěž, kterou bude Valašská rallye“, shrnuje Václav Pech jun.
Petr Eliáš, foto Jaroslav Štauber
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?