Jänner rally byla soutěž jako řemen a Václav Pech s Petrem Uhlem byli posádkou, která to velké drama získala pro sebe. Obhájce titulu krále českých soutěží se hned po dnešním ránu dostal do čela a na zbývajících více než sto měřených kilometrech už nedal nikomu šanci.
Byť jeho největší sok Pavel Valoušek mu byl až do finiše těžkých sokem. Vítěz řídil Mitsubishi Lancer Evo IX připravené v dílnách společnosti Charouz Racing System.
Pech ze stáje Czech National Team dosáhl v populární rakouské soutěži již třetího triumfu a zároveň se stal druhým nejúspěšnějším pilotem šestadvacetileté historie Lednové rally. Překonal i místní hvězdu Raimunda Baumschalgera, více výher má pouze legendární Rakušan Franz Wittmann st.
Když šel Václav v sobotu po 1. etapě spát, přemýšlel, jak po ránu smazat 6,3 vteřin manka na vedoucího Valouška. Na totéž myslely desetitisíce fanoušků, pro které byl souboj „Valda“ vs. „Ášín“ hlavním tahákem rakouské soutěže, jež od roku 2004 otevírá Mezinárodní mistrovství ČR. Místní hvězdy i jiní zahraniční závodníci včetně finských specialistů na sníh zůstali v roli pozorovatele bitvy dvou Čechů.
Modrožluté mitsubishi s bezmála dvoumetrovým závodníkem za volantem se ráno hnalo bílými promrzlými pláněmi jasně nejrychleji, což potvrdila i časomíra. Pech naložil Valouškovi sedmnáct vteřin. Byl to zásadní atak, po němž se „Ášín“ rozjel k jednomu ze svých velkých výkonů. Valoušek zkoušel všechno možné, občas cosi stáhl, ale na plzeňského obra už nenašel žádný recept.
Podobně jako v minulosti, i letos patřily k Jänner rallye finanční odměny, tentokrát v celkové hodnotě 53 000 eur. Vítězná posádka inkasovala 15 000 eur, čili přibližně 420 000 korun. Mezinárodní mistrovství českých soutěží bude pokračovat 28. až 29. března Valašskou rally.
Václav Pech: „Ani nevím, co k takovému vítězství říct. Asi jen tolik, že to byl krásný boj od začátku až do konce. Skvělá rally, která se fanouškům musela líbit. Dnes jsme s navigátorem Petrem Uhlem začali tak, jak jsme zakončili včerejšek. Naplno a naštěstí bez větších chyb. Hned v úvodní zkoušce dne, třinácté z osmnácti, jsem Pavla Valouška předjel a pak už mu nedal šanci mi útok vrátit. Až do cíle jsem ovšem musel jet velmi rychle. „Valda“ byl pořád nablízku, stačilo malé zaváhání a bylo by zle. Navíc poslední dvě erzety měřily každá bezmála třicet kilometrů, to jsou parametry světových bitev! Trnul jsem, ať se nic nestane. Naše Mitsubishi Lancer Evo IX připravené techniky společnosti Charouz Racing System bylo ve vynikající kondici, ostatně jako vždy. Přitom na sněhu a ledu dostalo zabrat mnohem více než obvykle. Klukům v zázemí patří můj velký dík. Ze tří výher v Lednové rally bylo to dnešní jasně nejtěžší – pro konkurenci i podmínky na trati. Vždyť my Češi jsme na sněhu a ledu pořád spíš pozadu.“
Výsledky, Jänner rally, Freistadt, Rakousko, 1. z 9 soutěží MMČR 1. Pech, Uhel 3:17:46,9 2. Valoušek, Hrůza -52,1 3. Baumschlager, Zeltner (Rak.) -2:37,0 4. Paasonen, Maaranen (Fin.) -4:11,2 5. Wittmann ml., Ettel (Rak./všichni Mitsubishi Lancer Evo IX) -4:17,3 6. Rosenberger, Monegeová (Rak.) Volkswagen Polo S2000 -5:55,5 7. Trojan, Říhák -6:15,6 8. Gavlák, Hůlka (SR,ČR/všichni Mitsubishi Lancer Evo IX)
Po 1. etapě – 12. RZ 1. Valoušek, Hrůza 1:43:26,6 2. Pech, Uhel -6,3 3. Haneder, Kregl (Rak.) -34,4 4. Baumschlager, Zeltner (Rak.) -1:23,0 5. Wittmann ml., Ettel (Rak.) -1:33,7 6. Paasonen, Maaranen (Fin./všichni Mitsubishi Lancer Evo IX) -1:49,9 7. Tarabus, Trunkát (Fiat Grande Punto S2000) -2:28,2 8. Waldherr, Jeitler (Rak./VW Polo S200) -2:387 Tisková zpráva BPA
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?