Neodmyslitelnou součástí Böttcher rally je už řadu let závod historických automobilů, který se letos v okolí Vyškova uskuteční již počtrnácté.
Vyznavači historiků si zdejší prostředí oblíbili a každoročně přijíždějí na Hanou ve velmi početném složení. Letos je Böttcher rally pátým dílem Mistrovství ČR historických automobilů a ještě před tím, než ve Vyškově zaburácí motory, neuškodí si připomenout dosavadní průběh tohoto seriálu.
První soutěž letošního mistrovství republiky přivítala oblíbená Valašská rally s centrem ve Valašském Meziříčí. Ve dvanáctičlenném startovním poli nechyběl nikdo z předsezónních favoritů - největší zálusk na zlatou medaili si dělal úřadující mistr Lubomír Tenkl (Opel Kadett Coupe), kterému přijeli znepříjemňovat situaci loňští medailisté Emil Triner (Škoda 130 RS) a Ctirad Hájek (Opel Kadett Coupe). První rychlostní zkoušku však překvapivě vyhrál jiný muž – loňský smolař Zdeněk Tichý, jehož Opel Kadett nejlépe zvládl všechny nástrahy náročné Bystřičky. Vedení mu vydrželo až do konce páteční etapy, jenže na druhé sobotní zkoušce zastavila jeho účinkování porucha spojky. A jelikož jeho týmový kolega Lubomír Tenkl byl kvůli pátečním technickým problémům už dávno z kola ven, převzal vedení nečekaně Emil Triner. Zkušený škodovák v závěru neponechal nic náhodě, svoji první pozici udržel a na cílovou rampu si dovezl více než tříminutový náskok na druhého v pořadí. Stříbrnou medaili na Valašsku vybojoval Ctirad Hájek a pro bronz si po skvělém výkonu dojela bratrská posádka Hejhalových (Škoda 110 L).
Agrotec Iveco rally Hustopeče byla pro historiky kvůli velkému vedru a místy až příliš rozbité trati velkou zatěžkávací zkouškou. Z třinácti vozů na startu dojelo do cíle jen šest mohykánů, ale díky spásnému systému super rally bylo klasifikováno celkem jedenáct jezdců. Tratě mezi vinicemi seděly Lubomíru Tenklovi, který se během krátké první etapy ujal vedení a jelikož jeho největšího soupeře – Zdeňka Tichého – stály technické problémy několik minut, mohl si druhý den už jen hlídat vedoucí pozici. Tichému patřila sobotní část soutěže, během které se díky vítězství na osmi zkouškách prokousal z hloubi pole až na třetí místo. Mezi něj a Tenkla se vklínil pouze Emil Triner, jenž si druhým místem na jižní Moravě upevnil vedoucí post v tabulce. O pozornost si řekl pilot legendární „tisícovky“ Ondřej Výmola, který na druhé zkoušce sobotní etapy poslal svůj vůz elegantně přes „boudu“. I přes kolostřešní kombinaci však do cíle dojel a konečná šestá pozice byla pro jeho „embéčko“ nad očekávání dobrým výsledkem.
Jarní část seriálu uzavřel vrchol české sezóny historiků, kterým je už řadu let Historic Vltava rally, konající se v okolí Klatov na Šumavě. Soutěž byla zařazena také do FIA Zóny střední Evropa, ale ani jedna ze zahraničních posádek v souboji o vítězství českým jezdcům nestačila. První tři zkoušky zvládl nejlépe favorizovaný Lubomír Tenkl s výkonným Kadettem, počínaje čtvrtým testem však zatroubil k útoku domácí Jiří Hrubý (BMW 2002), jenž ztrátu na první pozici vteřinku po vteřince stahoval. Tři zkoušky před koncem se dostal o jedinou desetinku do čela soutěže a své vedení v závěru udržel. Za druhým Lubomírem Tenklem dojel do cíle jako třetí Zdeněk Tichý a nejrychlejším škodovákem se stal čtvrtý Emil Triner se „stotřicítkou“.
Posledním podnikem seriálu, kde se dosud rozdělovaly mistrovské body, byla srpnová Cebia rally Pelhřimov, jedoucí se jako memoriál Tomáše Vojtěcha. Jelikož na startu chyběly všechny tři Opely Kadett z dílen radotínského Exces Super Bike Clubu, stal se souboj o vítězství záležitostí Jiřího Hrubého a Emila Trinera. Na většině rychlostních zkoušek měl mírně navrch pilot „bavoráku“, jeho náskok však rostl pouze po sekundách a začal se výrazně zvyšovat až ve druhé etapě. Emil Triner dlouho držel krok, ale v závěru si spočítal, že mu i body za druhé místo pomohou upevnit vedoucí postavení v tabulce a raději příliš neriskoval. Po sérii nevydařených soutěží konečně solidně zabodoval zlínský gynekolog Aleš Jirátko, který své BMW dovezl na rampu na třetím místě a odvezl si domů zelený věnec. O rozruch se v pátek večer postaral Jaroslav Štauber s dalším „bavorákem“, který na diváckém skoku u lomu Těchobuz dopadl až na hranici 23 metrů, ale hned vzápětí musel kvůli poničenému podvozku svůj vůz odstavit.
Vyškovská rally bude předposledním podnikem letošního seriálu a může dát definitivní odpověď na otázku, kdo se bude na konci roku radovat z mistrovského titulu. Nejblíže titulu je zatím Emil Triner, ale dá se očekávat, že jeho nejbližší soupeři Jiří Hrubý a především Lubomír Tenkl ještě neřekli poslední slovo. Hodně napoví právě Vyškov…
Mistrovství ČR v rally historických vozidel po 4. soutěži: 1. Emil Triner – Jan Pícha Škoda 130 RS 60 bodů 2. Jiří Hrubý – Martin Štancl BMW 2002 40 3. Lubomír Tenkl – Jaroslav Vosádka Opel Kadett Coupe 35 4. Petr Hejhal – Martin Hejhal Škoda 110 L 30 5. Zdeněk Tichý – Jiří Horák Opel Kadett Coupe 27 …..
Text a foto: Jiří Dokulil, ftr-media
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?