Sice s malým zpožděním, ale přesto vám přinášíme slibovaný článek, sledující Neste Oil Rally Finland z pohledu juniorské kategorie (JRC).
Přihlášky na Finskou rally poslalo celkem devatenáct juniorských posádek a to samo o sobě slibovalo pěknou podívanou. Junioři totiž často svádějí o vítězství větší boje, než jezdci s vozy WRC.
Urmo Aava ani Per-Gunnar Anderson ve Finsku v rámci JRC nestartovali. Urmo Aava startoval na finské šotolině s vozem WRC, a Anderson se Finské rally nezúčastnil vůbec. A tak největší favorité na prvenství ještě před startem byli mistr světa v této kategorii z minulého roku Patric Sandell, dále domácí Kalle Pinomäki (oba renault Clio R3), ale také náš Martin Prokop (Citroen C2 S1600).
Start soutěže obstarala čtvrteční speciálka a v ní zvítězil právě Prokop o půl vteřiny před Sandellem. To byl nadějný start pro českou posádku. Ani další Čech ve startovním poli, spolujezdec Petr Starý navigující Slováka Béreše (Clio S1600), nezaostal na speciálce o moc a slovensko česká posádka dojela pátá.
V sobotu ráno začal na RZ2 nejrychleji Prokop, když druhému Sandellovi nadělil plných dvanáct a půl vteřiny. Martin jel opravdu skvěle a do prvního servisu přijel jakožto vítěz všech dosavadních zkoušek s náskokem 24,1 sekundy. Za ním byl stále Sandell, následován Rautenbachem a na čtvrtém místo už se po čtyřech rychlostních zkouškách posunul Béreš s Cliem S1600.
Martin Prokop zvolil pro další rychlostní zkoušky podobnou taktiku jako na ty dopolední a stále se snažil zvyšovat náskok na čele průběžného pořadí. To se mu celkem dařilo, pouze v posledních zkouškách páteční etapy mírně zvolnil a přenechal vítězství v rychlostních zkouškách jiným jezdcům. Celkový účet Martina Prokopa po všech odjetých pátečních vložkách tedy zněl – sedm vyhraných zkoušek, tři třetí a jedno čtvrté místo. Prokop se díky tomu nadále udržoval v čele klasifikace JRC a jeho náskok na druhého Sandella činil již více než minutu. Jozef Béreš byl i v pátečním večerním servisu čtvrtým nejrychlejším juniorem a jeho ztráta na třetího Rautenbacha byla pouze devět vteřin.
V sobotu na jezdce čekalo přesně 186,1 kilometru rychlostních zkoušek, z toho dvakrát průjezd známou zkouškou Ouninpohja.
Martin Prokop začal čtvrtým časem, ale hned následující RZ 13 vyhrál. Po této zkoušce již následoval průjezd obávanou, třiatřicet kilometrů dlouhou zkouškou Ouninpohja. Ta se bohužel stala osudnou právě pro českou posádku Prokop – Tománek. Česká posádka havarovala a poškodila natolik svůj vůz, že byla nucena ze závodu odstoupit. Prokop tak zopakoval podobnou situaci, která se mu stala letos na Portugalské rally, de po havárii musel odstoupit ze druhého místa.
Havárie již na RZ12 potkala i Béreše se Starým a tak po RZ 14 již neměla Česká republika mezi juniory žádného zástupce.
Do čela juniorů se posunul Sandell a myslím že můžu prozradit, že až do cíle celé rally před sebe nikoho nepustil. Mladý Švéd během celé soutěže v poklidu dojížděl rychlostní zkoušky a bez jakýchkoliv problémů si hlídal své první místo.
V sobotní etapě se jako vítězové jednotlivých rychlostních zkoušek představili téměř všichni jezdci ze širší špičky JRC. Ovšem i přesto si druhou pozici za suverénním Sandellem i nadále držel Rautenbach s Citroenem C2 S1600. Během soboty se také začal výrazněji prosazovat Pinomäki. Ten se njprve posunul na čtvrté místo. Po výpadku Nikary se posunul už na třetí místo a RZ 17 se dostal i před Rautenbacha na pozici druhou. Na prvních dvou místech tak v tu chvíli byli jezdci s vozy Renault Clio R3.
V závěru sobotní etapy měl ještě problémy Rautenbach a propadl se tak celkovým pořadím JRC až na sedmou příčku. To znamenalo posun na bronzový stupínek pro Bettegu s Ignisem S1600.
Pořadí po dvou odjetých etapách tak bylo následující: Vedl Sandell v tu chvíli s již velkým náskokem 57,1 vteřiny. Druhou pozici si hlídal Pinomäki a až dlouhé dvě minuty za ním byl na třetím místě již zmiňovaný Bettega. Na čtvrtém místě po sobotě byl Polák Kasciuszko a pětku nejrychlejších uzavíral Suominen se Swiftem S1600.
Nedělní etapa čítala jen tři zkoušky a nedaly se předpokládat nějaké výrazné změny v pořadí JRC. K těm však během druhé nedělní zkoušky došlo. Nejprve se ze třetí pozice na sedmou propadl Bettega, aby po chvíli za ním jedoucí Suominen před sebe na páté místo pustil Rozukase. Skvělou nedělní stíhací jízdu předváděl Rautenbach, který se během třech rychlostních zkoušek posunul ze sedmé až na čtvrtou příčku.
Kromě propadu dvou zmiňovaných jezdců se už v neděli nic závažného nestalo a celkové výsledky Neste Oil Rally Finland v kategorii JRC byly tedy následující: Vyhrál Sandell o minutu a devatenáct vteřin před Pinomäkim a čtyři a čtvrt minuty před Kasciuszkem.
Čtvrté místo obsadil Rautenbach s Citroenem C2 S1600. Suominen ještě v poslední zkoušce zabojoval a vrátil se zpět na pátou příčku. Za sebe tak opět odsunul šestého Rozukase se Swiftem S1600. Osmičku nejrychlejších pak uzavírali Bettega a Francouz Bonato.
Příštím závodem světového šampionátu, který se bude započítávat i do juniorského mistrovství, bude již za týden Německá rally. Z českých juniorů se zde představí opět Martin Prokop s Janem Tománkem a i Petr Starý zde bude navigovat Jozefa Béreše. Doufejme že tentokrát se našim jezdcům a spolujezdcům povede lépe než na finských tratích.
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?