Jaké jsou rozdíly mezi pneumatikami na šotolinu a na asfalt? Jak jsou stavěny a z jakého důvodu jsou tak rozdílné? Pokusíme se to vysvětlit v následujícím článku.
Právě je za námi Neste Oil rally Finland, kde mechanici připravovali závodní speciály na rychlou šotolinovou trať. Další soutěž šampionátu ADAC Rallye Deutschland se pojede na asfaltu. Jak velký je rozdíl mezi použitými pneumatikami? Šotolina a asfalt jsou absolutně rozdílné povrchy, ale jezdci musejí zvládat oba na výbornou, pokud chtějí bojovat o titul. Pneumatiky hrají klíčovou roli na obou površích, proto také navrhnout dobrou pneumatiku je jednou z hlavních součástí, jak připravit dokonale auto na podmínky tratě.
Pneumatiky určené na nezpevněný povrch mají větší a otevřený profil, aby mohly lépe "odhazovat" šotolinu a mít tak lepší přilnavost k povrchu. Také potřebují lépe absorbovat nerovnosti terénu a dopady charakteristické pro rallye na nezpevněném povrchu. Proto má jejich ráfek menší průměr a jejich bočnice jsou tak daleko větší, aby lépe ztlumily dopad, než-li u pneumatik na asfalt. Navíc mají velmi silnou konstrukci, která jim zaručuje, že se při skoku a následném dopadu pneumatika nepoškodí.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?