Šotolina versus asfalt

Šotolina versus asfalt
Šotolina versus asfalt, foto: Archiv RallyZone.cz
Ondřej Doležal 7. srpna 2007 15:05
Sdílej:

Jaké jsou rozdíly mezi pneumatikami na šotolinu a na asfalt? Jak jsou stavěny a z jakého důvodu jsou tak rozdílné? Pokusíme se to vysvětlit v následujícím článku.

Právě je za námi Neste Oil rally Finland, kde mechanici připravovali závodní speciály na rychlou šotolinovou trať. Další soutěž šampionátu ADAC Rallye Deutschland se pojede na asfaltu. Jak velký je rozdíl mezi použitými pneumatikami?   Šotolina a asfalt jsou absolutně rozdílné povrchy, ale jezdci musejí zvládat oba na výbornou, pokud chtějí bojovat o titul. Pneumatiky hrají klíčovou roli na obou površích, proto také navrhnout dobrou pneumatiku je jednou z hlavních součástí, jak připravit dokonale auto na podmínky tratě.

Pneumatiky určené na nezpevněný povrch mají větší a otevřený profil, aby mohly lépe "odhazovat" šotolinu a mít tak lepší přilnavost k povrchu. Také potřebují lépe absorbovat nerovnosti terénu a dopady charakteristické pro rallye na nezpevněném povrchu. Proto má jejich ráfek menší průměr a jejich bočnice jsou tak daleko větší, aby lépe ztlumily dopad, než-li u pneumatik na asfalt. Navíc mají velmi silnou konstrukci, která jim zaručuje, že se při skoku a následném dopadu pneumatika nepoškodí.

Témata:
Stalo se