Druhá polovina letošní sezony Mistrovství světa v automobilových soutěžích už klepe na dveře. Soutěží, která opět po dvou měsících rozjede tento obrovský kolotoč, bude o nadcházejícím víkendu Neste Oil Rally Finland.
Soutěž s Centrem ve městě Jyvaskyla je známá především svými horizonty a rychlou šotolinovou tratí. Pro českého fanouška není cesta do Finska příliš finančně ani jinak náročná a i proto lze očekávat větší množství českých vlajek v okolí trati.
Organizátoři letošního ročníku slavné rally připravili pro posádky třiadvacet rychlostních zkoušek o celkové délce 360,4 kilometru. První test se odehraje již tradičně ve čtvrtek večer v areálu závodiště, zvaném Killeri.
Dál na posádky bude čekat v pátek deset, v sobotu devět a v neděli už pouze tři rychlostní zkoušky. Nejdelší zkouškou rally bude slavná erzeta Ouninpohja. Ta se pojede dvakrát a oba její průjezdy jsou zařazeny do sobotní etapy.
Naopak nejkratší klasickou rychlostní zkouškou, pomineme-li speciálku Killeri, bude páteční zkouška Lautaperä. Ta se pojede jen jednou a v itineráři soutěže má pořadové číslo devět.
Pohled do historie
Finská soutěž je specifická a i proto v historických tabulkách nalezneme jen pár „neskandinávských“ jmen jezdců, kteří dokázali v této soutěži uspět a postavit se na stupínek nejvyšší! Pokud budeme mezi neskandinávské jezdce počítat i Markko Märtina, tak za 56 let vyhráli ve Finsku pouze tři neskandinávci a žádnému z nich se vítězství nepodařilo obhájit. Prvním z nich byl v roce 1990 „El Matadore“ Carlos Sainz s vozem Toyota Celica. Jako druhému se to povedlo v sezoně 1992 Didieru Auriolovi s nezapomenutelným vozem Lancia Delta HF Integrale. A na zatím poslední úspěch mimo skandinávského jezdce se čekalo až do roku 2003, kdy tuto soutěž vyhrál Estonec Markko Märtin s Fordem Focus WRC 03.
Jak už jsme zmínil, Finská rally je známá především díky všudypřítomným horizontům. Asi nejznámější skok celého šampionátu MS se nachází na RZ Ouninpohja. Některé zdroje uvádějí že nejdelších skoků se na tomto známém místě dosahovalo v roce 2003. Na fotografie letících vozů u kterých je uvedena i rychlost vozu a délka skoku, se můžete podívat zde.
Prolomí Loeb nadvládu Finů?
To je otázka na kterou zatím nikdo nezná odpověď. Jisté je jen jedno: Seb Loeb by jistě rád dokázal svou nadvládu v rallysportu posledních let tím, že by porazil svého rivala Marcuse Grönholma na jeho domácí trati. Zatím se mu to ještě ani jednou nepovedlo.
Dá se očekávat že letošní průběh Finské rally opět ovládnou seveřené. Marcus Grönholm a Mikko Hirvonen, oba Finští jezdci Fordu, vyjedou na svou domácí trať s novými homologacemi vozu Ford Focus WRC, které ponesou označení 07. Podle zpráv z posledních testů je vůz ve špičkové kondici a připraven na svou premiéru v ostrém závodě.
Seznam přihlášených posádek tvoří kromě již uvedených jezdců továrního týmu Ford také dva jezdci Citroenu – Loeb a Sordo, trojici vozů pak nasadí Subaru, když ve třetím voze této značky se premiérově představí Xavi Pons. I tovární Ford ovšem během letní pauzy našel třetího jezdce do týmu. Je jím Khalid Al Quassimi. Ten s sebou do týmu přinesl i velkého finančního sponzora v podobě emirátu Abu Dhabí. To přineslo i kosmetickou úpravu názvu celého týmu, který teď zní BP-Ford Abu Dhabí World Rally Team.
Tím bychom měli za sebou přihlášky podané továrními týmy. Vozů WRC je přihlášeno celkem 26 a mezi dalšími přihlášenými jsou především tým Stobart Motorsport se čtyřmi přihlášenými vozy, dále pak tým Munchi´s Ford se dvěma vozy, OMV Kronos Citroen s vozem Manfreda Stohla a mnoho dalších soukromníků, kteří disponují technikou WRC.
Cíl celé soutěže bude v Jyvaskyle v neděli krátce po poledni. Průběh soutěže budete moci během celého víkendu sledovat na našich stránkách.
Oficiální stránky soutěže zde
Přehled vítězů zde
Seznam přihlášených zde
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?