Argentinská rally se jako již tradičně i v letošním roce započítávala do šampionátu produkčních vozů (PWRC). Po dvou předchozích kláních ve Švédsku a v Mexiku se tentokrát do této kategorie přihlásilo plných 23 posádek. To samo o sobě slibovalo zajímavé souboje o vteřinky.
Český jezdec Štěpán Vojtěch se v letošním roce společně s OMV Bixxol Rally Teamem do PWRC přihlásil a po třech bodech, které získal v Mexiku odjížděl i do Argentiny s bodovými ambicemi. Vojtěch se spolujezdcem Michalem Ernstem měli s touto soutěží zkušenosti již z minulého roku a tak si před startem dost věřili.
Celá soutěž začala diváckou speciálkou na stadionu River Plate v Buenos Aires. Zde byl v kategorii produkčních vozů nejrychlejší Polák Leszek Kuzaj s Imprezou WRX. Skvělého druhého času na této zkoušce dosáhla česká posádka, která startovala s vozem Mitsubishi Lancer EVO IX. Ten stejně jako na předešlých soutěžích pro tým připravil rakouský Stohl Racing. Třetího času na speciálce dosáhl Brit Niall McShea s Imprezou.
Páteční první etapa byla z důvodů, které jsou popsány v článku „Chaotická Rally Argentina“ zrušena a v pátek se tak jela opět jen divácká speciálka, tentokrát již na stadionu ve městě Cordoba.
Tady se už bohužel Votěchovi s Ernstem tolik nedařilo a posádka dosáhla až sedmnáctého času ve své kategorii, když na vítěze testu ztratila 5,9 vteřiny. Tím byl Mirco Baldacci na voze Subaru Impreza WRX. O 0,4 sekundy pomalejší byl Marcos Ligato s Langerem a čtyři desetiny za ním dojel domácí Federico Villagra taktéž s Lancerem. Celkově byl rozestup mezi jezdci v této kategorii po dvou odjetých zkouškách jen 25,5 sekundy.
V sobotu se již začalo naplno závodit a o slovo mezi jezdci přihlášenými do PWRC se přihlásili papíroví favorité soutěže. Hned první klasickou rychlostní zkoušku vyhrál Kristian Sohlberg, následován Villagrou a Toshi Araiem. Toto pořadí se pak přeneslo i do průběžných výsledků soutěže, po této zkoušce.
Čtvrtého času dosáhl i v česku dobře známý Gabriel Pozzo, který jel tuto soutěž s Lancerem EVO IX. Za ním se pak seřadili jezdci Al-Attiyah, Ligato, Kuzaj a Pastrana. Štěpán Vojtěch dosáhl opět sedmnáctého nejrychlejšího času a tato pozice mu patřila i průběžně.
V následující rychlostní zkoušce se do čela průběžného pořadí dostal Federico Villagra a s každou další odjetou zkouškou po vteřinkách zvyšoval svůj náskok v čele PWRC. Dopředu se tlačil i další domácí jezdec Pozzo, ale ten po krátkém výletu mimo trať v RZ12 (pátá odjetá) nabral časovou ztrátu a propadl se do hlouby výsledkového pole.
Naopak velezkušený Japonec Toshi Arai se probojoval na druhé místo a po třinácté odjeté zkoušce měl již náskok na v tu dobu třetího Al-Attiyaha něco málo přes půl minuty. Al-Attiyah měl naopak těsně za zády dotírající Hanninena a Ligata.
V tu dobu již v soutěži nepokračoval jeden z favoritů této třídy Kristian Sohlberg, který musel v průběhu RZ12 svůj vůz odstavit pro blíže nespecifikovanou technickou závadu. Štěpán Vojtěch se naopak rozjížděl a po RZ13 již figuroval na celkovém třináctém místě mezi jezdci PWRC.
Po prvním dnu a celkem jedenácti odjetých rychlostních zkouškách vedl v kategorii PWRC stále Villagra před Araiem a Hanninenem. Hlavně boj o první místo byl stále velmi otevřený, protože tuto trojici dělilo jen 18,2 vteřiny.
Po vynikajícím a téměř nadlidském výkonu v průběhu odpolední části sobotní etapy se na čtvrtou příčku dotáhl Gabriel Pozzo. Ten odpoledne vyhrál tři rychlostní zkoušky a dvakrát dojel v testu třetí a stáhl tak svou ztrátu, kterou nabral na RZ12. Pouhých 0,7 sekundy za Pozzem byl McShea s Imprezou WRX. Šestým mužem průběžného pořadí PWRC po sobotní etapě byl Mirco Baldacci s pěkným náskokem třiceti vteřin na sedmého Ligata. Bodovanou osmičku v tuto chvíli uzavíral Rakouský mladík Andreas Aigner.
Posádka Vojtěch – Ernst měla v průběhu sobotní etapy problémy s předními tlumiči svého vozu a proto jejich časy zdaleka neodpovídali jejich původnímu plánu, zaútočit na bodovaná místa kategorie PWRC. Z tohoto důvodu patřilo české posádce v průběžném pořadí až šestnácté místo po první etapě.
Nedělní etapa znamenala pro jezdce nutnost absolvovat čtyři rychlostní zkoušky a závěrečnou diváckou speciálku, pokud chtěla spatřit cíl soutěže. To se nepovedlo Leszku Kuzajovi a Nasser Al-Attiyahovi, kteří museli po RZ18 odevzdat jízdní výkazy, kvůli technickým poruchám svých vozů.
Nedělní etapa se v kategorii PWRC odvíjela ve velmi zajímavém tónu, a to hlavně kvůli velkému množství odstoupivších posádek. Na předních příčkách se nic neměnilo a pořadí se ustálilo takto: 1. Villagra, 2. Arai a 3. Hanninen. Čtvrtou příčku si stále držel Pozzo a na pátou pozici se po RZ19 probojoval Mirco Baldacci. Za ním se pak seřadili již s poměrně značnými odstupy Ligato, McShea a Aigner.
Prvním odstoupivším v nedělní etapě byl Amjad Farrah s Imprezou WRX. Ve Dvacáté rychlostní zkoušce odstavil svůj vůz Loris Baldacci a Stefano Marrini. Na následujícím testu se soutěží musel rozloučit Japonec Nutahara a Kypřan Spyros Pavlides. A konečně v poslední klasické zkoušce odstavil svůj vůz i druhý z bratrů Baldacciových, Mirco.
Vítězem Argentinské rally v kategorii PWRC se tedy stal domácí jezdec Federico Villagra, když druhého Toshi Araie ze sebou nechal 9,3 sekundy a třetího Juhu Hanninena 28,2 vteřiny. Na čtvrtém místě do finiše dorazil Gabriel Pozzo s Lancerem deváté evoluce, následovaný Marcem Ligatem. Šestou příčku v posledních zkouškách Argentinské rally uhájil Niall McShea. Pěkné sedmé místo obsadil Andy Aigner a bodovanou osmičku jezdců v Argentině uzavíral Estonec Martin Rauam.
Český jezdec Štěpán Vojtěch obsadil v kategorii PWRC dvanácté místo a celkově mezi všemi vozy skončil pětadvacátý. To po sobotních problémech s tlumiči je vcelku dobré umístění a posádka hlavně díky dojetí do cíle celé soutěže získala mnoho dalších zkušeností s produkčním vozem a šotolinovou tratí.
V celkovém pořadí šampionátu PWRC si průběžnou první příčku s devatenácti body stále drží Toshi Arai se sedmi bodovým náskokem na Kristiana Sohlberga. Tři jezdci se s počtem deseti bodů dělí o místo třetí. Jsou jimi Oscar Svedlund, Mark Higgins a vítěz Argentinské rally Federivo Villagra.
Příštím podnikem šampionátu produkčních vozů bude na začátku června startující Řecká Akropolis Rally.
Foto: www.rallyargentina.com
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?