Příjem přihlášek na Rally Český Krumlov je v plném proudu a mezi přihlášenými se v minulém týdnu objevila i dvě velmi zajímavá jména. Romana Krestu netřeba představovat. Druhým velice zajímavým jménem je Jaan Mölder, kterého můžou fanoušci znát z juniorského šampionátu JRC.
Přesně podle předpokladu se seznam přihlášených posádek utěšeně plní. Závěrem minulého týdne dorazila oficiální přihláška Mogul Rallye Teamu pro posádku Roman Kresta-Petr Gross. Jak už víme z dřívějška, postavili pro ně v Žebráku úplně novou EVO IX. Něco podobného se týká i Pecha s Uhlem, takže už teď víme, kde se odehraje hlavní souboj o vítězství.
Kdo se bude o totéž snažit ve druhé nejsledovanější kategorii, tedy skupině A, respektive A6, je otázka. Jména jako Peták, Minařík a další kladou hodně otazníků. Tím větších, že se bude mezi ně chtít zamíchat i estonsko-německá posádka Jaan Mölder-Katrin Beckerová se Suzuki Swift S1600 zlínského JM Engineeringu.
S oběma mladými účastníky juniorského mistrovství světa jsme si povídali.
Kdy začala vaše soutěžní kariéra?
Jaan: začal jsem v roce 2002 na rallysprintu a taky jsem zkoušel rallykross. Tehdy jsem si taky vyzkoušel klasickou rallye, ale jen jako předjezdec s Ladou 08. O dva roky později jsem vyhrál svou první soutěž v klasifikaci domácího mistrovství. To bylo u nás v Talinnu s Mitsubishi Lancerem EVO VI, absolutně tam tenkrát vyhrál Sebastian Lindholm, druhý dojel Jouni Ampuja a já třetí. Bylo mi teprve 16 let.
A první kontakt s mistrovstvím světa?
Jaan: k tomu došlo v roce 2005, hned na počátku při Švédské Rally. Naneštěstí skončilo všechno příliš brzy na „Colinově“ horizontu. Zato jsem ale v tom roce vyhrál domácí mistrovství ve skupině N.
Přesto jste ale přestoupil do kategorie dvoukolek. Proč?
Jaan: chtěl jsem to zkusit jinde, třebaže to bylo opravdu těžké. Scházely mi s takovým autem zkušenosti a vozu zase spolehlivost. Nakonec ta sezona ale celkem dobře dopadla, takže jsme se rozhodli v tomto směru pokračovat.
Tehdy jste se sešli také vy dva, že?
Katrin: poprvé zazvonil můj telefon v srpnu 2005. Volal Jaanův ex-manažer Toomas Kitzing, hledal pro něj spolujezdkyni se zkušenostmi v Super 1600. Definitivní rozhodnutí padlo v prosinci, kdy jsem byla do Estonska pozvaná na první testování.
Jaan: chtěli jsme vytvořit posádku v mezinárodním složení a dívky jsou vždycky atraktivní. Katrin je navíc skutečně lehká váha a to je v naší kategorii nadmíru důležité.
Jak se spolu v autě dorozumíváte?
Katrin: naším pracovním jazykem je angličtina, v tomto jazyce píšu také rozpis. Domluva nám nedělá žádný problém, spolupráce funguje výborně.
Krumlov je ryze asfaltová soutěž. Jak jste na tom s tímhle povrchem?
Jaan: špatně, je to má největší slabina. U nás v Estonsku se jezdí jen na šotolině, nemáme prostě pro rallye dost vhodných silniček. Takže jsem v životě jel jen dvě asfaltové soutěže, navíc s mnoha potížemi. Jedeme tu hlavně proto, abych na asfaltu najel co nejvíc.
Katrin: bereme zdejší start i jako důležitý test na Deutschland Rallye, aby si Jaan na asfalt co nejvíc zvykl. Protože dobře víme o zdejších nádherných rychlostních zkouškách a poměrně silnému obsazení vozy S1600, volili jsme právě Krumlov. A pochopitelně i proto, že náš technický tým je ze Zlína. Přirozeně tu nejedeme o body do mistrovství světa, ale chtěli bychom prokázat svou konkurenceschopnost i na asfaltu.
Co víte o českém rallyesportu?
Jaan: bohužel velmi málo, prakticky jen to, co mi řekli členové našeho zlínského týmu. Bude to moje druhá návštěva Česka, poprvé jsem tu byl v říjnu, kdy jsme nedaleko Prahy suzuki testovali.
Uvažujete ještě o dalších startech u nás?
Jaan: bereme to tu jako trénink na asfaltu. Máme v úmyslu absolvovat v rámci mistrovství světa letos ještě tři asfaltové soutěže, takže se každý kilometr hodí. Naše plány tedy sahají zatím jen ke Krumlovu.
Katrin: ano, jediná stoprocentní jistota je Krumlov. Uvažujeme možná ještě o Rallye Bohemia, ale to je ještě daleko a zatím jen v oblasti záměru. O soutěži v Českém Krumlově jsme se nechali informovat a dostali jen ty nejlepší reference.Moc se těšíme
Oficiální stránky soutěže zde
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?