Po celé čtvrteční dopoledne a v části odpoledne probíhal v Portugalsku poslední test vozů a posádek před večerním startem soutěže, takzvaný shakedown. Na testovací zkoušce se událo několik dramatických situací.
Nejprve krátce po zahájení shakedownu vyletěl mimo trať domácí jezdec Armindo Araujo, který na své domácí rally premiérově řídí vůz třídy WRC. Při přejezdu jednoho z horizontů přestal mít Araujo kontrolu nad vozem a vyletěl mezi skupinku diváků, které zranil. Podle první zpráv se naštěstí nejedná o nikterak vážná zranění a pouze dva z pěti zraněných diváků musely být převezeni na ošetření do nemocnice. Zkouška byla samozřejmě po dobu zásahu záchranářu přerušena. Později byly opět vpuštěny na trať závodní vozy. Zřejmě proto, aby si pořadatelé vše špatné protrpěli ještě před večerním oficiálním startem soutěže, havaroval i Conrad Rautenbach, účastník juniorského šampionátu. Ten naštěstí ublížil jen svému vozu Citroen C2 S1600 a posádka ani diváci zraněni nebyly. Otázkou ovšem zůstává, jestli Rautenbachovi mechanici stihnout vůz do večerního startu opravit.
Tím skončil výčet špatných zpráv a pojďme se podívat na výsledky dnešního shakedovnu.
Nejrychlejším jezdcem na trati testovací zkoušky byl, stejně jako před třemi týdny v Mexiku, Petter Solberg se Subaru Impreza WRC 2007. I druhé místo je v Portugalsku obsazeno stejným jezdcem a vozem, jako při shakedownu před Mexickou rally, a sice Chrisem Atkinsonem s druhým Subaru. Třetího nejrychlejšího času dnes dosáhl Mikko Hirvonen s továrním Fordem Focus WRC 06. O čtvrtou příčku se dělí dva jezdci. Rychlost prvního z nich, je všeobecně známá, protože jde o trojnásobného mistra světa Sebastiena Loeba, ale že stejného času jako on dosáhne i norský mladíček Andreas Mikkelsen, to čekal asi málo kdo. Sklonit se před mladíkem Mikkelsenem se tak museli jezdci jako Carlsson, který dojel na pátém místě, nebo Marcus Grönholm. Ten obsadil příčku šestou.
Zbyvající pozice v elitní desítce si pak mezi sebe rozdělili Sordo, Latvala a Galli. I český fanoušek může být spokojený, protože vůz Škoda Fabia WRC pilotovaný Janem Kopeckým uzavíral první desítku nejrychlejších vozů, které se portugalského shakedownu zůčastnily.
V krátkosti se ještě pojďme podívat na pořadí posádek bojujících o body do JRC. Ani tam náš zástupce Martin Prokop rozhodně ostudu nedělá, když v testovací zkoušce zajel třetí nejrychlejší čas za továrními jezdci Suzuki P.G. Andersonem a Urmou Aavem. Prokop na tyto jezdce ztratil vteřinu, ale další jezdci už na rodáka z Jihlavy ztratili dvě a více sekund.
Shakedownem tak skončilo přípravné období na Rally de Portugal a nyní se už všichni jezdci mohou plně soustředit na slavnostní start rally, který by měl proběhnout zhruba za dvě hodiny.
Průběžné výsledky z postugalské rally můžete samozřejmě i nadále sledovat na našich stránkách.
Oficiální stránky soutěže naleznete zde
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?