Portugalská rally se vrací do šampionátu Mistrovství světa v automobilových soutěžích po pětileté pauze. Pojďme se na tuto soutěž podívat trochu podrobněji a představme si její trať a hlavní favority na vítězství.
Rally de Portugal, jak zní oficiální název této šotolinové soutěže, byla až do roku 2001 pravidelným podnikem světového šampionátu v rally. Velké množství neukázněných diváků však způsobilo, že byl tento podnik vyloučen z kolotoče světových soutěží. V následujících letech se centrum soutěže několikrát změnilo a až v letošním roce, kdy se rally opět vrátila do kalendáře Mistrovství světa, se poprvé pojede v regionu Algarve. Centrem rally bude město Faro a pořadatelé udělali velmi dobrý tah s umístěním veškérého zázemí soutěže do okolí stadionu Algarve. Sportovní plocha stadionu se pak změnila v trať divácké rychlostní zkoušky, která se pojede ve čtvrtek odpoledne a zahájí tak celou rally. Stejně tak se tato zkouška pojede i v neděli, kdy touto diváckou speciálkou celá soutěž končí.
Všechny posádky které se do letošního pátého podniku světového šampionátu přihlásily, jsou již od úterka na místě a seznamují se z tratí rychlostních zkoušek. Těch se v letošním roce pojede osmnáct a jejich celková délka činí 357,1 kilometru. Nejdelší měřený úsek celé soutěže se jmenuje Silves - Ourique a měří téměř 31 kilometrů. Tato zkouška se pojede v rámci sobotní etapy, která je zřejmě nejnáročnější z célé portugalské rally.
Jak už bylo naznačeno, start celé soutěže je naplánován na čtvrteční odpoledne, konkrétně na 18:35 hodin našeho času. V tu dobu bude již vyprodaný stadion fandit prvním posádkám, které vyrazí na trať divácké zkoušky. V pátek v 10:27 místního času vyrazí první muž průběžného pořadí mistrovství světa Marcus Grönholm vstříc prvním kilometrům pravých portugalských rychlostních zkoušek. Vítěz celé rally by měl dorazit do cíle soutěže v neděli po druhé hodině odpolední.
Nyní se pojďme zaměřit na předpokládané hlavní favority. Mezi ty by měli s určitostí patřit všichni tři jezdci, kteří jsou v letošní sezoně nahlášeni jako týmové jedničky u značek Citroen, Ford a Subaru a jsou jimi Sebastien Loeb, Marcus Grönholm a Petter Solberg. Všichni tři jezdci určitě budou chtít bojovat o příčky nejvyšší. Stejné ambice však mají i další piloti, kteří v Portugaslku pojedou s druhými továrními vozy. Týmová dvojka u týmu Ford Mikko Hirvonen je letos ve velmi dobré kondici, což dokázal vítězstvím na zasněžené Rally Norway. Stejně dobře si letos vede i Australan Chris Atkinson, který kryje záda Solbergovi u týmu Subaru. Španěl Dani Sordo na Citroenu letos možná oproti předsezóním očekáváním trochu ztrácí, ovšem nikde není psáno že právě v Portugalsku nemůže konečně pořádně uspět.
Tímto bychom uzavřeli výčet jezdců, kteří budou disponovat tou nejlepší tovární technikou. Ovšem mezi přihlášenými je i několik závodníků, kteří na sebe budou chtít v Rally de Portugal upozornit svou rychlostí. Mezi tyto jezdce patří Henning Solberg s Fordem Focus WRC 06 soukromého týmu Stobart i jeho kolega Jarri-Matti Latvala na témže voze. Svou rychlost budou chtít zůročit i rakušan Manfred Stohl se spolujezdkyní Ilkou Minor, kteří pojedou s Citroenem Xsara WRC, připravovaným týmem Kronos. Jejich týmový kolega Daniel Carlsson také před startem nešetří sebevědomím. Toni Gardemeister - Jakke Honkanen, to je další posádka s ambicemi na umístění v první pětici a zapomínat nesmíme ani na Italského bouřliváka Gigi Galliho, který jako vždy pojede na hranici možností svých, i svého vozu Xsara WRC. V neposlední řadě je zde posádka, za kterou se v kolonce národnost objevuje zkratka CZE. Jde samozřejmě o letos jedinou posádku, která zastupuje Českou republiku v nejvyšší kategorii Mistrovství světa v automobilových soutěžích a tou je dvojice Jan Kopecký – Filip Schovánek. Ti pojedou již tradičně s vozem Škoda Fabia WRC a na šotolinových tratích budou rozhodně chtít přidat nějaké body do klasifikace jezdců.
V letošní Rally de Portugal se o body do svého šampionátu budou přetahovat i jezdci s vozy s jednou poháněnou nápravou, kteří se začátkem roku přihlásili do kategorie JRC. Zde mohou závodit piloti, kteří nejsou starší osmadvaceti let a kteří disponují technikou S1600, nebo nově vzniklími vozy třídy R3. I v této kategorii má Česká republika své zastoupení, když zde stejně jako v loňském roce bude závodit Martin Prokop s vozem Citroen C2 S1600.
Tolik celkový předstartovní pohled na Rally de Portugal a teď nám již nezbývá nic jiného než pečlivě sledovat výsledky tohoto pátého podniku Mistrovství světa v automobilových soutěžích.
Oficiální stránky soutěže najdete zde
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?