Jezdci se letos vrátí do Mexika již po čtvrté, pojďme si tuto soutěž představit a shrnout úspěchy jezdců na této soutěži.
Historie mexické rally se začala psát v roce 1979 tehdy ještě pod názvem rally America. Na založení této soutěže se podílely dva největší motoristické kluby v Mexiku. (Club Automovilístico Francés de Mexico neboli CAF a Rally Automobil Club ve zkratce RAC) Původně se soutěž nacházela v části Mexico, kde setrvala až do roku 1985.
Po šestileté přestávce se podnik znovu představil v roce 1991 a tratě víceméně kopírovali soutěž El Paso de Cortes. V roce 1992 byla rally zrušena a CAF se rozhodla pro nový koncept soutěže, pro krátkou rally s velkým procentem měřených úseků. Tento závod se v roce 1993 uskutečnil ve Valle de Bravo a byl oceněn mezinárodní komisí jako rally roku.
CAF a její nový propagační partner AdSport přesunuli rally k hranicím s USA do Baja Kalifornia. Startovalo se zde po dva roky a mexická soutěž zde získala mezinárodní uznání.
V roce 1998 se činovníci rozhodli soutěž přejmenovat a opět přesunout její centrum, tentokráte do města León v části Guanajuato. Město León leží na východě mexické centrální planiny v nadmořské výšce 1819 m.n.m.. Nadmořská výška rychlostních zkoušek je průměrně okolo 2300 m.n.m.. Cílem vedení a dlouhodobým plánem bylo dostat se mezi elitu, do FIA World Rally Championship. V letech 1999 a 2000 soutěž pokračovala ve stejném duchu, ale její kvalita se stále zvyšovala. Dá se říci, že zlomovými roky pro mexickou rally byly roky 2001 až 2003, kdy se soutěž dostala pod velký dohled FIA. V tomto období se začalo uvažovat o jejím zařazení do kalendáře mistrovství světa.
Corona Rally Mexico roku 2003, již její 17. pokračování, se ukázala jako zlomová a velice důležitá soutěž, co se jejího dalšího osudu týče. Zpracování rychlostních zkoušek, zázemí a ostatní okolnosti soutěže jí povýšily na mezinárodní úroveň. Fakt, že ze startovní rampy, za obrovské divácké kulisy, sjely posádky z jedenácti zemí o něčem svědčí.
Mexická rally si odbyla svůj debut v mistrovství světa v roce 2004 jako třetí v pořadí kalendáře. To se do dnešních dnů nezměnilo. V Mexiku se tak jede první šotolinová soutěž sezony. Roku 2005 zde také startovali junioři, kteří zde letos nepojedou. Minulý rok se i sem dostal fenomén superspeciálek a itinerář propracované soutěže se již nezměnil.
Teď se vrhneme na předchozí vítěze. Prvním z nám známých jezdců, kterému se ještě v době, kdy Mexico nepatřilo mezi soutěže mistrovství světa je Harri Rovanperä. Bylo to první vítězství vozu WRC, v tomto případě to byl Peugeot 206 WRC. Prvním vítězem Corona rally Mexico v rámci mistrovství světa se stal v roce 2004 Markko Martin s Fordem Focus WRC 03. Následující rok vyhrál Peter Solberg a poslední ročník patřil Sebastienu Loebovi. Marcus Gronholm se na této soutěži dokázal mezi tři nejlepší prosadit pouze jednou. V roce 2005 zde dojel na druhém místě, hned v následujícím ročníku zde havaroval a dokázal se vrátit až v rámci systému Superally. Za favorita letošní soutěže proto můžeme opět považovat Seba Loeba. Tvrdě by mu mohl konkurovat Peter Solberg, bude-li nová Impreza co k tomu. Marcus bude určitě chtít napravit svou reputaci z předchozích ročníků a proto zřejmě bude tlačit na pilu. Nejednou jsme se však přesvědčili, že pod tlakem dokáže vyrobit školácké chyby. V neposlední řadě jsou zde pak Hirvonen, Henning Solberg, Chris Atkinson. Takže jména, která z posledních podniků všichni známe.
Mexická trať je specifická svými podmínkami, které na žádné jiné soutěži MS nepanují. Jde pak v první řadě o nadmořskou výšku. V minulém roce jedna z rychlostní zkoušek vedla až do výšky 2737 metrů. To je výška ve které se v Evropě spíše lyžuje než závodí. Přeplňované motory v této výšce „lapají po dechu“. Z důvodu řídkého vzduchu je tak zapotřebí zcela specifických map motorů závodních speciálů. Velice nepříjemnou součástí tamních rychlostních zkoušek je všudypřítomný prach, který dokáže nadělat nemálo problémů všem jezdcům. Soutěž tak bude opět prověrkou nejen pro techniky od pneumatik, ale hlavně , jak jsem již zmínil, pro motoráře, a proto kdo bude schopen vůz optimálně nastavit a vyladit co se výkonu týče, bude v podstatné výhodě. Foto: Subaru
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?