100. exemplář modelu Peugeot 208 Rally4 bude dodán tento týden, tedy přesně rok od prodeje prvního vozu. Vůz s pořadovým číslem 100 putuje do Peru, kde je v letošním roce pořádán cup, stejně jako v několika dalších zemích včetně České republiky. Úspěch nového bestselleru divize Peugeot Sport na sebe nenechal dlouho čekat. V roce 2020 získala posádka s Peugeotem 208 Rally4 ve třídě 2WD titul v mistrovství Francie na šotolině a další pak zvítězila v šampionátu Itálie. Letos se nový rallyový speciál zúčastní nejméně sedmi pohárů v Evropě a Latinské Americe. Na obou kontinentech dostanou závodníci příležitost předvést kvality vozu na náročných tratích různých typů.
Na vývoji modelu Peugeot 208 Rally4 se v průběhu sezóny 2019 podíleli ti nejlepší inženýři divize Peugeot Sport. Stal se hned od chvíle, kdy se postavil na start prvních závodů, absolutním měřítkem kvality mezi vozy s pohonem dvou kol. Navzdory celosvětové pandemii COVID-19, která měla na motoristický sport zdrcující dopad, se Peugeot 208 Rally4 zúčastnil více než 250 soutěží v 18 různých zemích.
I když se sezóna 2020 zkrátila o téměř šest měsíců, dokázal Peugeot Sport uspokojit očekávání svých zákazníků po celé Evropě i mimo ni a zachoval si vysoké tempo dodávek vozu Peugeot 208 Rally4, které dosáhly již čísla 100. Nejnovější kus se vydá tento týden na cestu do Peru a je určen pro tým Castro Yangali, který se zapojí do zbrusu nové soutěže Peugeot 208 Rally Cup Peru.
Peugeot 208 Rally4 má již ve světě motoristického sportu špičkové renomé a stal se ideálním závodním strojem pro mladé piloty, kteří chtějí soutěžit na nejvyšší úrovni. V rámci 208 Rally Cup France 2021 se na start postaví obhájce titulu Mathieu Franceschi. Pohár 208 Rally Cup, o který se bojuje na asfaltu i šotolině, předvede těsné souboje nejlepších francouzských týmů, které se do něj přihlásily. Také tým Lycée Saint-Vallier, který už je po mnoho let věrný Peugeot Sportu, se zúčastní s vozem Peugeot 208 Rally4. Konkrétní vůz, který se postaví v letošním roce na start, postavili studenti automobilové sekce školy. Mezi ambiciózní týmy přihlášenými do ročníku 2021 patří i Chazel Technology, PH Sport, Pit Stop, Rossel Compétition, CHL Sport Auto, Onyx Racing, Trajectoire Racing a Saintéloc Racing.
Po Francii, a Španělsku s Portugalskem, kde se v roce 2020 odehrál Cup Iberica, se v letošním roce Peugeot 208 Rally Cup bude konat také v Itálii, Maďarsku, České republice a Peru. Tam všude se budou moci utkat piloti vozu Peugeot 208 Rally4 v rámci uznávaného poháru značky a bojovat o vypsané finanční odměny.
Belgie a Lucembursko inovují a uspořádají zbrusu nový pohár značky, který má na programu 5 závodů a na jehož startu se objeví modely Peugeot 208 Rally4 a Opel Corsa Rally4, dva vozy vyvinuté společně v divizi Stellantis Motorsport.
V České republice bylo do cupového kalendáře zahrnuto 6 soutěží. S ohledem na předpokládané dodání objednaných vozů by Peugeot Rally Cup CZ odstartoval v květnu.
Peugeot Sport, povzbuzený prodejním úspěchem speciálu 208 Rally4, se snaží neustále plnit očekávání svých zákazníků, a proto bude během sezóny pokračovat v optimalizaci vozu, aby zůstal ideálním sportovním náčiním s pohonem dvou kol, při zachování dostupné pořizovací ceny a nízkých provozních nákladů.
CITACE
François Wales, ředitel divize Peugeot Sport
„Za necelý rok se Peugeot 208 Rally4 etabloval jako ideální vůz do závodů třídy 2WD. I když se se po celém světě zrušilo mnoho sportovních akcí, piloti vozu Peugeot 208 Rally4 dosáhli skvělých výsledků ve zhruba 20 zemích, kde si zajistili řadu vítězství a titulů. Moc se těšíme na to, jak se ukáže v nových pohárových soutěžích po celé Evropě i ve světě. Zákazníky Peugeot Sport si získal výkonem, spolehlivostí a cenou a já bych jim rád poděkoval za důvěru. Jsme i nadále odhodláni podporovat naše klienty různými službami, které nabízejí Peugeot Sport a Racing Shop, a plnit tak jejich očekávání."
Mayeul Tyl, ředitel Peugeot Citroën Racing Shop
„Přestože celý motorsport zasáhla nebývalá krize, která trvá již rok, všechny naše týmy neúnavně pracovaly a prokázaly velkou vynalézavost a hbitost, aby naplnily očekávání našich zákazníků po celém světě. Do 31. prosince 2020 jsme dodali 82 vozů Peugeot 208 Rally4 a nyní jsme na čísle 100. Tento konkrétní stý exemplář míří do Peru. Přidá se k flotile sedmi vozů, které se zúčastní zbrusu nového poháru Peugeot 208 Rally Cup Peru. V této náročné a nezvyklé době se nám daří plnit objednávky, jejichž celkový počet se blíží 200. Budoucí majitelé vozu Peugeot 208 Rally4 tak budou včas připraveni na zahájení svých programů. Budeme i nadále poskytovat kvalitní technickou podporu na všech kontinentech, abychom pilotům Peugeot 208 Rally4 umožnili dál určovat tempo ve třídě 2WD.“
HARMONOGRAM 2021
208 Rally Cup France
10.–12. června: Rallye Vosges-Grand Est (asfalt)
2.–4. července: Rallye Castine Terre d’Occitanie (šotolina)
23.–25. července: Rallye Langres-Haute Marne (šotolina)
2.–4. září: Rallye Mont-Blanc Morzine (asfalt)
24.–26. září: Rallye Coeur de France (asfalt)
29.–30. září: Critérium des Cévennes (asfalt)
25.–28. listopadu: Rallye du Var (asfalt)
208 Rally Cup Iberica (Španělsko, Portugalsko)
30. dubna – 1. května: Rali Terras d’Aboboreira
20.–23. května: WRC Vodafone Rally Portugal
16.–17. července: Rally de Ourense
10.–11. září: Rally Blendio Princesa des Asturias
24.–25. září: Rally Serras de Fafe e Felgueiras
15.–16. října: WRC Rally RACC Catalunya-Rally de España
208 Rally Cup Italia
10.–11. dubna: Rally Sanremo
8.–9. května: Targa Florio
26.–27. června: Rally San Marino
24.–25. července: Rally di Roma Capitale
4.–5. září: Millemiglia
9.–10. října: Rally Due Valli
Stellantis Motorsport Cup-Belux Peugeot 208 Rally4 & Opel Corsa Rally4
26. června: South Belgian Rally
24. července: TAC Rally
16. října: Sezoens Rally
5.–7. listopadu: Rallye du Condroz
4.–5. prosince: Spa Rally
Peugeot Rally Cup Czech Republic
8.-9. května: Rallye Šumava Klatovy
21.-22. května: Rallye Český Krumlov
18. - 19. června: Agrotec Petronas Rally Hustopeče
10. - 11. července: Rally Bohemia Mladá Boleslav
27. - 29. srpna: Barum Czech Rally Zlín
8.- 10. října: Invelt Rally Pačejov
208 Rally Cup Hungary
16.–18. dubna: Rallye de Miskolc
4.–6. června: Rallye de Salgo
25.–27. června: Rallye de Mecsek
30. července – 1. srpna: Rallye de Vertes
22.–24. října: Rallye de Nyireghyaza
Registrace do 208 Rally Cup France
Zápisné týmů: 1 900 €
Jednorázové startovné: 600 €
Další starty (od 2. účasti po Rallye Mont-Blanc): 1 300 €
Registrace do Peugeot Rally Cupu CZ
Zápisné týmů: 20 000 Kč (cca 765 €)
Jednorázové startovné: 5 000 Kč (cca 190 €)
Technické specifikace 208 Rally4
Motor: tříválec turbo, 1 199 cm3
Výkon: 208 k při 5 450 ot/min
Točivý moment: 290 Nm při 3 000 ot/min
Převodovka: pětistupňová sekvenční Sadev
Diferenciál: mechanický samosvorný
Přední brzdy: kotoučové větrané (330 mm asfalt, 283 mm šotolina)
Zadní brzdy: kotoučové 290 mm
Plně nastavitelné tlumiče (uvolnění, komprese ve vysoké a nízké rychlosti)
Hmotnost: min. 1 080 km, s posádkou 1 250 km
Ceny
Smontovaný vůz: 66 000 € bez DPH ve verzi asfalt nebo šotolina
Kit šotolina nebo asfalt: 8 990 € bez DPH
Kit set-up (asfalt nebo šotolina): 3 490 € se sadou pružin a tyčemi předních/zadních stabilizátorů, 12 ráfků, brzdová sada
Výbava: 3 990 € (zahrnuje: vak na přilbu, intercom, tripmaster, opěrka nohy spolujezdce, rampa dálkových světel, podpěra vozu, držák a popruh pro druhé rezervní kolo)
Software pro analýzu dat: 270 €
Odhadované náklady na km (bez kapalin): 11,73 €
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.