Je tady teprve začátek února, ale už tu máme třetí velký vytrvalostní závod letošní sezony. Po čtyřiadvacetihodinových závodech v Dubaji a Daytoně proběhne u protinožců dvanáctihodinový závod v Bathurstu.
Ještě prakticky nedávno to byl takřka amatérský závod. Od roku 2011 si jej však podmanily vozy třídy GT3 a jeho popularita obrovsky vzrostla. Závod je zajímavý svým únorovým datem, automobilky zajímá australský trh a závodníky samozřejmě samotná legendární trať v Bathurstu.
A jak už to u velkých vytrvalostních závodů bývá, v 55 členném startovním poli se jen těžko budou hledat favorité. Od roku 2012 navíc žádná značka nedokázala svoje předchozí vítězství obhájit, a tak tu máme vítězné Audi, Mercedes, Ferrari, Nissan a loňský McLaren. Jediné Audi se radovalo z více jak jednoho vítězství v GT3 éře tohoto závodu.
Z loňské vítězné posádky bude letos na startu chybět pouze Jonathan Webb. Alvaro Parente bude obhajovat loňské vítězství opět v McLarenu týmu Tekno Autosports, zatímco Shane van Gisbergen pojede v konkurenčním Mercedesu. S Parentem pojedou tovární týmoví kolegové, a loňští šampioni Blancpain Endurance Cupu, Ledogar s Bellem, van Gisbergen bude spoléhat na parťáky Mara Engela a vítěze jednoho závodu australských Supercars Craiga Bairda.
Pořádně našlapané jsou, ostatně jako obvykle, obě tovární posádky týmu Bentley M-Sport. Nováček v týmu Oliver Jarvis nastoupí se svým krajany Kanem a Smithem, ve voze číslo 17 se bude střídat osvědčené trio Soulet, Soucek, Abril.
Silné sestavy si nachystal i Nissan. Ten spoléhá v obou svých vozech na dvojici továrních jezdců a hvězdu šampionátu Supercars. S Michaelem Carusem se tedy představí Alex Buncombe a Katsumasa Chiyo a s Toddem Kellym ve druhém voze se budou střídat Jann Mardenborough a Florian Strauss.
Respekt vzbuzuje posádka Winkelhock-Stippler-Frijns, kteří nastoupí s Audi týmu Jamec-Pem Racing. Silné bude i Ferrari týmu Maranello Motorsport, který vsází na domácí hvězdy Whincupa s Lowndesem a továrního jezdce italské automobilky Toniho Vilandera.
Jedno ze tří vozů Porsche 911 specifikace GT3 bude krotit tovární trojka Laurens Vanthoor, Earl Bamber a Kevin Éstre, kteří se také jistě budou řadit k adeptům na nejvyšší příčky.
Poněkud bláznivě pak může působit zařazení kvarteta Dalla-Lana, Lamy, Schneider a Lauda do třídy PRO-AM. Konkurence v této třídě není příliš velká a dá se očekávat, že spojení tří bývalých jezdců Aston Martin Racing a legendy DTM bude strašákem i pro posádky třídy PRO.
Zatímco konkurence sází víceméně na spojení minimálně dvou továrních pilotů, v BMW přemýšleli trochu jinak a Jörga Müllera, Tima Glocka a Marca Wittmanna od sebe oddělili. I tak má minimálně šampion DTM velkou šanci na úspěch. Jeho týmovými kolegy totiž budou Steve Richards s Markem Winterbottomem.
V Bathurstu budeme mít tentokrát i českého zástupce. Tomáš Enge bude sdílet kokpit KTM X-BOW GT4 týmu M Motorsport s Justinem McMillanem, Glenem Woodem a Reinhardem Koflerem.
Závod začíná v sobotu v 19:45 našeho času a budete jej moci sledovat živě na internetu.
Důležité odkazy:Live StreamLive TimingČasový harmonogramSeznam přihlášených
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.