Skotský pilot byl těsně před branou Formule 1 poměrně záhy, do královny motoristického sportu se ale prosadil až ve svých 32 letech.
Toyota Racing Tvrdá práce korunována splněním snu… Rok 2001 přihrál před skotského pilota jeho nesplněný sen. Formule 1 nyní nebyla nereálnou. Toyota se rozhodla pro velkou investici a start s vlastním týmem F1, přitom plánovala stavbu vlastního šasi i motoru. Allan byl pro ni takřka ideálním jezdcem. Měl zkušenosti s vozy F1, byl rychlý a zároveň dokázal předat inženýrům a technikům důležité informace o chování vozu. Toyota na jeho výkon z Le Mans 1999 nezapomněla a přípravou vůbec prvního vlastního monopostu byl pověřen právě Allan.
Úspěch se nedostavil, vystřízlivění ano… Po roce příprav a intenzivních testů byl Allan McNish jmenován druhým jezdcem vedle zkušeného Miky Sala a ve svých 32 letech konečně debutoval v Grand Prix Austrálie 2002 s vozem Toyota TF102. Sympatický Allan se v konkurenci nejlepších pilotů planety neztratil, ale také nevynikl. Odvedl práci, na kterou u něj byli všichni zvyklí, totiž práci solidní. Nicméně nezískal žádný mistrovský bod ani výraznější úspěch, a vedení stáje mu již kontrakt více neprodloužilo.
Renault F1 Team Lví podíl na úspěšné sezoně patřil Allanovi… Skot se nikdy netajil tím, že než pracovat pro stáj bez perspektivy, raději v F1 nebude vůbec. Místo v lepším závodním monopostu nezískal, ale využil jeho služeb Flavio Briatore, jenž ho znal z předchozí spolupráce u Benettonu. McNish tak usedal v roce 2003 do třetího vozu Renault při volných pátečních trénincích a působil coby testman francouzské stáje. Přesto nebylo testování nejrychlejších vozů tím, po čem Allan toužil, jeho životem jsou závody, navíc chtěla francouzská veřejnost v týmu Francouze a Montagny ho pro následující sezonu nahradil.
Audi Motorsport Allan sestoupil tam, odkud vystoupal… Sportovní vozy se staly opět jeho doménou v sezoně 2004 a kontrakt získal u továrního týmu Audi. Důvěru nezklamal zvítězil s Belou, Kafferem a špičkovým Audi R8 v 12hodinovém závodě v Sebringu. Slavnější ze dvojice slavných závodů, tedy Le Mans, se ale Allanovi nevydařil. Od úvodu byla tatáž posádka v boji o vedení, bohužel Allan havaroval ve vlásence Porsche po smyku na olejové skvrně. Vůz sice dovezl do boxů, ale zbytek závodu trávil v péči lékařů. Nehoda si vyžádala naštěstí pouze dočasný klid a Skot se mohl po zbytek sezony soustředit na start s R8 v šampionátu Le Mans Endurance Series.
Statistické údaje: Národnost: skotská Datum narození: 29. listopadu 1969 Místo narození: Dumfries (Skotsko) Bydliště: Monte Carlo (Monako) Výška: 165 cm Váha: 58 kg Osobní www stránky: www.allanmcnish.com Debut v F1: GP Austrálie 2002 F1 Počet startů: 17 F1 Počet bodů: 0 F1 Počet vítězství: 0 F1 Pole Position: 0 F1 Nejrychlejší kola: 0 F1 Stupně vítězů: 0 F1 První vítězství: - F1 Počet titulů: 0 Kariéra chronologicky: 1981-1986 motokáry 1987 britská Formule Ford / 3. místo celkově 1988 britská Vauxhall Lotus / šampion 1989 britská Formule 3 / 2. místo celkově 1990 FIA F3000 / 4. místo celkově, test F1 McLaren 1991 FIA F3000 / 16. místo celkově 1992 FIA F3000 / 11. místo celkově 1993 F1 Benetton – testovací jezdec 1994 F1 Benetton – testovací jezdec 1995 FIA F3000 / 7. místo celkově 1997 IMSA, vozy GT 1998 FIA GT / 5. místo celkově, vítěz 24h Daytony a 24h Le Mans 1999 24h Le Mans, 2. místo 2000 ALMS / šampion, 2. místo 24h Le Mans 2001 F1 Toyota – testovací jezdec 2002 F1 Toyota / bez bodu 2003 F1 Renault – testovací jezdec 2004 LMES, vítěz 2. závodů, vítěz 12h Sebring * Aktualizace 8. března 2005 Foto: Allan McNish
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.