Allan McNish

McNish, Allan
McNish, Allan, foto: Allan McNish
Daniel Šupa 9. března 2005 21:05
Sdílej:

Skotský pilot byl těsně před branou Formule 1 poměrně záhy, do královny motoristického sportu se ale prosadil až ve svých 32 letech.

Podobně jako celou řadu dalších jezdců přivezly k formulovým vozům i Allana McNishe malé motokáry. Ve Skotsku nenašel přemožitele celé čtyři roky a ve světovém šampionátu skončil celkově třetí. Přes britské seriály Formule Ford, Vauxhall Lotus a F3, kde patřil k absolutní špičce, vstoupil v roce 1990 do šampionátu FIA F3000. Zároveň dostal důvěru Rona Dennise z týmu Formule 1 McLaren, který angažoval Allana coby testovacího jezdce. Skot dokončil šampionát na 4. pozici.

Toyota Racing Tvrdá práce korunována splněním snu… Rok 2001 přihrál před skotského pilota jeho nesplněný sen. Formule 1 nyní nebyla nereálnou. Toyota se rozhodla pro velkou investici a start s vlastním týmem F1, přitom plánovala stavbu vlastního šasi i motoru. Allan byl pro ni takřka ideálním jezdcem. Měl zkušenosti s vozy F1, byl rychlý a zároveň dokázal předat inženýrům a technikům důležité informace o chování vozu. Toyota na jeho výkon z Le Mans 1999 nezapomněla a přípravou vůbec prvního vlastního monopostu byl pověřen právě Allan.

Úspěch se nedostavil, vystřízlivění ano… Po roce příprav a intenzivních testů byl Allan McNish jmenován druhým jezdcem vedle zkušeného Miky Sala a ve svých 32 letech konečně debutoval v Grand Prix Austrálie 2002 s vozem Toyota TF102. Sympatický Allan se v konkurenci nejlepších pilotů planety neztratil, ale také nevynikl. Odvedl práci, na kterou u něj byli všichni zvyklí, totiž práci solidní. Nicméně nezískal žádný mistrovský bod ani výraznější úspěch, a vedení stáje mu již kontrakt více neprodloužilo.

Renault F1 Team Lví podíl na úspěšné sezoně patřil Allanovi… Skot se nikdy netajil tím, že než pracovat pro stáj bez perspektivy, raději v F1 nebude vůbec. Místo v lepším závodním monopostu nezískal, ale využil jeho služeb Flavio Briatore, jenž ho znal z předchozí spolupráce u Benettonu. McNish tak usedal v roce 2003 do třetího vozu Renault při volných pátečních trénincích a působil coby testman francouzské stáje. Přesto nebylo testování nejrychlejších vozů tím, po čem Allan toužil, jeho životem jsou závody, navíc chtěla francouzská veřejnost v týmu Francouze a Montagny ho pro následující sezonu nahradil.

Audi Motorsport Allan sestoupil tam, odkud vystoupal… Sportovní vozy se staly opět jeho doménou v sezoně 2004 a kontrakt získal u továrního týmu Audi. Důvěru nezklamal zvítězil s Belou, Kafferem a špičkovým Audi R8 v 12hodinovém závodě v Sebringu. Slavnější ze dvojice slavných závodů, tedy Le Mans, se ale Allanovi nevydařil. Od úvodu byla tatáž posádka v boji o vedení, bohužel Allan havaroval ve vlásence Porsche po smyku na olejové skvrně. Vůz sice dovezl do boxů, ale zbytek závodu trávil v péči lékařů. Nehoda si vyžádala naštěstí pouze dočasný klid a Skot se mohl po zbytek sezony soustředit na start s R8 v šampionátu Le Mans Endurance Series.

Statistické údaje: Národnost: skotská Datum narození: 29. listopadu 1969 Místo narození: Dumfries (Skotsko) Bydliště: Monte Carlo (Monako) Výška: 165 cm Váha: 58 kg Osobní www stránky: www.allanmcnish.com Debut v F1: GP Austrálie 2002 F1 Počet startů: 17 F1 Počet bodů: 0 F1 Počet vítězství: 0 F1 Pole Position: 0 F1 Nejrychlejší kola: 0 F1 Stupně vítězů: 0 F1 První vítězství: - F1 Počet titulů: 0 Kariéra chronologicky: 1981-1986 motokáry 1987 britská Formule Ford / 3. místo celkově 1988 britská Vauxhall Lotus / šampion 1989 britská Formule 3 / 2. místo celkově 1990 FIA F3000 / 4. místo celkově, test F1 McLaren 1991 FIA F3000 / 16. místo celkově 1992 FIA F3000 / 11. místo celkově 1993 F1 Benetton – testovací jezdec 1994 F1 Benetton – testovací jezdec 1995 FIA F3000 / 7. místo celkově 1997 IMSA, vozy GT 1998 FIA GT / 5. místo celkově, vítěz 24h Daytony a 24h Le Mans 1999 24h Le Mans, 2. místo 2000 ALMS / šampion, 2. místo 24h Le Mans 2001 F1 Toyota – testovací jezdec 2002 F1 Toyota / bez bodu 2003 F1 Renault – testovací jezdec 2004 LMES, vítěz 2. závodů, vítěz 12h Sebring * Aktualizace 8. března 2005 Foto: Allan McNish

Témata:
Stalo se
Testy aut
DS 7 Pallas 1,5 BlueHDI

DLOUHODOBÝ TEST: DS 7 Pallas 1,5 BlueHDI – prémiové SUV s dieselem za 950 tisíc

Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?

Novinky
Tesla Cybertrack

Musk pod palbou: Tesla Cybertruck má "svolávačku" kvůli konstrukční vadě a čelí vlně útoků na auta i prodejny

Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.

Novinky ze světa EV
Elektrický Renault 5 Turbo 3E

ODHALEN Renault 5 Turbo 3E: Legenda se vrací, nyní jako "nejbrutálnější" elektromobil + VIDEO

Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.

Zajímavosti
Jeremy Clarkson, James May a Richard Hammond v Grand Tour.

Parta z Top Gearu se vrací! Trio Clarkson, Hammond a May bude v novém pořadu

Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.