ZANDVOORT - ZÁVODNÍ VÍKEND; O víkendu DTM vyráží za hranice Německa do Holandska. Na zdejší legendární trati, která je však již mnohými považována neodpovídající bezpečnostním standardům, se v historii DTM odehrálo několik velkých soubojů. V posledních letech se zde moc nedaří značce Mercedes, podaří se ji tento trend zlomit?
Nedělní závod:Jamie Green se nedělním vítězstvím v holandském Zandvoortu vrátil do boje o titul. Brit o svoje první místo v závodu přišel pouze po své zastávce v boxech. Na druhou stranu je fér říci, že během celého závodu na něj tlačili jezdci na Mercedesech, v prvních 12 kolech to byl především Robert Wickens. Pak oba dva zajeli do boxů. Přitom v 11. kole Kanaďan naznačil útok v zatáčce Tarzanbocht, Green zaujal obrannou stopu a Wickens jej pak málem předjel v zatáčce Gerlachbocht.
Pak oba jezdci zamířili ke svým mechanikům, odkud vyjel Green asi o vteřinu dříve než Wickens. Při předjíždění jezdců, kteří do boxů zamířili až později, se jejich odstup trochu zvětšil, což bylo dáno tím, že předjížděli dost jezdců na Audi, kteří Greenovi vždy ochotně uhnuli. To Wickens měl práci těžší, nicméně stále byl Robert Jamiemu poměrně blízko. Když se po pár kolech propracovali zpět na čelo, tak byl jejich odstup asi tři vteřiny.
Nedaleko za Wickensem byly Mercedesy v pořadí Gary Paffett a Christian Vietoris, za nimi pak Audi v rukou Edoardo Mortary. Ještě se sluší dodat, že Wickens se před Paffetta dostal hned v úvodu závodu, avšak jednalo se spíše o přepuštění místa v rámci značky, protože Wickens je v boji o titul, zatímco Paffett po dnešku ztrácí 53 bodů.
Trio Mercedesů se ale několik málo kol před koncem zredukovalo pouze na jeden vůz, když jak Wickens tak i Vietoris utrpěli defekty přední pneumatiky u svých C 63 DTM. Wickens defekt dostal v jedné z posledních zatáček okruhu, skončil mimo trať, ale z kačírku se dokázal vyhrabat a zajet do boxů k výměně gum. To Vietoris měl větší smůlu, když mu guma praskla těsně za nájezdem do boxů, a tak musel obkroužit celé kolo, jezdec pak zajel rovnou do boxů.
Druhý tak v závodě dojel Paffett, Brit se ke konci ze souboje s dalším Britem už stáhl a Green tak zvítězil s náskokem takřka 10 vteřin. Třetí místo bral Edoardo Mortara, který si tak po včerejšku mohl zlepšit náladu. S odstupem čtvrtý dojel průběžně vedoucí muž mezi jezdci, Marco Wittmann na M4 DTM. Jen těsně za ním byl Nico Müller na RS5 DTM. Šestý byl Timo Glock, který dnes předvedl o poznání lepší výkon než včera. Sedmý Mattias Ekström zvolil svoji letos už klasickou strategii, když předvedl extrémně dlouhý první stint, do boxů zajel až asi 20 minut před koncem závodu z průběžného vedení a ke konci získával pozice díky čerstvějším gumám.
Body za osmé místo bral Paul di Resta, devátý byl Lucas Auer, který v první zatáčce okruhu (Tarzan) předvedl spektakulární předjetí vnějškem na úkor Martina Tomczyka. Toho pak ještě předjel a jeden bod získal Tom Blomqvist. Do nedělního závodu díky zranění ze včerejška nenastoupil Adrien Tambay, kterého nahradil René Rast.
VÝSLEDKY NEDĚLNÍHO ZÁVODU: ZDE
VÝSLEDKY NEDĚLNÍ KVALIFIKACE: ZDE
VÝSLEDKY 3. VOLNÉHO TRÉNINKU: ZDE
Sobotní závod:Robert Wickens vyhrál sobotní závod na Zandvoortu stylem start-cíl. Kanaďan ve službách Mercedesu ustál úvodní tlak ze strany Marco Wittmanna, následně už zástupci mnichovské značky ujel. Naopak se ve druhé polovině závodu zdálo, že všechna BMW bojují s degradací pneumatik.
Na trať musel na konci prvního kola vyjet safety-car v důsledku kolize hned na startu mezi Maximilianem Götzem a Adrienem Tambayem. Vinu za ni nesl Martin Tomczyk, který zezadu postrčil Němce do Francouze. Po této fázi se za Wickensem držel v dosahu 1 vteřiny Wittmann, ale to trvalo jen do virtuálního safety caru, který vyjel v 10. kole po výletu Augusta Farfuse do štěrkové zony v zadní části okruhu.
Po ukončení virtuálního safety caru už Marco Wittmann nedokázal donutit své pneumatiky ke spolupráci a naopak čelil náporu ze strany Christiana Vietorise. Jezdec Mercedesu neustále zkoušel různé způsoby, jak se před jezdce BMW dostat, nakonec vyčerpal všechny možnosti použití DRS. Proto tři kola před cílem před sebe pustil značkového kolegu, Garyho Paffetta, který ještě mohl DRS používat.
Jenže ani britský mistr DTM nedokázal najít cestu před BMW M4 DTM, proto v posledním kole v Tarzanbocht před sebe pustil jezdce týmu Mücke zpět. Na stupních vítězů tak byly dva vozy Mercedes a jedno BMW. Wickens, který vyhrál asi o 7 vteřin, to komentoval slovy: "Prvním úkolem byl dobrý start - měl jsem jen průměrný, proto jsem se ze začátku musel bránit."
"Po pomalých částech závodu jsem měl z nějakého důvodu spoustu přilnavosti. Podařilo se mi odjet z DRS dosahu. I poté jsem si udržoval rytmus a natahoval odstup," dodal Kanaďan. Nejlepší Audi dovezl do cíle Jamie Green na 5. místě. Brit si během závodu neužil moc těsných soubojů. Zkraje se kolem něj pohyboval jeho kolega, Edoardo Mortara. Jenže Ital dostal penalizaci drive through za překročení maximální rychlosti za virtuálního safety-caru.
Za ním jsme sledovali velmi pěkný souboj - na čele vláčku bylo BMW v rukou Antonio Felixe da Costy, na nějž zezadu útočil Mattias Ekström s Audi. Jenže Švéd nebyl ve zrovna lehké situaci, protože na něj zezadu útočil Mercedes s Danielem Juncadellou za volantem. Na konci závodu tuto trojici dorazil také Esteban Ocon. Nakonec byl v cíli mezi zmíněnou čtveřicí rozdíl jen 1,7 s.
Juncadella a Ocon tak konečně získali svoje první body v DTM 2016 (byli posledními, kteří ještě letos nebodovali). Během závodu se za Oconem držel Maxime Martin, jenže i u jeho BMW v závěru závodu odešly pneumatiky. V posledních kolech tak Belgičan čelil drtivému tlaku Tima Scheidera, ale i on si svoji pozici udržel.
VÝSLEDKY SOBOTNÍHO ZÁVODU: ZDE
VÝSLEDKY SOBOTNÍ KVALIFIKACE: ZDE
VÝSLEDKY 2. VOLNÉHO TRÉNINKU: ZDE
VÝSLEDKY 1. VOLNÉHO TRÉNINKU: ZDE
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.