Zandvoort: BMW ovládlo víkend, Felix Da Costa slaví první triumf v kariéře

da Costa, Antonio Felix
da Costa, Antonio Felix, foto: www.dtm.de
iM2 12. července 2015 20:24 | akt. 12. července 2015 20:34
Sdílej:

ZÁVODNÍ VÍKEND; Závod na holandském Zandvoortu měl před loňskou sezonou vypadnout z kalendáře DTM. Jenže po zrušení závodu v Číně se vrátil a pro letošek si svoje místo udržel. Trať leží hned vedle pláže, od moře sem vítr často zavane nečistoty v podobě písku. Závodní okruh bývá kritizován kvůli nižší bezpečnosti.

Nedělní závod:

António Félix da Costa vyhrál svůj první závod v DTM. Jeho vítězství jen podtrhlo extrémně povedený víkend BMW na Zandvoortu. Dnes vozy z Mnichova obsadily prvních pět pozic v hodnocení závodu. Mladíkovi se povedl start z pole-position a ustál i úvodní tlak ze strany Bruno Spenglera, na kterého zase tlačili Augusto Farfus a Marco Wittmann.

Z úvodní skupiny se jako první do boxů vydali Spengler s Wittmannem (ještě před uplynutím 20 minut závodu). Při výjezdu došlo k těsné situaci s Miguelem Molinou na Audi. O kolo později zajeli do boxů i Da Costa a Farfus. Da Costa si svoje vedení udržel, Farfus povyskočil na 2. místo. 

Brazilec se po zastávce v boxech pověsil za Portugalce a až do konce závodu si ho nenechal ujet na více než 0,5s. Avšak místo k předjetí se mu najít nepodařilo, a tak testovací pilot Red Bullu slaví svoje první vítězství v DTM (den po zisku prvního podia). Třetí byl Bruno Spengler, za ním do cíle dojel Timo Glock.

Ten vydělal na dřívější zastávce než vedoucí skupina. Další tři vteřiny za ním proťal cílovou pásku vítěz sobotního závodu, Marco Wittmann. BMW tak v neděli získalo prvních pět míst v cíly (v sobotu dokonce prvních sedm)!

Wittmannovi hrozila penalizace za kontakt s Lucasem Auerem, který přišel zhruba v polovině závodu (Rakušan byl mimo pozici a ještě neměl absolvovanou zastávku v boxech). Auer vyjel po kontaktu mimo trať. To mělo za následek velkou melu mezi balíkem jezdců, kteří jeli za ním. Největší obětí byl Martin Tomczyk, kterému tato mela ukončila závod.

Pascal Wehrlein se na startu hodně propadl, když se mu nepovedlo správně odlepit (spadl na 9. místo), avšak v závodu se dokázal prokousat zpět až na 6. příčku. Tím se stal nejlepším jezdcem na voze jiné značky než BMW. Za ním dojel vláček dalších 6 vozů.

Hned za ním byl Mattias Ekström, který odjel po startu až z 16. místa se svoji Audi skvělý závod, dále pak Christian Vietoris, Adrien Tambay a Gary Paffett. Pro Tambaye to byly první body sezony. Paffetta zdrželi mechanici pomalou zastávkou v boxech, jinak mohl být výš. S 11. místem se musel spokojit Mike Rockenfeller.

Jamie Green byl až 13., příčku před Paulem di Restou. Brit zůstává na čele šampionátu, avšak jeho náskok už je pouze hubených 5 bodů shodně před Ekströmem a Wehrleinem. Třetí muž včerejšího závodu, Maxim Martin, byl ve druhém kole vytlačen z tratě Edoardo Mortarou a Adrienem Tambayem, závod dokončil až jako 17. 

V závodu jsme viděli dvě kolize - ta mezi Mortarou a Juncadellou znamenala konec závodu pro oba jezdce. Dále kolidovali také Blomqvist a Wickens s tím, že jezdec BMW vyfasoval za nehodu penalizaci průjezdu boxem. 

Výsledky nedělního závodu: zde

Výsledky nedělní kvalifikace: zde

Výsledky warm-upu: zde

Sobotní závod:

Úřadující šampion DTM, Marco Wittmann, získal svoje první vítězství v letošní sezoně v sobotním závodu na Zandvoortu. BMW prolomilo letošní trápení, když obsadilo prvních pět míst - tak by se dal charakterizovat průběh sobotního klání na klasické trati v Holandsku.

Němec startoval ze 2. místa, nicméně start se mu povedl lépe než Augustu Farfusovi, který vyrážel z pole-position. V nájezdu do 1. zatáčky zaujal Marco vnitřní stopu a dostal se před Brazilce, který se propadl až na 4. místo, když se před něj v prvních zatáčkách závodu dostali ještě značkoví kolegové António Félix da Costa a Maxime Martin.

Wittmann s Da Costou zbytku pole poodjeli, testovací jezdec Red Bullu v F1 neustále udržoval šampiona DTM pro rok 2014 pod tlakem. Jeho tlak vyvrcholil v posledních 10 minutách závodu, kdy vyzkoušel několikrát útok na vnitřek v zatáčce číslo 1. Ale Wittmanna se mu předjet nepodařilo, ten se posunul díky vítězství v průběžném hodnocení z 15. na 6. místo.

Druhé místo je pro Antonio Felixe da Costu nejlepším dosavadním výsledkem v DTM (do dneška 8. místo z loňského Hungaroringu). Pro třetí místo si dojel Maxime Martin, který jel většinu závodu za vedoucí dvojicí ve vzdálenosti zhruba 2 vteřin. Augusto Farfus byl klasifikován na čtvrtém místě, celý závod ale na něj útočil Gary Paffett s Mercedesem.

Jeho útoky skončily v předposledním kole, když došlo k lehkému kontaktu s před ním jedoucím BMW, Brit byl v zatáčce číslo 7 moc široký a dostal se mimo trať. Přes trávu se sice na trať vrátil, ale stačilo to jen na 11. místo (tedy první nebodované).

Díky tomu poskočili Bruno Spengler, Timo Glock a Tom Blomqvist a završili tak veleúspěšný závod BMW. Pro Blomqvista jde navíc o vůbec první body v DTM. Prvním jezdcem na voze jiné značky byl Mike Rockenfeller s Audi na 8. místě, za ním ještě bodovali Nico Müller a pro Mercedes také Pascal Wehrlein.

Závod Jamieho Greena, vedoucího jezdce tabulky šampionátu, skončil v zatáčce číslo 9 poté, co byl moc široký (jezdil v té době na 6. místě). Protože však Ekström dojel mimo body (13.), náskok Brita na čele tabulky zůstává 11 bodů. Výlet Greena znamenal historicky první uplatnění virtuálního safety-caru v DTM (jezdci mají přidělený čas, za který mohou projet jednotlivými sektory).

S dodržením stanoveného času měl problém Adrian Tambay, za což dostal penalizaci průjezdu boxem (do té doby jel na bodech). V prvním kole jsme také viděli kontakt dvou Mercedesů, když Paul di Resta zazadu trefil Roberta Wickense (odstoupil až po čase pro problémy s brzdami).

V důsledku této nehody se prvních 10 minut závodu jelo za safety-carem. Jedným jezdcem BMW, který měl problém, byl Martin Tomczyk. U jeho vozu selhaly brzdy. 

Výsledky sobotního závodu: zde

Výsledky sobotní kvalifikace: zde

Výsledky 2. volného tréninku: zde

Výsledky 1. volného tréninku: zde

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.