ZÁVODNÍ VÍKEND; Závod na holandském Zandvoortu měl před loňskou sezonou vypadnout z kalendáře DTM. Jenže po zrušení závodu v Číně se vrátil a pro letošek si svoje místo udržel. Trať leží hned vedle pláže, od moře sem vítr často zavane nečistoty v podobě písku. Závodní okruh bývá kritizován kvůli nižší bezpečnosti.
Nedělní závod:
António Félix da Costa vyhrál svůj první závod v DTM. Jeho vítězství jen podtrhlo extrémně povedený víkend BMW na Zandvoortu. Dnes vozy z Mnichova obsadily prvních pět pozic v hodnocení závodu. Mladíkovi se povedl start z pole-position a ustál i úvodní tlak ze strany Bruno Spenglera, na kterého zase tlačili Augusto Farfus a Marco Wittmann.
Z úvodní skupiny se jako první do boxů vydali Spengler s Wittmannem (ještě před uplynutím 20 minut závodu). Při výjezdu došlo k těsné situaci s Miguelem Molinou na Audi. O kolo později zajeli do boxů i Da Costa a Farfus. Da Costa si svoje vedení udržel, Farfus povyskočil na 2. místo.
Brazilec se po zastávce v boxech pověsil za Portugalce a až do konce závodu si ho nenechal ujet na více než 0,5s. Avšak místo k předjetí se mu najít nepodařilo, a tak testovací pilot Red Bullu slaví svoje první vítězství v DTM (den po zisku prvního podia). Třetí byl Bruno Spengler, za ním do cíle dojel Timo Glock.
Ten vydělal na dřívější zastávce než vedoucí skupina. Další tři vteřiny za ním proťal cílovou pásku vítěz sobotního závodu, Marco Wittmann. BMW tak v neděli získalo prvních pět míst v cíly (v sobotu dokonce prvních sedm)!
Wittmannovi hrozila penalizace za kontakt s Lucasem Auerem, který přišel zhruba v polovině závodu (Rakušan byl mimo pozici a ještě neměl absolvovanou zastávku v boxech). Auer vyjel po kontaktu mimo trať. To mělo za následek velkou melu mezi balíkem jezdců, kteří jeli za ním. Největší obětí byl Martin Tomczyk, kterému tato mela ukončila závod.
Pascal Wehrlein se na startu hodně propadl, když se mu nepovedlo správně odlepit (spadl na 9. místo), avšak v závodu se dokázal prokousat zpět až na 6. příčku. Tím se stal nejlepším jezdcem na voze jiné značky než BMW. Za ním dojel vláček dalších 6 vozů.
Hned za ním byl Mattias Ekström, který odjel po startu až z 16. místa se svoji Audi skvělý závod, dále pak Christian Vietoris, Adrien Tambay a Gary Paffett. Pro Tambaye to byly první body sezony. Paffetta zdrželi mechanici pomalou zastávkou v boxech, jinak mohl být výš. S 11. místem se musel spokojit Mike Rockenfeller.
Jamie Green byl až 13., příčku před Paulem di Restou. Brit zůstává na čele šampionátu, avšak jeho náskok už je pouze hubených 5 bodů shodně před Ekströmem a Wehrleinem. Třetí muž včerejšího závodu, Maxim Martin, byl ve druhém kole vytlačen z tratě Edoardo Mortarou a Adrienem Tambayem, závod dokončil až jako 17.
V závodu jsme viděli dvě kolize - ta mezi Mortarou a Juncadellou znamenala konec závodu pro oba jezdce. Dále kolidovali také Blomqvist a Wickens s tím, že jezdec BMW vyfasoval za nehodu penalizaci průjezdu boxem.
Výsledky nedělního závodu: zde
Výsledky nedělní kvalifikace: zde
Výsledky warm-upu: zde
Sobotní závod:
Úřadující šampion DTM, Marco Wittmann, získal svoje první vítězství v letošní sezoně v sobotním závodu na Zandvoortu. BMW prolomilo letošní trápení, když obsadilo prvních pět míst - tak by se dal charakterizovat průběh sobotního klání na klasické trati v Holandsku.
Němec startoval ze 2. místa, nicméně start se mu povedl lépe než Augustu Farfusovi, který vyrážel z pole-position. V nájezdu do 1. zatáčky zaujal Marco vnitřní stopu a dostal se před Brazilce, který se propadl až na 4. místo, když se před něj v prvních zatáčkách závodu dostali ještě značkoví kolegové António Félix da Costa a Maxime Martin.
Wittmann s Da Costou zbytku pole poodjeli, testovací jezdec Red Bullu v F1 neustále udržoval šampiona DTM pro rok 2014 pod tlakem. Jeho tlak vyvrcholil v posledních 10 minutách závodu, kdy vyzkoušel několikrát útok na vnitřek v zatáčce číslo 1. Ale Wittmanna se mu předjet nepodařilo, ten se posunul díky vítězství v průběžném hodnocení z 15. na 6. místo.
Druhé místo je pro Antonio Felixe da Costu nejlepším dosavadním výsledkem v DTM (do dneška 8. místo z loňského Hungaroringu). Pro třetí místo si dojel Maxime Martin, který jel většinu závodu za vedoucí dvojicí ve vzdálenosti zhruba 2 vteřin. Augusto Farfus byl klasifikován na čtvrtém místě, celý závod ale na něj útočil Gary Paffett s Mercedesem.
Jeho útoky skončily v předposledním kole, když došlo k lehkému kontaktu s před ním jedoucím BMW, Brit byl v zatáčce číslo 7 moc široký a dostal se mimo trať. Přes trávu se sice na trať vrátil, ale stačilo to jen na 11. místo (tedy první nebodované).
Díky tomu poskočili Bruno Spengler, Timo Glock a Tom Blomqvist a završili tak veleúspěšný závod BMW. Pro Blomqvista jde navíc o vůbec první body v DTM. Prvním jezdcem na voze jiné značky byl Mike Rockenfeller s Audi na 8. místě, za ním ještě bodovali Nico Müller a pro Mercedes také Pascal Wehrlein.
Závod Jamieho Greena, vedoucího jezdce tabulky šampionátu, skončil v zatáčce číslo 9 poté, co byl moc široký (jezdil v té době na 6. místě). Protože však Ekström dojel mimo body (13.), náskok Brita na čele tabulky zůstává 11 bodů. Výlet Greena znamenal historicky první uplatnění virtuálního safety-caru v DTM (jezdci mají přidělený čas, za který mohou projet jednotlivými sektory).
S dodržením stanoveného času měl problém Adrian Tambay, za což dostal penalizaci průjezdu boxem (do té doby jel na bodech). V prvním kole jsme také viděli kontakt dvou Mercedesů, když Paul di Resta zazadu trefil Roberta Wickense (odstoupil až po čase pro problémy s brzdami).
V důsledku této nehody se prvních 10 minut závodu jelo za safety-carem. Jedným jezdcem BMW, který měl problém, byl Martin Tomczyk. U jeho vozu selhaly brzdy.
Výsledky sobotního závodu: zde
Výsledky sobotní kvalifikace: zde
Výsledky 2. volného tréninku: zde
Výsledky 1. volného tréninku: zde
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.