DTM slaví 30 let své historie

Bleekemolen, Jeroen
Bleekemolen, Jeroen, foto: dtm.de
iM2 25. března 2014 14:05
Sdílej:

11. března 1984 to vše začalo, dnes je to již více jak 30 let, co se v belgickém Zolderu odjel první závod DTM.

11. března 1984 v belgickém Zolderu, který leží asi 70 km severozápadně od Aachenu, začala nová éra motorsportu. Tehdy se na start postavilo 24 vozů rozdílných velikostí. Jednalo se o zcela první závod nově vytvořeného Deutsche Produktionswagen-Meisterschaftu, ze kterého o dva roky později vzešlo DTM.

"Tehdy jsme jeli do Zolderu všichni hodně rozrušení. Velké startovní pole se zvučnými jmény a já byl u toho," říká po letech Volker Strycek, který si v BMW 635 CSi tehdy vyjel třetí místo a položil tak základ hodně úspěšné sezoně. Na konci se díky svým konstantním výkonům stal i bez jediného vítězství prvním šampionem DTM v historii. Nová závodní série tehdy šla ve šlépějích renomovaného Deutsche Rennsport-Meisterschaftu, ve kterém se ještě jezdilo se sportovními vozy.

Později jsme v DTM vídávali přestavěné verze sériových aut skupiny A, navíc ještě v rozdílných výkonových skupinách. Promyšlená pravidla s udělováním váhových handicapů a restrikce na šířku gum se měla postarat o to, aby měla šanci se prosadit velká i malá auta.

"Všem zúčastněným bylo brzy jasné, že nápad beztřídní společnosti dobře funguje. Brzy to vykrystalizovalo v situaci jako v dnešním DTM: Vyrovnané pole, vysoké výkony a hodně aut. Nová série byla na první pokus fascinující a napínavá," pokračuje Volker Strycek.

Na prvním závodě v Zolderu bylo 24 aut, nicméně už během první sezony se pole rozrostlo na 40 aut 16 různých typů! Vítězství si tehdy připsalo sedm různých automobilů - Alfa Romeo GTV6, BMW modely 323i a 635 CSi, Chevrolet Camaro, Ford Mustang, Rover Vitesse a Volvo 240 Turbo. Úvodní závod opanovalo BMW 635 CSi, závod tehdy dlouho vedl bývalý pilot Formule 1, pozdější vítěz z Le-Mans a šampion DTM, Hans-Joachim Stuck, dvě kola před cílem ale přišel o kolo. Ze smůly dnešního prezidenta DMSB profitoval značkový kolega Harald Grohs a BMW získalo čtyřnásobné vítězství.

Strycek byl po velmi slušné jízdě třetí. "Přišel jsem z Poháru Renault 5 a pracovní nářadí a prostředí pro mne bylo zcela nové. Pak se to ještě otočilo a já byl ještě více pozadu. Dojet pak na podiu pro mě bylo opravdu velkou věcí a navíc ještě s tak velkými závodníky, na které jsem do té doby jen koukal z povzdálí."

Strycek byl od té doby nakažen "drogou závodního sportu" - a především DTM, ve kterém byl poté aktivní ať už v roli jezdce, projektového manažera nebo později sportovního šéfa Opelu dalších více jak 20 let. "Každá epocha v DTM, kterou jsem zažil, přinesla nové výzvy, nové napínavé roviny a technologické novinky. Stále jsem fandou DTM. Pro mě je Formulí 1 cestovních vozů, špičkovým sportem na té nejvyšší úrovni." Na počátky DTM stále vzpomíná: "Byly to skvělé časy. Ale i aktuální časy vnímám jako extrémně napínavé. Můžeme totiž vidět neuvěřitelně vyrovnané šance tří výrobců."

Od premiérového závodu DTM v Zolderu bylo už ale odjeto dalších 401 závodů, po Stryckovi přišlo dalších 18 šampionů, ze všech můžeme jmenovat rekordmana DTM, Bernda Schneidera, a jeho pět titulů. I v nadcházející sezoně DTM, která začíná 4. května 2014 na Hockenheimu, se můžeme těšit na několik novinek: Poprvé ve třicetileté historii bude třeba na startu 7 dřívějších šampionů. Kromě úřadujícího Mika Rockenfellera to budou jeho kolegové od Audi Mattias Ekström a Timo Scheider, Martin Tomczyk a Bruno Spengler (oba BMW) a Mercedes budou zastupovat Gary Paffett a Paul Di Resta.

Témata:
DTM
Stalo se
Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?

Ekonomika
Ilustrační fotografie

Porsche bude propouštět. Až 2.000 zaměstnancům hrozí ztráta zaměstnání

Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.

Testy aut
Cupra Terramar VZ e-HYBRID

CUPRA Terramar VZ e-HYBRID 200 kW – plug-in hybrid s duší chuligána – dává to smysl?

Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?