11. března 1984 to vše začalo, dnes je to již více jak 30 let, co se v belgickém Zolderu odjel první závod DTM.
11. března 1984 v belgickém Zolderu, který leží asi 70 km severozápadně od Aachenu, začala nová éra motorsportu. Tehdy se na start postavilo 24 vozů rozdílných velikostí. Jednalo se o zcela první závod nově vytvořeného Deutsche Produktionswagen-Meisterschaftu, ze kterého o dva roky později vzešlo DTM.
"Tehdy jsme jeli do Zolderu všichni hodně rozrušení. Velké startovní pole se zvučnými jmény a já byl u toho," říká po letech Volker Strycek, který si v BMW 635 CSi tehdy vyjel třetí místo a položil tak základ hodně úspěšné sezoně. Na konci se díky svým konstantním výkonům stal i bez jediného vítězství prvním šampionem DTM v historii. Nová závodní série tehdy šla ve šlépějích renomovaného Deutsche Rennsport-Meisterschaftu, ve kterém se ještě jezdilo se sportovními vozy.
Později jsme v DTM vídávali přestavěné verze sériových aut skupiny A, navíc ještě v rozdílných výkonových skupinách. Promyšlená pravidla s udělováním váhových handicapů a restrikce na šířku gum se měla postarat o to, aby měla šanci se prosadit velká i malá auta.
"Všem zúčastněným bylo brzy jasné, že nápad beztřídní společnosti dobře funguje. Brzy to vykrystalizovalo v situaci jako v dnešním DTM: Vyrovnané pole, vysoké výkony a hodně aut. Nová série byla na první pokus fascinující a napínavá," pokračuje Volker Strycek.
Na prvním závodě v Zolderu bylo 24 aut, nicméně už během první sezony se pole rozrostlo na 40 aut 16 různých typů! Vítězství si tehdy připsalo sedm různých automobilů - Alfa Romeo GTV6, BMW modely 323i a 635 CSi, Chevrolet Camaro, Ford Mustang, Rover Vitesse a Volvo 240 Turbo. Úvodní závod opanovalo BMW 635 CSi, závod tehdy dlouho vedl bývalý pilot Formule 1, pozdější vítěz z Le-Mans a šampion DTM, Hans-Joachim Stuck, dvě kola před cílem ale přišel o kolo. Ze smůly dnešního prezidenta DMSB profitoval značkový kolega Harald Grohs a BMW získalo čtyřnásobné vítězství.
Strycek byl po velmi slušné jízdě třetí. "Přišel jsem z Poháru Renault 5 a pracovní nářadí a prostředí pro mne bylo zcela nové. Pak se to ještě otočilo a já byl ještě více pozadu. Dojet pak na podiu pro mě bylo opravdu velkou věcí a navíc ještě s tak velkými závodníky, na které jsem do té doby jen koukal z povzdálí."
Strycek byl od té doby nakažen "drogou závodního sportu" - a především DTM, ve kterém byl poté aktivní ať už v roli jezdce, projektového manažera nebo později sportovního šéfa Opelu dalších více jak 20 let. "Každá epocha v DTM, kterou jsem zažil, přinesla nové výzvy, nové napínavé roviny a technologické novinky. Stále jsem fandou DTM. Pro mě je Formulí 1 cestovních vozů, špičkovým sportem na té nejvyšší úrovni." Na počátky DTM stále vzpomíná: "Byly to skvělé časy. Ale i aktuální časy vnímám jako extrémně napínavé. Můžeme totiž vidět neuvěřitelně vyrovnané šance tří výrobců."
Od premiérového závodu DTM v Zolderu bylo už ale odjeto dalších 401 závodů, po Stryckovi přišlo dalších 18 šampionů, ze všech můžeme jmenovat rekordmana DTM, Bernda Schneidera, a jeho pět titulů. I v nadcházející sezoně DTM, která začíná 4. května 2014 na Hockenheimu, se můžeme těšit na několik novinek: Poprvé ve třicetileté historii bude třeba na startu 7 dřívějších šampionů. Kromě úřadujícího Mika Rockenfellera to budou jeho kolegové od Audi Mattias Ekström a Timo Scheider, Martin Tomczyk a Bruno Spengler (oba BMW) a Mercedes budou zastupovat Gary Paffett a Paul Di Resta.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?