11. března 1984 to vše začalo, dnes je to již více jak 30 let, co se v belgickém Zolderu odjel první závod DTM.
11. března 1984 v belgickém Zolderu, který leží asi 70 km severozápadně od Aachenu, začala nová éra motorsportu. Tehdy se na start postavilo 24 vozů rozdílných velikostí. Jednalo se o zcela první závod nově vytvořeného Deutsche Produktionswagen-Meisterschaftu, ze kterého o dva roky později vzešlo DTM.
"Tehdy jsme jeli do Zolderu všichni hodně rozrušení. Velké startovní pole se zvučnými jmény a já byl u toho," říká po letech Volker Strycek, který si v BMW 635 CSi tehdy vyjel třetí místo a položil tak základ hodně úspěšné sezoně. Na konci se díky svým konstantním výkonům stal i bez jediného vítězství prvním šampionem DTM v historii. Nová závodní série tehdy šla ve šlépějích renomovaného Deutsche Rennsport-Meisterschaftu, ve kterém se ještě jezdilo se sportovními vozy.
Později jsme v DTM vídávali přestavěné verze sériových aut skupiny A, navíc ještě v rozdílných výkonových skupinách. Promyšlená pravidla s udělováním váhových handicapů a restrikce na šířku gum se měla postarat o to, aby měla šanci se prosadit velká i malá auta.
"Všem zúčastněným bylo brzy jasné, že nápad beztřídní společnosti dobře funguje. Brzy to vykrystalizovalo v situaci jako v dnešním DTM: Vyrovnané pole, vysoké výkony a hodně aut. Nová série byla na první pokus fascinující a napínavá," pokračuje Volker Strycek.
Na prvním závodě v Zolderu bylo 24 aut, nicméně už během první sezony se pole rozrostlo na 40 aut 16 různých typů! Vítězství si tehdy připsalo sedm různých automobilů - Alfa Romeo GTV6, BMW modely 323i a 635 CSi, Chevrolet Camaro, Ford Mustang, Rover Vitesse a Volvo 240 Turbo. Úvodní závod opanovalo BMW 635 CSi, závod tehdy dlouho vedl bývalý pilot Formule 1, pozdější vítěz z Le-Mans a šampion DTM, Hans-Joachim Stuck, dvě kola před cílem ale přišel o kolo. Ze smůly dnešního prezidenta DMSB profitoval značkový kolega Harald Grohs a BMW získalo čtyřnásobné vítězství.
Strycek byl po velmi slušné jízdě třetí. "Přišel jsem z Poháru Renault 5 a pracovní nářadí a prostředí pro mne bylo zcela nové. Pak se to ještě otočilo a já byl ještě více pozadu. Dojet pak na podiu pro mě bylo opravdu velkou věcí a navíc ještě s tak velkými závodníky, na které jsem do té doby jen koukal z povzdálí."
Strycek byl od té doby nakažen "drogou závodního sportu" - a především DTM, ve kterém byl poté aktivní ať už v roli jezdce, projektového manažera nebo později sportovního šéfa Opelu dalších více jak 20 let. "Každá epocha v DTM, kterou jsem zažil, přinesla nové výzvy, nové napínavé roviny a technologické novinky. Stále jsem fandou DTM. Pro mě je Formulí 1 cestovních vozů, špičkovým sportem na té nejvyšší úrovni." Na počátky DTM stále vzpomíná: "Byly to skvělé časy. Ale i aktuální časy vnímám jako extrémně napínavé. Můžeme totiž vidět neuvěřitelně vyrovnané šance tří výrobců."
Od premiérového závodu DTM v Zolderu bylo už ale odjeto dalších 401 závodů, po Stryckovi přišlo dalších 18 šampionů, ze všech můžeme jmenovat rekordmana DTM, Bernda Schneidera, a jeho pět titulů. I v nadcházející sezoně DTM, která začíná 4. května 2014 na Hockenheimu, se můžeme těšit na několik novinek: Poprvé ve třicetileté historii bude třeba na startu 7 dřívějších šampionů. Kromě úřadujícího Mika Rockenfellera to budou jeho kolegové od Audi Mattias Ekström a Timo Scheider, Martin Tomczyk a Bruno Spengler (oba BMW) a Mercedes budou zastupovat Gary Paffett a Paul Di Resta.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.