11. března 1984 to vše začalo, dnes je to již více jak 30 let, co se v belgickém Zolderu odjel první závod DTM.
11. března 1984 v belgickém Zolderu, který leží asi 70 km severozápadně od Aachenu, začala nová éra motorsportu. Tehdy se na start postavilo 24 vozů rozdílných velikostí. Jednalo se o zcela první závod nově vytvořeného Deutsche Produktionswagen-Meisterschaftu, ze kterého o dva roky později vzešlo DTM.
"Tehdy jsme jeli do Zolderu všichni hodně rozrušení. Velké startovní pole se zvučnými jmény a já byl u toho," říká po letech Volker Strycek, který si v BMW 635 CSi tehdy vyjel třetí místo a položil tak základ hodně úspěšné sezoně. Na konci se díky svým konstantním výkonům stal i bez jediného vítězství prvním šampionem DTM v historii. Nová závodní série tehdy šla ve šlépějích renomovaného Deutsche Rennsport-Meisterschaftu, ve kterém se ještě jezdilo se sportovními vozy.
Později jsme v DTM vídávali přestavěné verze sériových aut skupiny A, navíc ještě v rozdílných výkonových skupinách. Promyšlená pravidla s udělováním váhových handicapů a restrikce na šířku gum se měla postarat o to, aby měla šanci se prosadit velká i malá auta.
"Všem zúčastněným bylo brzy jasné, že nápad beztřídní společnosti dobře funguje. Brzy to vykrystalizovalo v situaci jako v dnešním DTM: Vyrovnané pole, vysoké výkony a hodně aut. Nová série byla na první pokus fascinující a napínavá," pokračuje Volker Strycek.
Na prvním závodě v Zolderu bylo 24 aut, nicméně už během první sezony se pole rozrostlo na 40 aut 16 různých typů! Vítězství si tehdy připsalo sedm různých automobilů - Alfa Romeo GTV6, BMW modely 323i a 635 CSi, Chevrolet Camaro, Ford Mustang, Rover Vitesse a Volvo 240 Turbo. Úvodní závod opanovalo BMW 635 CSi, závod tehdy dlouho vedl bývalý pilot Formule 1, pozdější vítěz z Le-Mans a šampion DTM, Hans-Joachim Stuck, dvě kola před cílem ale přišel o kolo. Ze smůly dnešního prezidenta DMSB profitoval značkový kolega Harald Grohs a BMW získalo čtyřnásobné vítězství.
Strycek byl po velmi slušné jízdě třetí. "Přišel jsem z Poháru Renault 5 a pracovní nářadí a prostředí pro mne bylo zcela nové. Pak se to ještě otočilo a já byl ještě více pozadu. Dojet pak na podiu pro mě bylo opravdu velkou věcí a navíc ještě s tak velkými závodníky, na které jsem do té doby jen koukal z povzdálí."
Strycek byl od té doby nakažen "drogou závodního sportu" - a především DTM, ve kterém byl poté aktivní ať už v roli jezdce, projektového manažera nebo později sportovního šéfa Opelu dalších více jak 20 let. "Každá epocha v DTM, kterou jsem zažil, přinesla nové výzvy, nové napínavé roviny a technologické novinky. Stále jsem fandou DTM. Pro mě je Formulí 1 cestovních vozů, špičkovým sportem na té nejvyšší úrovni." Na počátky DTM stále vzpomíná: "Byly to skvělé časy. Ale i aktuální časy vnímám jako extrémně napínavé. Můžeme totiž vidět neuvěřitelně vyrovnané šance tří výrobců."
Od premiérového závodu DTM v Zolderu bylo už ale odjeto dalších 401 závodů, po Stryckovi přišlo dalších 18 šampionů, ze všech můžeme jmenovat rekordmana DTM, Bernda Schneidera, a jeho pět titulů. I v nadcházející sezoně DTM, která začíná 4. května 2014 na Hockenheimu, se můžeme těšit na několik novinek: Poprvé ve třicetileté historii bude třeba na startu 7 dřívějších šampionů. Kromě úřadujícího Mika Rockenfellera to budou jeho kolegové od Audi Mattias Ekström a Timo Scheider, Martin Tomczyk a Bruno Spengler (oba BMW) a Mercedes budou zastupovat Gary Paffett a Paul Di Resta.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?