ZÁVODNÍ VÍKEND; Dva týdny po úvodním podniku DTM si Audi, BMW a Mercedes změří síly ve Velké Británii na okruhu nedaleko Londýna, Brands Hatch. V sobotu je na programu volný trénink s kvalifikací, v neděli pak samotný závod.
Závod:
Mike Rockenfeller získal po dvou letech opět vítězství v DTM (celkově jeho druhé) a také se dostal poprvé do průběžného vedení šampionátu. Jezdec týmu Audi Phoenix, kterému včera spadlo vítězství v kvalifikaci do klína po vyřazení Martina Tomczyka na BMW, začal ujíždět hned od startu a do čela pustil někoho jiného pouze v době zastávek v boxech, protože jsme dnes viděli rozdílné strategie.
V době své druhé zastávky už měl náskok na vítěze z Hockenheimringu, Augusta Farfuse, asi 3 sekundy. Brazilce pak zradila technika a musel na startovní rovince odstavit svůj speciál. Na druhé místo se tak dostal Bruno Spengler na BMW. Ten měl štěstí, že dřívě během závodu nedostal penalizaci, když výrazně kličkoval před jezdcem týmu HWA, Garym Paffettem. Dokonce mezi nimi došlo i k lehké kolizi.
Paffett, který do závodu startoval až z 11. místa, což byla ovšem nejlepší výchozí pozice na standardních (tvrdších) gumách, předvedl zajímavou strategii, když hned po 4 kolech přezouval na měkčí (option) gumy. Jeho taktika mu vynesla, i díky odstoupení Farfuse, třetí místo v cíli. Je nutno však dodat, že mohl těžit z toho, že mu záda kryl týmový parťák, Robert Wickens. Za ním byl těsně nováček v DTM z týmu MTEK BMW, Marco Wittmann. Oba dva tito jezdci měli v konečné fázi gumy novější o 20 kol než Paffett.
Brit ve službách Mercedesu však obdržel dodatečnou penalizaci po projetí cílem 5s za nedostatečné přibrždění při žlutých vlajkách. Na podium se tak dodatečně popvé ve své kariéře dostal Wickens a také Witmann si polepšil o jedno místo a získal svoje nejlepší umístění v DTM. Joey Hand, který se na startu propadl z třetího na šesté místo, byl dalším, kdo benefitoval z penalizace Paffetta a byl tak klasifikován jako pátý. Šampion z roku 2005 byl nakonec až šestý.
Mattias Ekström, kterého týmový kolega, Edoardo Mortara v pozdější fázi závodu v zatáčce Graham Hill vystrčil z trati, bral tentokrát sedmé místo. Christian Vietoris, který byl v konečné fázi závodu pod velkým tlakem ze strany Tima Scheidera, si nakonec osmou příčku uhájil. Devátý byl Timo Scheider a poslední bod bral Pascal Wehrlein, který startoval z předposlední řady.
V cíli 13. Martin Tomczyk během závodu předváděl solidní výkon, ovšem v zatáčce Graham Hill ho roztočil Roberto Merhi, za což dostal penalizaci průjezdu boxem. I Andy Priaulx byl roztočen, on však v zatáčce Druids, a také Adrien Tambay (roztočil Priaulxe) dostal drive through penalizaci.
Nakonec dodejme takovou zajímavost, vítěz dnešního závodu v Brands Hatch, Mike Rockenfeller, se účastní ještě také 24 hodinovky na Nürburgringu, která startovala dnes v 17 hodin. Takže poměrně nabitý víkend...
Výsledky závodu zde
Startovní rošt graficky: zde
Kvalifikace:
Komisaři během technické přejímky zjistili, že M3 DTM šampiona DTM z roku 2011 bylo moc lehké a z kvalifikace jej vyloučili. Do závodu odstartuje z posledního místa. M3 DTM byla lehčí o 2,5 kg. Přitom tolerance jsou ještě 2 kg. Šéf BMW ztrátu Pole positon komentoval slovy: "Je smůla přijít o pole position takovou chybou. Rozhodnutí komisařů však akceptujeme. V motorsportu se vždy pohybujete na hraně. Zjistíme, co se stalo, aby se taková chyba neopakovala."
Martin k vyloučení řekl: "Je to ohromné zklamání. Ale úvodní závod na Hockenheimu ukázal, že je možné začít 22. na startu a probojovat se na body. Bohužel víme, že na trati, jako je Brands Hatch, je podobný kousek skoro nemožný."
Na pole position se tak posouvá Mike Rockenfeller z Audi. Všichni ostatní si polepší o místo. Pro Tomczyka to mohla být první pole position po téměř dvou letech (naposledy Spielberg 2011) a vůbec první v barvách BMW. Také pro tým RMG by to byla první pole positon v DTM. Německý jezdec zajel čas o 0,035s rychlejší, než zvládl Mike Rockenfeller s Audi RS5 DTM týmu Phoenix.
Rockenfellera v první řadě doplní Augusto Farfus z týmu RBM. Vedocího muže šampionátu doplní Joey Hand, jeho stájový kolega, na místě třetím. I dále ve výsledkové listině nalézáme vozy BMW, konkrétně ten Bruno Spenglera. Za ním je nejrychlejší muž kvalifikace na Hockenheimu - Scheider. 6. místo znamená v jeho zatím krátké kariéře v DTM nejlepší výsledek pro Wittmanna.
Mercedesu se kvalifikace vůbec nepovedla, nejrychlejší byl Gary Paffett. Jenže Brit je až 11. na startovním roštu. Až za ním nalézáme další hvězdu DTM, Mattiase Ekströma s Audi. Dokonce to chvíli vypadalo, že Paffett vypadne už v Q1, když jej "vystrčil" jeho bývalý dlouholetý kolega Green s Audi, jenže následně se ukázalo, že Jamie vjel do svého kvalifikačního kola desetinu po vypršení časového limitu a musí se tak spokojit až se 17. příčkou.
Výsledky kvalifikace: zde
Výsledky volného tréninku: zde
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.