V DTM zazářil často neviditelný Tomczyk

Tomczyk, Martin
Tomczyk, Martin, foto: Audi Sport Press
Daniel Šupa 16. srpna 2009 15:17
Sdílej:

NÜRBURGRING – ZÁVOD; Suverénního vítězství dnes dosáhl syn prezidenta německého autoklubu Martin Tomczyk, hlavním výsledkem závodu však bylo suverénní panování Audi a deklasující porážka Mercedesu. Podle časů R. Schumachera je téměř jisté, že tovární Audi ani nejela na plný výkon.

Samotný start nepřinesl žádné dramatické okamžiky. Z pole position startující Tomczyk si pohlídal opatrným nájezdem do první zatáčky vedení před Spenglerem. Dobře odstartoval di Resta, ale dvojblok Audi Scheider a Ekström nedovolil Skotovi využít vyšší nájezdové rychlosti. Naopak si ještě v následující technické části okruhu poradili za cenu kontaktu se Spenglerem. Pilot Mercedesu přišel o část zadního difuzoru, dvojnásobný šampion s Audi zase o část pravého předního blatníku. V závěru pole se otočil Paffett a poté ještě Kristensen. Oba v závodě se ztrátou pokračovali, ale “Mistr Le Mans“ později přesto odstoupil.

Vedení povolalo bezpečnostní vůz, kouřící Spenglerův Mercedes si dal říci a ve třetím kole byl závod znovu odstartován. Za Tomczykem následovaly Audi Scheidera, Ekströma a Winkelhocka, poté dva tovární Mercedesy Spenglera a di Resty. Top10 uzavírali Jarvis, Premat, Green a Schumacher. Expilotovi F1 se dnes v úvodu závodu dařilo a z nelichotivé startovní pozice se dostal na dohled bodům.

Zatímco piloti továrních vozů dělají Wolfgangu Ullrichovi v čele Audi Motorsport radost, jezdci polotovárních týmů této značky jako obvykle méně. Dnes úřadovali Premat a Jarvis, kteří kolidovali na konci cílové rovinky a s poškozenými auty odstoupili. Pozdější úspěch kruhů mohl být ještě zářivější, kdyby zmínění piloti ještě ubrali na bodovém zisku trápícímu se Mercedesu.

Prvním v boxech byl dnes di Resta, jemuž se později odtrhl při brždění na konci cílové rovinky zadní spoiler. S neovladatelným vozem dobrzdil Skot v kačírku a ze závodu odstoupil.

Vedoucí trio se během první části závodu odpoutalo od Winkelhocka, jenž zase pro změnu odjel Mercedesům. Po 1. zastávce v boxech se pořadí nezměnilo, pouze Ekström zaútočil na druhé místo, ale Scheider pozici obhájil. Tomczyk nadále vedl závodní pole bez sebemenších problémů.

Paffett díky nepodařenému začátku závodu zvolil útočnou strategii a v polovině měl za sebou obě povinné zastávky u mechaniků. Horší na této skutečnosti bylo, že ho čekalo 24 kol na stejných gumách.

Po polovině závodu kralovalo Audi v pořadí Tomczyk, Scheider, Ekström, sedm sekund ztrácel Winkelhock, dalších sedm trio Spengler, Green a Schumacher. Ani druhé zastávky na pořadí v čele nic nezměnily, pouze Green překonal Spenglera.

Závěr závodu přinesl mohutný útok Ralfa Schumachera, jenž stahoval týmového kolegu mílovými kroky a byl tou dobou nejrychlejším jezdcem. Martin Tomczyk, často téměř neviditelný, zajel dnes bezchybný závod, nedal svých komplexnějším týmovým kolegům nejmenší šanci a vybojoval své čtvrté vítězství v kariéře DTM. Na stupně vítězů ho doprovodili Scheider a Ekström. Suverénní výkon Audi potvrdil s loňským vozem Winkelhock.

Smutný byl pohled na boxovou zídku Mercedesu, ale už po včerejší kvalifikaci se dalo tušit, že hvězdu dnes velká sláva nečeká. Zdálo by se, že skvělý výkon podal Ralf Schumacher, ale při širším pohledu tomu tak nebylo ani dnes. Do cíle dojel jen o něco málo dříve než Paffett, jenž v úvodu závodu startoval podobně vzadu a velmi ztratil otočením se do protisměru. Polovinu závodu jel pak na jediné směsi pneumatik. Spengler, kterého Němec doháněl, měl zase poškozený vůz a nejlepšího výsledku dosáhl s rok starým vozem Green.

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.