Zahájení výroby modelu XC40 Recharge, který je prvním z chystané řady plně elektrických vozů Volvo, představuje významný krok směrem k naplnění ambice společnosti Volvo Cars snížit do roku 2025 uhlíkovou stopu na jedno vozidlo o 40 %. Ve stejném roce by podle očekávání automobilky měla 50 % jejího globálního prodeje tvořit plně elektrická vozidla, zatímco zbytek budou hybridy.
Poptávka po modelu XC40 Recharge ze strany zákazníků je zatím velmi vysoká, a přestože zůstává objednávkový systém stále otevřený, každý z vozů, jehož výroba je naplánována na letošní rok, je již prodaný. S distribucí prvních vozů zákazníkům v Evropě se počítá koncem tohoto měsíce. Zahájení sériové výroby předcházela přípravná fáze, v rámci níž se v továrně v belgickém Gentu vyrobil omezený počet předsériových vozů. Jedná se o standardní proces předcházející produkci každého nového modelu, jehož smyslem je optimalizovat plynulost výroby a zajistit špičkovou kvalitu každého z následně vyrobených vozů. Veškerý personál, kterého se produkce tohoto modelu týká, prošel rozsáhlým školením zaměřeným na bezpečnou výrobu elektrických automobilů.
„Dnešní den znamená pro automobilku Volvo Cars i pro všechny zaměstnance gentské továrny velmi významnou událost,“ řekl Javier Varela, ředitel pro globální průmyslové operace a kvalitu.
„V rámci pokračující elektrifikace naší modelové řady zastává továrna v Gentu z perspektivy naší globální výrobní sítě skutečně průkopnickou roli.“ Jakožto plně elektrická varianta úspěšně prodávaného SUV XC40, jež se stalo prvním vozem Volvo, který vyhrál prestižní ocenění Evropské auto roku, je Volvo XC40 Recharge postaveno na kompaktní modulární platformě CMA. Ta představuje vyspělou automobilovou architekturu, na jejímž vývoji automobilka spolupracovala v rámci skupiny Geely Group. Volvo XC40 Recharge s pohonem všech kol nabízí předpokládaný dojezd 400 km na jedno nabití (dle testovacího standardu WLTP) a výkon 408 koní. Akumulátor lze prostřednictvím rychlonabíjecích systémů (DC) nabít na 80 % jeho kapacity během přibližně 40 minut.
Nový systém infotainmentu fungující na základě operačního systému Android udělá na zákazníky dojem bezprecedentní úrovní personalizace, ještě vyšší intuitivností a integrovanou technologií Google, s níž se pojí celá řada rozmanitých služeb, jako jsou Google Asistent, Mapy Google a obchod Google Play. Volvo XC40 Recharge zaujme i faktem, že lze většinu jeho softwaru a operační systém aktualizovat na dálku (vzduchem). Přestože inženýři automobilky Volvo Cars vycházeli ze stavby mimořádně bezpečného Volva XC40, museli kompletně změnit konstrukci přídě a posílit její strukturu tak, aby došlo k vykompenzování absence spalovacího motoru, byly splněny vysoké nároky automobilky Volvo na bezpečnost a současně byla zajištěna stejná úroveň bezpečnosti jako v jiných vozech značky.
Soustava akumulátoru je chráněna bezpečnostní klecí, která je integrována ve střední části podvozku. Umístění akumulátoru v podlaze současně snižuje těžiště vozu, což mimo jiné znamená také lepší ochranu před převrácením. Vzhledem k inovativnímu přístupu prosazujícímu všestrannou funkčnost má posádka vozu k dispozici spoustu místa pro uložení různých věcí, například v zavazadlovém prostoru nebo v kapsách ve dveřích. Mimoto vznikl díky absenci spalovacího motoru pod kapotou další úložný prostor, který je využíván jako tzv. přední kufr.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.