Hyundai zveřejnil podrobnější informace o svém koncepčním elektromobilu Prophecy EV. Šéfdesignér koncernu Hyundai Luc Donckerwolke v novém videu názorně ukazuje celý vůz ze všech stran a vysvětluje nejdůležitější prvky jeho vnější a vnitřní výbavy.
Studie Prophecy zažila svou digitální premiéru v březnu. Nejedná se přitom o pouhý koncepční automobil. Již název naznačuje, že toto vozidlo prezentuje nápady a inovace, které Hyundai vyvíjí pro své budoucí modely.
Design klasického vozu vytváří dokonalé automobilové tvaryLadný design studie Prophecy ve stylu kupé je inspirován klasickými automobily z 20. a 30. let 20. století. Elegantní křivky a plynulé linie ji odlišují od hranatého koncepčního vozu Hyundai 45, který debutoval na IAA v roce 2019. Prophecy však stejně jako 45 přebírá designérský styl s pixelovým osvětlením. Dynamické tvary a zadní spoiler dodávají vozu sportovní vzhled a kola s motivem vrtule snižují aerodynamický odpor vzduchu. Tento vzhled vychází z designérské identity značky Hyundai, charakterizované „smyslnou sportovností“.
Interiér vozu láká k odpočinku. Tmavé barvy a přírodní materiály směřují pozornost zpátky k přírodě. Záměrem je vytvořit zcela nový druh zážitků z cestování automobilem.
„Slovo ‚smyslný‘ dodává našemu designu více emocí. ‚Sportovnost‘ naznačuje dynamiku, schopnost okamžitě reagovat na dění kolem nás,“ říká Donckerwolke. „Smyslná sportovnost není novým designérským stylem ani filozofií. Je to nový koncept při vytváření našich automobilů.“
Žádný volant, jen joystickyMezi nejvýjimečnější prvky studie Prophecy patří mechanismus řízení. Místo volantu vyčnívajícího z přístrojové desky před řidičem se Prophecy ovládá dvěma joysticky na levé a pravé straně vedle řidiče. Jeden z nich je umístěn na středové konzole, druhý ve výplni dveří. V kombinaci s prostorným interiérem je tím umožněna komfortnější poloha sezení za jízdy. Kromě toho vznikl na přístrojové desce větší prostor pro různé prvky. Tlačítky na joysticích lze ovládat 90 procent funkcí vozidla, takže řidič nemusí joysticky pouštět, aby změnil například nastavení audiosystému. Toto ergonomické uspořádání nese označení IHI (Intuitive Human Interface) – intuitivní uživatelské rozhraní. Výhodou je vyšší úroveň bezpečnosti cestujících a vizuální svoboda.
Optimalizovaná poloha sezení díky systému SPCS (Smart Posture Care System)Poloha sezení je ve studii Prophecy ergonomičtější, a to nejen díky joystickům. Nový chytrý systém péče o držení těla SPCS (Smart Posture Care System) optimalizuje polohu sezení řidiče na základě jeho individuálních tělesných proporcí. Řidič si může nastavit polohu sedadla manuálně podle svých představ, nebo si může od vozu nechat navrhnout „chytrou“ polohu sezení. V „chytrém“ režimu zadá řidič svou tělesnou výšku, výšku při sezení a hmotnost. Vůz automaticky přizpůsobí polohu sedadla individuálním tělesným vlastnostem řidiče. SPCS ovládá sedadlo, joysticky, zrcátka a průhledový displej. Činnost systému je založena na lékařsky ověřených informacích.
Odpočinkový režim promění vozidlo v zábavní zónuInformační a zábavní systém je integrován do velkého displeje, který se rozkládá přes celou přední část interiéru vozidla. Stojící vůz lze využívat jako zábavní zónu po přepnutí do odpočinkového režimu. V tomto případě se opěradla sedadel sklopí a přístrojová deska se natočí vzhůru. Tím vznikne optimální poloha pro sledování zábavy na displeji. Díky nepřítomnosti volantu nejsou řidič ani cestující omezeni prakticky žádnými vizuálními překážkami – vidí pouze horizontální displej mezi oběma střešními sloupky a křídlovitou přístrojovou desku. S postupujícím vývojem techniky autonomní jízdy bude vzrůstat význam používání vozidel k odpočinku a relaxaci.
Čištění venkovního vzduchu i vzduchu v interiéruNejenže je Prophecy elektromobilem s nulovými emisemi, který neznečišťuje ovzduší, ale Prophecy vzduch dokonce čistí. Vozidlo je totiž vybaveno jedinečným filtračním systémem s integrovaným senzorem jemného prachu. Jakmile překročí koncentrace jemných částic v interiéru stanovenou hranici, začne ventilační soustava přivádět do interiéru čerstvý vzduch zvenku, který je filtrem zbavován nečistot. Čistý vzduch následně cirkuluje uvnitř vozu. K tomu navíc nedochází pouze za jízdy. Prophecy pokračuje v čištění vzduchu i během stání nebo nabíjení, a to i v případech, kdy uvnitř vozu nikdo nesedí.
Ve většině automobilů si řidič nebo cestující stáhnou okno, pokud chtějí dýchat čerstvý vzduch. V interiéru studie Prophecy je vzduch vždy čerstvý, proto nelze dvouvrstvá skla oken stahovat. Jakmile kvalita vzduchu uvnitř vozidla poklesne, je čerstvý vzduch přiváděn prostřednictvím otvorů na přídi. Není-li další čerstvý vzduch v interiéru zapotřebí, je filtrovaný vzduch vypouštěn do ovzduší dvěma ventilačními otvory na spodním okraji bočních dveří. Tento systém je výrazně energeticky hospodárnější než tradiční ventilační soustava.
Platforma a poháněcí ústrojíProphecy je po studii 45 druhým vozidlem Hyundai zkonstruovaným na základě platformy „E-GMP“ (Electric Global Modular Platform). Jedná se o první platformu značky Hyundai určenou výhradně pro elektromobily. Speciální platforma pro elektromobily otevírá řadu nových možností pro realizaci dosud nevídaných stylistických a komfortních prvků. Elektrické pohony jsou mnohem kompaktnější než spalovací motory. To znamená, že není zapotřebí široká kapota, ani středová konzola zabírající mnoho místa. Automobiloví designéři tak mohou využít více prostoru pro cestující a rozšířit repertoár zážitků z cestování automobily.
VIDEO 1
VIDEO 2
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.