Hyundai zveřejnil podrobnější informace o svém koncepčním elektromobilu Prophecy EV. Šéfdesignér koncernu Hyundai Luc Donckerwolke v novém videu názorně ukazuje celý vůz ze všech stran a vysvětluje nejdůležitější prvky jeho vnější a vnitřní výbavy.
Studie Prophecy zažila svou digitální premiéru v březnu. Nejedná se přitom o pouhý koncepční automobil. Již název naznačuje, že toto vozidlo prezentuje nápady a inovace, které Hyundai vyvíjí pro své budoucí modely.
Design klasického vozu vytváří dokonalé automobilové tvaryLadný design studie Prophecy ve stylu kupé je inspirován klasickými automobily z 20. a 30. let 20. století. Elegantní křivky a plynulé linie ji odlišují od hranatého koncepčního vozu Hyundai 45, který debutoval na IAA v roce 2019. Prophecy však stejně jako 45 přebírá designérský styl s pixelovým osvětlením. Dynamické tvary a zadní spoiler dodávají vozu sportovní vzhled a kola s motivem vrtule snižují aerodynamický odpor vzduchu. Tento vzhled vychází z designérské identity značky Hyundai, charakterizované „smyslnou sportovností“.
Interiér vozu láká k odpočinku. Tmavé barvy a přírodní materiály směřují pozornost zpátky k přírodě. Záměrem je vytvořit zcela nový druh zážitků z cestování automobilem.
„Slovo ‚smyslný‘ dodává našemu designu více emocí. ‚Sportovnost‘ naznačuje dynamiku, schopnost okamžitě reagovat na dění kolem nás,“ říká Donckerwolke. „Smyslná sportovnost není novým designérským stylem ani filozofií. Je to nový koncept při vytváření našich automobilů.“
Žádný volant, jen joystickyMezi nejvýjimečnější prvky studie Prophecy patří mechanismus řízení. Místo volantu vyčnívajícího z přístrojové desky před řidičem se Prophecy ovládá dvěma joysticky na levé a pravé straně vedle řidiče. Jeden z nich je umístěn na středové konzole, druhý ve výplni dveří. V kombinaci s prostorným interiérem je tím umožněna komfortnější poloha sezení za jízdy. Kromě toho vznikl na přístrojové desce větší prostor pro různé prvky. Tlačítky na joysticích lze ovládat 90 procent funkcí vozidla, takže řidič nemusí joysticky pouštět, aby změnil například nastavení audiosystému. Toto ergonomické uspořádání nese označení IHI (Intuitive Human Interface) – intuitivní uživatelské rozhraní. Výhodou je vyšší úroveň bezpečnosti cestujících a vizuální svoboda.
Optimalizovaná poloha sezení díky systému SPCS (Smart Posture Care System)Poloha sezení je ve studii Prophecy ergonomičtější, a to nejen díky joystickům. Nový chytrý systém péče o držení těla SPCS (Smart Posture Care System) optimalizuje polohu sezení řidiče na základě jeho individuálních tělesných proporcí. Řidič si může nastavit polohu sedadla manuálně podle svých představ, nebo si může od vozu nechat navrhnout „chytrou“ polohu sezení. V „chytrém“ režimu zadá řidič svou tělesnou výšku, výšku při sezení a hmotnost. Vůz automaticky přizpůsobí polohu sedadla individuálním tělesným vlastnostem řidiče. SPCS ovládá sedadlo, joysticky, zrcátka a průhledový displej. Činnost systému je založena na lékařsky ověřených informacích.
Odpočinkový režim promění vozidlo v zábavní zónuInformační a zábavní systém je integrován do velkého displeje, který se rozkládá přes celou přední část interiéru vozidla. Stojící vůz lze využívat jako zábavní zónu po přepnutí do odpočinkového režimu. V tomto případě se opěradla sedadel sklopí a přístrojová deska se natočí vzhůru. Tím vznikne optimální poloha pro sledování zábavy na displeji. Díky nepřítomnosti volantu nejsou řidič ani cestující omezeni prakticky žádnými vizuálními překážkami – vidí pouze horizontální displej mezi oběma střešními sloupky a křídlovitou přístrojovou desku. S postupujícím vývojem techniky autonomní jízdy bude vzrůstat význam používání vozidel k odpočinku a relaxaci.
Čištění venkovního vzduchu i vzduchu v interiéruNejenže je Prophecy elektromobilem s nulovými emisemi, který neznečišťuje ovzduší, ale Prophecy vzduch dokonce čistí. Vozidlo je totiž vybaveno jedinečným filtračním systémem s integrovaným senzorem jemného prachu. Jakmile překročí koncentrace jemných částic v interiéru stanovenou hranici, začne ventilační soustava přivádět do interiéru čerstvý vzduch zvenku, který je filtrem zbavován nečistot. Čistý vzduch následně cirkuluje uvnitř vozu. K tomu navíc nedochází pouze za jízdy. Prophecy pokračuje v čištění vzduchu i během stání nebo nabíjení, a to i v případech, kdy uvnitř vozu nikdo nesedí.
Ve většině automobilů si řidič nebo cestující stáhnou okno, pokud chtějí dýchat čerstvý vzduch. V interiéru studie Prophecy je vzduch vždy čerstvý, proto nelze dvouvrstvá skla oken stahovat. Jakmile kvalita vzduchu uvnitř vozidla poklesne, je čerstvý vzduch přiváděn prostřednictvím otvorů na přídi. Není-li další čerstvý vzduch v interiéru zapotřebí, je filtrovaný vzduch vypouštěn do ovzduší dvěma ventilačními otvory na spodním okraji bočních dveří. Tento systém je výrazně energeticky hospodárnější než tradiční ventilační soustava.
Platforma a poháněcí ústrojíProphecy je po studii 45 druhým vozidlem Hyundai zkonstruovaným na základě platformy „E-GMP“ (Electric Global Modular Platform). Jedná se o první platformu značky Hyundai určenou výhradně pro elektromobily. Speciální platforma pro elektromobily otevírá řadu nových možností pro realizaci dosud nevídaných stylistických a komfortních prvků. Elektrické pohony jsou mnohem kompaktnější než spalovací motory. To znamená, že není zapotřebí široká kapota, ani středová konzola zabírající mnoho místa. Automobiloví designéři tak mohou využít více prostoru pro cestující a rozšířit repertoár zážitků z cestování automobily.
VIDEO 1
VIDEO 2
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.