Lexus, v souladu se svojí snahou přinášet neustále pokrokové zážitky, odhalil vizi Lexus Electrified představující nadcházející generaci elektrifikovaných vozidel Lexus. Tomuto okamžiku předcházela světová premiéra konceptu Lexus LF-30 Electrified na 46. ročníku Tokijského autosalonu 2019.
Lexus již od samotného vzniku značky v roce 1989 usiluje o to, aby zákazníkům vždy přinášel pokroková řešení a unikátní zážitky spojené s produkty a značkou, schopné oslovit všech pět lidských smyslů. Uvedením modelu RX 400h v roce 2005 se Lexus postavil do čela světových průkopníků technologií elektrifikace, kam patří i dvoustupňová redukční převodovka nebo vícestupňový hybridní pohon, účinně využívající hybridní technologie způsobem, který přináší vynikající jízdní schopnosti a bezprostřední zpětnou vazbu při řízení, charakteristickou pro hybridní vozidla Lexus.
Cílem dnes odhalené vize „Lexus Electrified“ je dosáhnout významného posunu výkonových charakteristik, handlingu, ovládání i radosti za volantem – přestože se mobilita napříč společností postupně mění s nástupem autonomního řízení a elektrifikace vozidel.
Ve snaze zachovat typickou zábavu za volantem vyvíjí Lexus nový vyspělý systém regulace postavení karoserie a další technologie elektrifikace pro ještě větší radost z řízení a zásadní proměnu samotné podstaty luxusních vozidel budoucnosti. V tomto směru čerpá Lexus ze zkušeností, kterých nabyl během vývoje klíčových technologií pro řadu oblíbených hybridních modelů Lexus s elektrickým a benzínovým pohonem, jako jsou např. systém energetického managementu baterie, řídicí moduly výkonu nebo elektromotory. Technologie Lexus Electrified podporuje integrovanou kontrolu hnacího ústrojí, řízení, odpružení a brzd, čímž maximálně využívá potenciálu technologie řízení elektromotorů, postupně vyšlechtěné v hybridních modelech značky. Prostřednictvím uvedené technologie dokážeme regulovat hnací sílu ve prospěch optimálního postavení karoserie vozidla za každé jízdní situace. Snahou firmy Lexus je i nadále nabízet vozidla poskytující zábavu za volantem i bezpečnější cestování.
V rámci plnění tohoto cíle plánuje Lexus odhalit v listopadu 2019 svůj první elektromobil s bateriovým pohonem (BEV) – čímž opět reaguje na potřeby zákazníků v různých regionech po celém světě, kam spadá i vývoj hybridních vozidel (HEV), plug-in hybridů (PHEV), elektromobilů na baterie (BEV) a vozidel poháněných vodíkem (FCEV). V návaznosti na to pak Lexus plánuje rozšířit svoji modelovou nabídku elektrifikovaných vozidel – počátkem nadcházející dekády proto představí první plug-in hybridní Lexus a také novou speciální platformu pro elektromobily na baterie. Do roku 2025 bude mít Lexus k dispozici elektrifikované verze všech modelů svých vozidel; cílem je, aby prodeje elektrifikovaných vozidel předehnaly prodejní objemy modelů s klasickým spalovacím motorem.
Lexus LF-30 Electrified – klíčové vlastnosti
Nový koncept ‚LF-30 Electrified‘ zhmotňuje vizi elektrifikované budoucnosti v očích firmy Lexus
Koncepční model LF-30 Electrified zhmotňuje vizi elektrifikované budoucnosti v očích firmy Lexus. Ohledně provedení exteriéru se od bateriového elektromobilu očekává moderní image, a tak stylistické ztvárnění získalo výtvarné kvality, které nabývají futuristické formy; cílem interiéru s důrazem na autonomní řízení a další nové technologie je naplno projevit distingovaný světonázor značky Lexus. Za jízdními schopnostmi studie ‚Lexus Electrified‘ stojí jednotlivé komponenty, které spojují nejnovější technologie Lexus s naším vedoucím postavením v oblasti vývoje systémů HEV. Díky preciznímu řízení elektromotorů lze v reálném čase regulovat postavení karoserie, a to způsobem, který by u klasického automobilu nebyl možný. LF-30 Electrified kromě toho využívá celou řadu vyspělých technologií s výhledem až do roku 2030 – jako je např. kokpit nové koncepce, vycházející z designové filozofie zaměřené na člověka a čistě elektronický systém řízení bez mechanické vazby ('steer-by-wire').
Futuristický exteriér naznačuje podobu elektrifikovaných vozidel Lexus s výhledem až do roku 2030
Lexus se chopil úkolu vyjádřit takový design, který je dosažitelný jen u bateriového elektromobilu poháněného samostatnými elektromotory v jednotlivých kolech; návrháři Lexus tak prostřednictvím vnější podoby LF-30 Electrified vyjádřili jedinečné toky energií systému pohonu. Vnější vzhled vozidla má vyjadřovat energii, která vychází z kol posazených až do samotných rohů karoserie, proudí směrem ke kabině vozidla, obtéká řidiče a poté se hladce předává povrchu vozovky.
Lexus využil jednu z výhod vyhrazených pouze elektromobilům, konkrétně tvarování karoserie ‚bez kapoty‘; charakteristická vřetenovitá maska chladiče Lexus byla tak ještě rozvinuta a nyní se odráží v celé architektuře vozidla. Křivky ikonického ‚vřetene Lexus‘ jsou vetknuty do okenního skla, plynule se táhnoucího od přídě až po záď, atletických blatníků, stejně tak jako světlometů ve tvaru křídel. Karoserie zaujme elegantní a uhlazenou přední partií, která postupně přechází v přímočarou a ostře řezanou záď. K vynikající aerodynamice a účinnému chlazení přispívají nejen světlomety ve tvaru křídel, ale i ostré hrany zadních svítilen a boční přívody vzduchu, což je jen další z příkladů umného spojení stylu a funkčních vlastností.
Průhlednost bočních oken lze plynule upravovat, a poskytnout tak pasažérům široký rozhled kolem dokola, stejně tak jako vysokou míru soukromí v noci či jiných situacích. Barva čelní partie vozidla a luminiscenční vzory pomáhají při pohledu zvenčí rozpoznat, zda se vozidlo pohybuje v běžném režimu (tj. řidič se věnuje řízení), nebo v režimu autonomního řízení – další důkaz snahy návrhářů Lexus nabídnout vysokou úroveň stylistického ztvárnění a funkčnosti. Barevný odstín karoserie ‚galvanické nebe‘ staví na špičkové technologii laku s vyluhovanými kovovými částicemi k dosažení jedinečné kvality, okořeněné lehce modrozeleným odstínem.
Pokrokový interiér, efektivně využívající technologie autonomního řízení, nově koncipovaný kokpit a další prvky
Kokpit vozidla byl navržen podle nové designové koncepce „Tazuna“ firmy Lexus, v souladu s dalším posilováním klíčové filozofie zaměření na potřeby člověka. Činnost ovládacích prvků na volantu a HUD displeje je výrazně zkoordinována – předobrazem zde byl jezdec, jenž pomocí jediné otěže dokáže dosáhnout vzájemného porozumění se svým koněm. Výsledkem je prostor, v němž se řidič může plně soustředit na řízení a současně ovládat nejrůznější funkce, jako např. navigaci, audio soustavu a přepínání jízdních režimů, bez nutnosti přeostřovat zrak nebo pracovat s ručními spínači. LF-30 Electrified, naznačující budoucí podobu kokpitu Tazuna, používá rozhraní příští generace, jako např. ovládání gesty a propracované předávání informací vozidla pomocí rozšířené reality (AR). Výsledný interiér skýtá řidiči i celé posádce dostatek pohodlí a funkčnosti.
Uspořádání předního sedadla připomíná sedadlo v první třídě dopravního letadla; interiér umně zprostředkuje pocit vzdušnosti a současně i bezpečného obklopení. Veškeré spínače a další ovládací prvky jsou v pohodlném dosahu; k pohodlí a funkčnosti interiéru přispívá i velký displej pro ovládání gesty před sedadlem spolujezdce.
Zadní sedadla se díky technologii umělých svalů tvarově přizpůsobují postavě pasažéra a mohou též podporovat různé režimy, např. sklopení, relaxaci nebo funkce výstrahy. O ozvučení příští generace se stará audiosystém Mark Levinson® s detailní regulací reproduktorů k vytvoření ideálního akustického prostoru pro poslech hudby řidičem i všemi členy posádky; reproduktory vestavěné do hlavových opěrek poskytují optimální ozvučení a zároveň disponují funkcí potlačování hluku, která přispívá k tichému prostředí na palubě.
Skleněná střecha nad zadními sedadly nabízí funkci hlasového ovládání a gesty ovládaný displej „SkyGate“, který s využitím rozšířené reality zobrazuje nejrůznější druhy informací, jako např. realistickou hvězdnou oblohu, oblíbená videa uživatelů, či dokonce údaje systému navigace.
Interiér se nejen chlubí jedinečným designem, ale také naznačuje směr luxusu příští generace s využitím udržitelných materiálů ve snaze snižovat dopady na životní prostředí. V prostoru podlahy a ovladačů volantu se používá tradiční japonský materiál Jakisugi (zuhelnatělé cedrové dřevo); při výrobě plisovaných výplní dveří byl zase do vláken zapracován recyklovaný kov. To je další forma vyjádření svébytného a pokrokového ducha značky Lexus.
LF-30 s elektromotorem v každém kole, řízením bez mechanické vazby a systémem regulace postavení karoserie dokáže nabídnout dynamiku jako žádný jiný vůz
Ve snaze přinést zásadní posun v jízdních schopnostech, ovladatelnosti, kontroly nad vozidlem a radosti za volantem používá LF-30 nejen systém regulace postavení karoserie, ale i řadu dalších nejmodernějších technologií. Elektromotory zabudované do každého kola vozidla společně s nízkou zástavbou baterie zaručují příznivější působení setrvačných sil a vysokou úroveň jízdních schopností. Ve výhledu do roku 2030 je zde technologie autonomního řízení a podpůrného dronu pro další přidanou hodnotu nabízenou budoucími vozidly.
Vyspělý systém regulace postavení karoserie (Advanced Posture Control) zajišťuje precizní kontrolu hnací síly elektromotorů s vysokým točivým momentem, a uzpůsobuje tak polohu karoserie vozidla v souladu s vnímáním člověka. Díky zcela nezávislé kontrole předních a zadních poháněných kol je možné podle potřeby a aktuální situace zajistit pohon samotných předních kol, pohon samotných zadních kol, resp. stálý pohon všech kol. Kompaktní a lehké hnací jednotky dávají širší prostor návrhářům karoserie a řidiči zase umožňují vychutnat si ideální ovládání vozidla bez ohledu na povrch vozovky nebo jízdní podmínky.
Vyspělý systém regulace postavení karoserie považuje Lexus za klíčovou součást vize ‚Lexus Electrified‘, a má proto v plánu uvedenou technologii používat napříč celou modelovou řadou elektrifikovaných vozidel této značky.
Čistě elektronický systém řízení zcela odbourává mechanické spojení a umožňuje flexibilnější kontrolu zatáčení v závislosti na jízdních podmínkách; vyznačuje se i citlivějším řízením v souladu se záměry řidiče. Přispívá též k velmi vzdušné atmosféře na palubě, neboť během autonomního řízení lze ovladač řízení posunout vpřed mimo prostor řidiče.
LF-30 jako bateriový elektromobil příští generace využívá technologii bezdrátového nabíjení pro zjednodušení každodenního života, stejně tak jako systém hospodaření s energiemi na bázi umělé inteligence, umožňující optimální distribuci elektřiny mezi vozidlem a domácností, a dále regulaci nabíjení koordinovanou s každodenním časovým rozvrhem uživatele.
Palubní technologie umělé inteligence rozpoznává hlasy jednotlivých pasažérů a funguje jako cestovní partner s využitím informací na míru, uložených v elektronickém klíčku řidiče. Pomáhá uzpůsobit jednotlivé součásti prostředí interiéru, jako např. teplotu vzduchu a audio systém, nastavení tras navigace a cíle, stejně tak jako navrhovat aktivity po příjezdu do cíle. Zná řidičovy preference a pomáhá v reálném čase regulovat odpružení a nastavovat hnací jednotku v závislosti na aktuálním prostředí.
LF-30 Electrified využívá technologii podpůrného dronu ‚Lexus Airporter‘. Lexus Airporter za pomoci autonomního ovládání dokáže například nezávisle dopravit zavazadla od prahu dveří domu až do kufru vozidla.
LF-30 Electrified s využitím nejmodernější technologické koncepce autonomního řízení ‚Lexus Teammate‘ disponuje vyspělými funkcemi na podporu řízení v podobě režimů Chauffeur (řidič), resp. Guardian (ochránce). Během autonomního řízení s využitím vyspělého systému regulace postavení karoserie si celá posádka vychutnává pohodlí a pocit bezpečí. K mimořádné úrovni pohodlí přispívá i funkce autonomního parkování a vyzvedávání posádky u prahu dveří, kdy se LF-30 Electrified nezávisle přesune od příjezdové cesty až k prahu domu.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.