Amazon objednal od americké startupové společnosti Rivian 100 000 plně elektrických dodávek za cenu 5 miliard USD. Při dnešním kurzu je to v přepočtu astronomických 117 350 000 000 korun.
Nákup je součástí programu na záchranu klimatu, který oznámil generální ředitel Amazonu Jeff Bezos na konferenci National Press Club ve Washingtonu DC. Dle tohoto programu má Amazon do roku 2024 využívat 80% energie z obnovitelných zdrojů. Na 100% zelené energie se má dostat do roku 2030. A právě nákup elektromobilů hraje jednu z klíčových rolí. První vozy od firmy Rivian mají zamířit do flotily Amazonu v roce 2021. O rok později už má v plánu používat 10 000 těchto vozů. Již v únoru letošního roku byly investice do Rivianu 700 milionů USD (16,4 mld. Kč). Dalších 500 milionů USD (11,7 mld. Kč) zamířilo od Fordu. Právě Ford by měl pomoci Rivianu s vývojem nového elektrického vozu.
Rivian již dříve oznámil plány na dva své elektrické modely. Jsou jimi SUV s názvem R1S a pickup R1T. Je velice pravděpodobné, že právě na jejich platformě vznikne zmíněná dodávka pro Amazon.
Jeff Bezos se dále nechal slyšet, že když tak velká společnost, jakou je Amazon, jenž dodá svým zákazníkům přes 10 miliard položek ročně, může plnit Pařížskou dohodu s 10 letým předstihem, pak to dokáže každý.
Nás zajímá, zda se takto ambiciózní plán dotáhne do zdárného konce? A co udělá tak obrovské množství nových elektromobilů s jejich cenou na trhu? Že bychom se konečně dočkali elektrických aut za konkurenceschopnou cenu s těmi konvenčními se spalovacím motorem?
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.