Hybridní Audi Q5 55 TFSI e Quattro nabídne sportovnost i elektrický dojezd až 40 km

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 21. května 2019, 15:08 Google+

Audi pokračuje v intenzivní elektrifikaci. Audi Q5 55 TFSI e quattro s celkovým nejvyšším výkonem 270 kW (367 k) je prvním zástupcem nových externě nabíjitelných hybridních modelů Audi. Díky inteligentně řízené kombinaci spalovacího motoru a elektromotoru lze každodenní trasy absolvovat většinou s elektrickým pohonem. Podle metodiky WLTP je čistě elektrický dojezd více než 40 kilometrů.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Hybridní Audi Q5 55 TFSI e quattro

Hybridní Audi Q5 55 TFSI e quattro | foto: Audi

Sdílejte článek

Nový hybridní pohon je tvořen přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 2.0 TFSI s nejvyšším výkonem 185 kW (252 k) a maximálním točivým momentem 370 N.m a elektromotorem (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km*: 2,4 – 2,1; kombinované emise CO2 v g/km*: 53 – 46). Synchronní elektromotor s permanentním magnetem má nejvyšší výkon 105 kW a točivý moment 350 N.m. Společně se spojkou pro odpojení spalovacího motoru je uložen ve skříni sedmistupňové převodovky S tronic, která předává hnací sílu pohonu všech kol quattro s technologií ultra. Hybridní SUV přesvědčí nejvyšším celkovým výkonem hybridní soustavy 270 kW (367 k) a maximálním točivým momentem 500 N.m již nad hranicí volnoběžných otáček, při pouhých 1250 otáčkách za minutu. Zrychlení z 0 na 100 km/h činí 5,3 sekundy, nejvyšší rychlost 239 km/h. Podle normy pro hybridní vozidla s možností vnějšího nabíjení činí spotřeba paliva 2,4 – 2,1 l/100 km, což odpovídá emisím 53 – 46 gramů CO2 na kilometr. Dojezd s výhradně elektrickým pohonem v cyklu WLTP je více než 40 kilometrů. V tomto režimu dosahuje vůz nejvyšší rychlosti 135 km/h. To postačuje i pro dálniční etapy.

Sada lithium-iontových akumulátorů je uložena pod podlahou zavazadlového prostoru. Je složena ze 104 prizmatických článků, poskytuje napětí 381 V a pojme 14,1 kWh energie. Chladicí okruh akumulátorů je připojen k oběhu chladiva klimatizace a k nízkoteplotnímu chladicímu okruhu, aby byla zaručena optimální provozní teplota. Součástí nízkoteplotního chladicího okruhu je také elektromotor a výkonová elektronika. Klimatizace pracuje s velmi účinným tepelným čerpadlem, které využívá odpadní teplo vysokonapěťových komponentů. Z elektrického výkonu 1 kW dokáže vyrobit až 3 kW tepelného výkonu. Tepelné čerpadlo tak zvyšuje energetickou hospodárnost vozidla a zároveň teplotní komfort cestujících.

img-responsive

Hybridní Audi Q5 55 TFSI e quattro | foto: Audi

Trvalý pohon všech kol quattro s technologií ultra

V modelu Q5 55 TFSI e quattro nalézá poprvé uplatnění pohon všech kol quattro s technologií ultra, koncipovaný pro maximální hospodárnost, v kombinaci s elektromotorem. Inteligentní řízení pohonu všech kol pracuje předvídavě. Systém předvídá jízdní situace na základě dat ze senzorů a nepřetržitého vyhodnocování dat o jízdní dynamice a chování vozidla. Pohon všech kol quattro je tak připraven vždy, když je zapotřebí. Při nízkém zatížení a dostatečné adhezi mezi pneumatikami a povrchem vozovky je přenos hnací síly na zadní nápravu přerušen. V těchto situacích je provoz stejně hospodárný jako u vozidla s pohonem předních kol. Pohon všech kol je deaktivován vždy, když není zapotřebí, zůstává však trvale k dispozici. Rychlé automatické připojení pohonu všech kol probíhá třístupňově – preventivně, předvídavě a v reakci na nastalou situaci. Díky síťovému propojení pohonu quattro se systémem Audi drive select má řidič možnost individuálního nastavení charakteru a vlastností pohon všech kol.

Jízdní režimy a zdokonalený asistent pro předvídavou hospodárnou jízdu
Audi Q5 55 TFSI e quattro umožňuje mimořádně tichou jízdu s nulovými lokálními emisemi ve městě, dlouhý dojezd při cestování na velké vzdálenosti nebo sportovně dynamickou jízdu s kombinovaným výkonem spalovacího motoru a elektromotoru. Nabízené režimy pohonu jsou mnohostranné a disponují mimořádně inteligentním řízením. Díky němu mohou zákazníci absolvovat velkou část každodenních tras elektricky.

Předvídavý asistent pro hospodárnou jízdu PEA přizpůsobuje rekuperaci při jízdě setrvačností příslušné situaci. Za tím účelem předvídavě využívá data o trase z databáze navigačního systému a zohledňuje vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla, zjišťovanou kamerovými a radarovými senzory. Systém, v závislosti na jízdní situaci, předvídavě volí setrvačnou jízdu s vypnutým motorem a rekuperací kinetické energie, která je přeměňována na elektrickou energii.

Je-li aktivován adaptivní tempomat ACC (Adaptive Cruise Control), podporuje PEA řidiče automatickým zpomalováním a zrychlováním. Cílem je dosáhnout zvýšení hospodárnosti a komfortu. Při jízdě bez ACC je řidič upozorňován na správný okamžik pro uvolnění pedálu plynu haptickým impulzem v aktivním pedálu plynu a vizuálním symbolem na panelu přístrojů a průhledovém displeji, aby bylo možné využívat co nejvíce kinetické energie. Symboly na panelu přístrojů zároveň signalizují příslušný důvod pro snížení rychlosti jízdy, ať se jedná o omezení rychlosti jízdy, začátek obce, zatáčky, klesání, kruhové objezdy, křižovatky, dálniční sjezdy nebo vpředu jedoucí vozidlo.

Řidič se může libovolně rozhodnout, zda a jak zasáhne do spolupráce mezi oběma motory. K tomu má k dispozici tři provozní režimy:

Hybridní režim se automaticky aktivuje s navigačním systémem. Řidič je však může aktivovat také manuálně tlačítkem voliče provozních režimů. V tomto režimu je využívání elektrické energie z akumulátorů optimálně rozděleno na celý průběh trasy s cílem snížit spotřebu paliva. Ve městě a v popojíždějící koloně se používá převážně elektrický pohon. V závislosti na situaci se může vůz pohybovat setrvačně s vypnutým motorem, nebo se zapnutým režimem rekuperace. Ve druhém případě dosahuje systém rekuperačního výkonu až 25 kW. Elektromotor přitom zajišťuje veškerá mírná zpomalení do 0,1 g, tedy většinu brzdných manévrů v každodenním provozu. Prostřednictvím rekuperace při brzdění se zpomalením až 0,2 g lze dosáhnout maximálního elektrického výkonu 80 kW. Při vyšších hodnotách zpomalení se na brzdění podílejí také kotoučové brzdy. Je-li aktivována navigace systému MMI Navigation, snaží se předvídavá provozní strategie ujet s čistě elektrickým pohonem poslední úsek trasy ve městě a do cíle dojet s téměř vybitými akumulátory. Řídicí jednotka vychází z mnoha dat, mezi něž patří dopravní zpravodajství online, délka trasy do cíle, profil zvolené trasy, precizní informace o blízkém okolí z navigační databáze, omezení rychlosti jízdy, druhy silnic, stoupání a klesání a aktuální data senzorů vozidla.

Kromě hybridního provozního režimu má řidič na výběr také režimy EV a Battery-Hold. V režimu EV je automobil poháněn výhradně elektricky, pokud řidič nesešlápne pedál plynu za variabilně proměnnou hranici, na níž klade pedál plynu větší odpor. Režim EV je základním nastavením při každém spuštění vozidla. V režimu Battery-Hold je udržován aktuální stav nabití akumulátorů.

Individuální výbava a design

Sériová výbava modelu Audi Q5 55 TFSI e quattro** je velkorysá a zahrnuje mimo jiné světlomety LED, sportovní sedadla, třízónovou automatickou klimatizaci, komfortní klíček, informační systém řidiče s barevným displejem, specifické ukazatele hybridního pohonu a 18“ kola s pětiparskovým designem s motivy turbíny. Sedadla vzadu jsou podélně posuvná a mají nastavitelný sklon opěradel. Dynamický vzhled umocňují sportovní detaily paketu Exteriér S line. Mezi ně patří nárazníky S line vpředu a vzadu, difuzor s dvojitými lištami vzadu a individualizovaný design masky chladiče Singleframe s různými prvky s tmavě chromovanou povrchovou úpravou.

img-responsive

Hybridní Audi Q5 55 TFSI e quattro | foto: Audi

Komfortní: rychlé nabití během několika hodin

Audi Q5 55 TFSI e quattro je sériově vybaveno také nabíjecím systémem „compact“ a kabelem „Mode 3“ s konektorem „Typ 2“, který umožňují používání veřejných nabíjecích stojanů. Nabíjecí systém „compact“ zahrnuje kabel s konektorem pro domácí a průmyslové zásuvky a ovládací jednotku. Systém disponuje ukazatelem stavu LED a bezpečnostními funkcemi, jako je sledování teploty nebo proudový chránič. Na přání nabízí Audi pro nabíjecí systém uzamykatelné nástěnné připevnění. Z průmyslové zásuvky CEE s třífázovým proudem 400 V/16 A trvá kompletní nabití pouhých 2,5 hodiny. Integrovaná nabíječka přitom nabíjí lithium-iontové akumulátory maximálním výkonem 7,4 kW. Ale dokonce i z domácí zásuvky s napětím 220 V lze vybité akumulátory komfortně nabít přes noc, během cca 6 hodin. Komfortní doplňování elektrické energie může řidič využívat i na cestách. Audi provozuje vlastní službu Audi e-tron Charging Service, díky níž mají klienti přístup k cca 100 000 nabíjecím stanicím v Evropě. Ke spuštění nabíjecího procesu postačuje jedna karta, a to nezávisle na poskytovateli.

Ovládání nabíjecího procesu z pohovky: aplikace myAudi App

Aplikace myAudi App umožňuje klientům využívat služby z portfolia Audi connect na jejich chytrém telefonu, což je zejména u elektrifikovaných modelů mimořádně praktické. Pomocí aplikace tak lze zjistit stav akumulátorů a dojezd, spouštět nabíjecí procesy, naprogramovat časovač pro nabíjení a sledovat statistické údaje o nabíjení a spotřebě elektrické energie. Plánovač tras kromě toho ukazuje nabíjecí stanice jak v aplikaci, tak i v systému MMI Navigation.

Další funkcí aplikace myAudi App je klimatizace interiéru vozidla před odjezdem. Realizaci této funkce umožňuje elektrický kompresor klimatizace a elektrické přídavné topení. Klient si může přesně nastavit, jak se má interiér během nabíjení akumulátorů vyhřát nebo vychladit. Stejnou funkci lze využívat také u vyhřívání sedadel, volantu, předního a zadního okna, vnějších zpětných zrcátek a chlazení sedadel, dodávaných na přání.

V České republice bude Audi Q5 55 TFSI e quattro** uvedeno na trh ve třetím čtvrtletí 2019. Cena pro Českou republiku ještě nebyla stanovena.

Vytisknout

Diskuze: Hybridní Audi Q5 55 TFSI e Quattro nabídne sportovnost i elektrický dojezd až 40 km

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

reklama

Doporučujeme

Mitsubishi Outlander PHEV MY19

Zákazníci Mitsubishi patří k těm nejspokojenějším, ukázal průzkum v Německu

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud