Před 35 lety stvořila společnost BMW Motorsport GmbH novou kategorii vozidel. První vysokovýkonný sedan kombinoval jízdní dynamiku sportovního automobilu s komfortem a funkčností špičkového čtyřdveřového vozu. Nový model, který dostal jméno BMW M5 a poháněl ho řadový 6válcec ze sportovního vozu BMW M1, odstartoval působivou kariéru, na jejímž vrcholu v současnosti stojí BMW M5 Competition.
Dnes je BMW M5 nejúspěšnějším sportovním sedanem na světě a jeho fascinující vlastnosti i nadále pramení z poznatků, které společnost, nyní známá jako BMW M GmbH, získává na závodních tratích. K tomuto výročí BMW M GmbH představuje speciální edici BMW M5, pod jejíž kapotou pracuje nejvýkonnější motor v historii (460 kW/625 k) a kterou zdobí řada vzrušujících designových a výbavových prvků. BMW M5 Edition 35 Jahre vznikne v omezené sérii 350 kusů a od července 2019 bude dostupné po celém světě.
Jízdní dynamika BMW M5 se v průběhu šesti generací neustále zvyšovala, nicméně tento mimořádně sportovní sedan zůstal nadále věrný svému charakteru. Jako samostatný model postavený na základech BMW řady 5 nabízí mnohem větší porci výkonu, která autentickým způsobem vyjadřuje vášeň pro motorsport. Vysokootáčkový motor, speciální technologie podvozku, které jsou dokonale sladěné s vysokým výkonem motoru, a M specifické designové prvky optimalizující chlazení a aerodynamiku zaručují jízdní vlastnosti, které jsou definovány maximální dynamikou, agilitou a precizností, tedy typickými atributy BMW M5.
Výroční edice s exkluzivními doplňky BMW Individual.
Výsledný M pocit a exkluzivní charakter vysokovýkonného sportovního sedanu je v BMW M5 Edition 35 Jahre obzvláště intenzivní. Základním stavebním kamenem výročního modelu je BMW M5 Competition, u něhož výkon inspirovaný motorsportem dosahuje zcela nové dimenze. Je to zásluha motoru V8 s technologií M TwinPower Turbo s maximálním výkonem 460 kW/625 k a točivým momentem 750 Nm, a také specificky naladěných systémů podvozku, pohonu všech kol M xDrive a M aktivního diferenciálu na zadní nápravě. Jízdní zážitky v BMW M5 Competition nejlépe vystihuje silný zátah, optimální trakce, mimořádná jízdní stabilita a ovladatelnost, kterou lze precizně kontrolovat za všech okolností. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 3,3 s a rychlosti 200 km/h dosáhne již za 10,8 sekundy.
Exteriér a interiér BMW M5 Edition 35 Jahre je stejně působivý jako jeho jízdní vlastnosti. Obzvláště kvalitní M designové prvky, speciálně vyvinuté pro výroční model, a doplňky BMW Individual dodávají vozu status exkluzivního sběratelského kousku. Jeho nápadný vzhled obzvláště vynikne ve spojení se speciální šedou metalickou barvou karoserie BMW Individual Frozen Dark Grey II, která v sobě ukrývá unikátní pigmentaci vytvářející dojem hedvábně matného povrchu. Nově navržená 20palcová M kola z lehké slitiny Y-spoke v šedé barvě Graphite Grey byla vytvořena exkluzivně pro tento výroční model. Kromě toho jsou třmeny standardních M brzd s dvoudílnými kotouči lakovány leskle černou barvou. Volitelně jsou v nabídce M karbon-keramické brzdy se zlatými třmeny.
Kromě M multifunkčních sedadel a celokoženého černého čalounění BMW Individual Merino s béžovými kontrastními švy je obzvláště exkluzivním prvkem interiéru obložení v provedení zlatého eloxovaného hliníku se strukturou karbonových vláken. Toto obložení slaví ve výročním modelu svoji premiéru. Tyto jemně strukturované, exkluzivitu vyzařující plochy se nacházejí na palubní desce, panelech dveří a středové konzole. Prahové lišty s nápisem „M5 35 Jahre“ a laserem gravírovaný nápis „M5 Edition 35 Jahre 1/350“ na krytu držáků nápojů ve středové konzole jsou dalšími prvky, jimiž se výroční edice odlišuje.
BMW M5: 35 let na vrcholu své kategorie.
BMW M5 Edition 35 Jahre svou technologií a designem obzvláště autentickým způsobem zosobňuje filozofii, na které je koncept vysoce výkonného sedanu založen. Motor, přenos hnací síly, podvozek a design BMW M5 vždy tvořily pečlivě sladěný celek. Nepolevující nástup výkonu napříč širokým spektrem otáček je stejně charakteristickým znakem jako agilní a bezpečné vlastnosti vozu na silnici, vzrušující dynamika na závodním okruhu a stylově sebevědomý vzhled.
Už první generace BMW M5 byla nevšedně nenápadná a zdánlivě vypadala jako základní model. Díky tomu byly jízdní vlastnosti o to velkolepější. Mírně modifikovaný řadový 6válec původem z BMW M1 nabízel výkon 210 kW/286 k, což bylo o 9 koňských sil více než v případě legendárního sportovního vozu s motorem uprostřed. Tento nárůst byl dán zásluhou optimalizované digitální elektroniky motoru. „Podvozek musí být vždy rychlejší než motor“ – to byla hlavní zásada M automobilů té doby, což byl také důvod, proč BMW M5 navíc dostalo tužší sportovní povozek, vysoce výkonný brzdový systém, zesílenou 5stupňovou převodovku a samosvorný diferenciál s 25% svorností na zadní nápravě.
Také druhá generace BMW M5 se vyznačovala stylovým vzhledem. Zpočátku výkon dosahoval 232 kW/315 k, od roku 1992 už 250 kW/340 k. Výbava zahrnovala takové prvky, jako je automatické udržování světlé výšky, které zaručovalo charakteristickou rovnováhu mezi závodní dynamikou a špičkovým každodenním komfortem. U třetí generace BMW M5, která byla představena v roce 1998, se poprvé objevily nyní typické dva páry zdvojených koncovek výfuku, diskrétně naznačující mimořádně vysoký výkon motoru. Navíc motor V8 s výkonem 294 kW/400 k vyžadoval výrazně větší nasávací otvory v přední části vozu. Čtvrtou generaci BMW M5 poháněl impozantní motor, který byl ještě skvělejší než dříve. Vidlicový 10válec byl odvozen z motoru F1 a generoval maximální výkon 373 kW/507 k. Kromě toho motor V10 posunul koncept M motorů do nového extrému – motor točil přes 8000 1/min a nabídl jedinečný a působivý zvuk.
S návratem motoru V8 v podobě páté generace BMW M5 byla v roce 2011 poprvé použita technologie přeplňování. Dvě turbodmychadla umístěná mezi hlavami válců a křížené výfukové svody byly hlavními devízami vysokootáčkového motoru s výkonem 412 kW/560 k, jehož sílu přenášela sedmistupňová dvouspojková převodovka a aktivní diferenciál na zadní nápravě. Také šestou, a zatím poslední kapitolu úspěšného příběhu BMW M5 definuje motor V8. S novou pohonnou jednotkou se výkon vyšplhal na 441 kW/600 k, v případě BMW M5 Competition až na 460 kW/625 k. Zde se o maximální přenos výkonu na vozovku vůbec poprvé stará pohon všech kol M xDrive. Přináší zcela novou úroveň jízdní dynamiky a jeho zásluhou je nejnovější a nejvýkonnější BMW M5 snadno ovladatelné, a to i při dynamickém způsobu jízdy a ve vysokých rychlostech.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?