Před 35 lety stvořila společnost BMW Motorsport GmbH novou kategorii vozidel. První vysokovýkonný sedan kombinoval jízdní dynamiku sportovního automobilu s komfortem a funkčností špičkového čtyřdveřového vozu. Nový model, který dostal jméno BMW M5 a poháněl ho řadový 6válcec ze sportovního vozu BMW M1, odstartoval působivou kariéru, na jejímž vrcholu v současnosti stojí BMW M5 Competition.
Dnes je BMW M5 nejúspěšnějším sportovním sedanem na světě a jeho fascinující vlastnosti i nadále pramení z poznatků, které společnost, nyní známá jako BMW M GmbH, získává na závodních tratích. K tomuto výročí BMW M GmbH představuje speciální edici BMW M5, pod jejíž kapotou pracuje nejvýkonnější motor v historii (460 kW/625 k) a kterou zdobí řada vzrušujících designových a výbavových prvků. BMW M5 Edition 35 Jahre vznikne v omezené sérii 350 kusů a od července 2019 bude dostupné po celém světě.
Jízdní dynamika BMW M5 se v průběhu šesti generací neustále zvyšovala, nicméně tento mimořádně sportovní sedan zůstal nadále věrný svému charakteru. Jako samostatný model postavený na základech BMW řady 5 nabízí mnohem větší porci výkonu, která autentickým způsobem vyjadřuje vášeň pro motorsport. Vysokootáčkový motor, speciální technologie podvozku, které jsou dokonale sladěné s vysokým výkonem motoru, a M specifické designové prvky optimalizující chlazení a aerodynamiku zaručují jízdní vlastnosti, které jsou definovány maximální dynamikou, agilitou a precizností, tedy typickými atributy BMW M5.
Výroční edice s exkluzivními doplňky BMW Individual.
Výsledný M pocit a exkluzivní charakter vysokovýkonného sportovního sedanu je v BMW M5 Edition 35 Jahre obzvláště intenzivní. Základním stavebním kamenem výročního modelu je BMW M5 Competition, u něhož výkon inspirovaný motorsportem dosahuje zcela nové dimenze. Je to zásluha motoru V8 s technologií M TwinPower Turbo s maximálním výkonem 460 kW/625 k a točivým momentem 750 Nm, a také specificky naladěných systémů podvozku, pohonu všech kol M xDrive a M aktivního diferenciálu na zadní nápravě. Jízdní zážitky v BMW M5 Competition nejlépe vystihuje silný zátah, optimální trakce, mimořádná jízdní stabilita a ovladatelnost, kterou lze precizně kontrolovat za všech okolností. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 3,3 s a rychlosti 200 km/h dosáhne již za 10,8 sekundy.
Exteriér a interiér BMW M5 Edition 35 Jahre je stejně působivý jako jeho jízdní vlastnosti. Obzvláště kvalitní M designové prvky, speciálně vyvinuté pro výroční model, a doplňky BMW Individual dodávají vozu status exkluzivního sběratelského kousku. Jeho nápadný vzhled obzvláště vynikne ve spojení se speciální šedou metalickou barvou karoserie BMW Individual Frozen Dark Grey II, která v sobě ukrývá unikátní pigmentaci vytvářející dojem hedvábně matného povrchu. Nově navržená 20palcová M kola z lehké slitiny Y-spoke v šedé barvě Graphite Grey byla vytvořena exkluzivně pro tento výroční model. Kromě toho jsou třmeny standardních M brzd s dvoudílnými kotouči lakovány leskle černou barvou. Volitelně jsou v nabídce M karbon-keramické brzdy se zlatými třmeny.
Kromě M multifunkčních sedadel a celokoženého černého čalounění BMW Individual Merino s béžovými kontrastními švy je obzvláště exkluzivním prvkem interiéru obložení v provedení zlatého eloxovaného hliníku se strukturou karbonových vláken. Toto obložení slaví ve výročním modelu svoji premiéru. Tyto jemně strukturované, exkluzivitu vyzařující plochy se nacházejí na palubní desce, panelech dveří a středové konzole. Prahové lišty s nápisem „M5 35 Jahre“ a laserem gravírovaný nápis „M5 Edition 35 Jahre 1/350“ na krytu držáků nápojů ve středové konzole jsou dalšími prvky, jimiž se výroční edice odlišuje.
BMW M5: 35 let na vrcholu své kategorie.
BMW M5 Edition 35 Jahre svou technologií a designem obzvláště autentickým způsobem zosobňuje filozofii, na které je koncept vysoce výkonného sedanu založen. Motor, přenos hnací síly, podvozek a design BMW M5 vždy tvořily pečlivě sladěný celek. Nepolevující nástup výkonu napříč širokým spektrem otáček je stejně charakteristickým znakem jako agilní a bezpečné vlastnosti vozu na silnici, vzrušující dynamika na závodním okruhu a stylově sebevědomý vzhled.
Už první generace BMW M5 byla nevšedně nenápadná a zdánlivě vypadala jako základní model. Díky tomu byly jízdní vlastnosti o to velkolepější. Mírně modifikovaný řadový 6válec původem z BMW M1 nabízel výkon 210 kW/286 k, což bylo o 9 koňských sil více než v případě legendárního sportovního vozu s motorem uprostřed. Tento nárůst byl dán zásluhou optimalizované digitální elektroniky motoru. „Podvozek musí být vždy rychlejší než motor“ – to byla hlavní zásada M automobilů té doby, což byl také důvod, proč BMW M5 navíc dostalo tužší sportovní povozek, vysoce výkonný brzdový systém, zesílenou 5stupňovou převodovku a samosvorný diferenciál s 25% svorností na zadní nápravě.
Také druhá generace BMW M5 se vyznačovala stylovým vzhledem. Zpočátku výkon dosahoval 232 kW/315 k, od roku 1992 už 250 kW/340 k. Výbava zahrnovala takové prvky, jako je automatické udržování světlé výšky, které zaručovalo charakteristickou rovnováhu mezi závodní dynamikou a špičkovým každodenním komfortem. U třetí generace BMW M5, která byla představena v roce 1998, se poprvé objevily nyní typické dva páry zdvojených koncovek výfuku, diskrétně naznačující mimořádně vysoký výkon motoru. Navíc motor V8 s výkonem 294 kW/400 k vyžadoval výrazně větší nasávací otvory v přední části vozu. Čtvrtou generaci BMW M5 poháněl impozantní motor, který byl ještě skvělejší než dříve. Vidlicový 10válec byl odvozen z motoru F1 a generoval maximální výkon 373 kW/507 k. Kromě toho motor V10 posunul koncept M motorů do nového extrému – motor točil přes 8000 1/min a nabídl jedinečný a působivý zvuk.
S návratem motoru V8 v podobě páté generace BMW M5 byla v roce 2011 poprvé použita technologie přeplňování. Dvě turbodmychadla umístěná mezi hlavami válců a křížené výfukové svody byly hlavními devízami vysokootáčkového motoru s výkonem 412 kW/560 k, jehož sílu přenášela sedmistupňová dvouspojková převodovka a aktivní diferenciál na zadní nápravě. Také šestou, a zatím poslední kapitolu úspěšného příběhu BMW M5 definuje motor V8. S novou pohonnou jednotkou se výkon vyšplhal na 441 kW/600 k, v případě BMW M5 Competition až na 460 kW/625 k. Zde se o maximální přenos výkonu na vozovku vůbec poprvé stará pohon všech kol M xDrive. Přináší zcela novou úroveň jízdní dynamiky a jeho zásluhou je nejnovější a nejvýkonnější BMW M5 snadno ovladatelné, a to i při dynamickém způsobu jízdy a ve vysokých rychlostech.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.