Šestá studie žákovského vozu Škoda bude Škoda KODIAQ v působivé verzi pickup. Projekt 29 žáků a 6 žákyň Středního odborného učiliště strojírenského Škoda AUTO bude v roce 2019 poprvé vycházet z modelu Škoda KODIAQ. S odbornou podporou zkušených techniků a zaměstnanců společnosti Škoda AUTO z oblasti technického vývoje, designu a výroby promění největší SUV české automobilky v dynamický dvoudveřový pickup. Novinářům a veřejnosti bude vůz představen v červnu 2019. Již od roku 2014 demonstruje každoroční praktický projekt vysoký standard vzdělávání na Středním odborném učilišti Škoda AUTO v Mladé Boleslavi, které má více než devadesátiletou tradici.
29 žáků a 6 žákyň Středního odborného učiliště strojírenského Škoda Auto ve věku od 17 do 20 let nyní pracuje na další studii žákovského vozu. Tentokrát promění vůz Škoda Kodiaq v moderní, osobitý dvoudveřový pickup.
Volba této modelové řady není náhodná. Dokládá význam modelu Kodiaq pro značku Škoda a prostřednictvím mohutných kol, ostrých hran a skulpturálních tvarů dokazuje, že čistý a emocionální design největšího SUV značky Škoda dává ještě dostatečný tvůrčí prostor. V červnu bude šestý žákovský vůz v řadě, zahájené v roce 2014, představen veřejnosti.
Praktický projekt žákovského auta je pro zúčastněné žáky vrcholem jejich odborného vzdělávání. Mají možnost už během studia prokázat svou kreativitu a konstruktérský talent. Zuzana Otradovská, jedna z žákyň, zdůrazňuje: „Projekt žákovského auta je jednoduše fantastický,“ a ptá se: „Kde jinde dostanete během výuky tak jedinečnou možnost v malém týmu a s podporou zkušených techniků, designérů značky Škoda a mistrů odborného výcviku zkonstruovat vlastní auto a přitom uskutečňovat vlastní nápady a vize?”.
V rané fázi výuky navštívili účastníci projektu oddělení Škoda Design a mohli se tak podívat do tvůrčí dílny šéfdesignéra Olivera Stefaniho a jeho týmu. Pod jeho pečlivým vedením následně vytvářeli první vlastní, ručně kreslené skici nového žákovského automobilu.
Od roku 2014 navrhují žáci Středního odborného učiliště strojírenského v Mladé Boleslavi každý rok novou studii. První žákovský vůz byl Citijet na bázi modelu Škoda Citigo, po něm následoval pickup Funstar, vycházející z modelu Fabia. Rapid Spaceback byl základem pro kupé Atero. V roce 2017 vznikl opět z modelu Škoda Citigo elektrický žákovský vůz Element, v roce 2018 představili žáci Sunroq – kabriolet na bázi kompaktního SUV Škoda Karoq.
Každý z těchto vozů je důkazem kreativity dorostu společnosti Škoda Auto a současně ukazuje, jaké šance nabízí studium na Škoda Akademii. Střední odborné učiliště strojírenské, založené již v roce 1927, nabízí tří- a čtyřletý vzdělávací programy v celé řadě technických oborů. Z vysokého standardu vzdělání a moderního vybavení školy profitují jak žáci, tak i jejich pozdější zaměstnavatel.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.