O značce Fisker se dlouho mluvilo hlavně ve spojení s prémiovým elektrickým sedanem EMotion, ovšem teď nastává změna. Automobilka oznámila úmysl představit hned tři dostupné modely, přičemž dnes zveřejnila skicu prvního z nich. Tím je dosud bezejmenný elektrický crossover / SUV, jehož cena a parametry z něj dělají ideálního konkurenta Tesly Model Y.
Automobilka se zatím pochlubila pouze skicou přední části, na které však vůz vypadá skutečně elegantně, stylově a dominantně. Technické parametry sice neznáme detailně, přesto se prý můžeme těšit na dojezd okolo 300 mil (cca 482 km), akumulátory o kapacitě 80 kWh, volitelný pohon všech kol a hlavně cenu začínající pod částkou 40 000 dolarů, tedy cca 903 000 Kč.
Tolik říká krátký příspěvek na Facebooku výrobce, webu The Drive se však podařilo najít i další zajímavé informace o tomto konceptu. Interiér by měl nabídnout unikátní avšak intuitivní rozhraní, čímž se chce Fisker zřejmě vymezit proti trendům poslední doby, kdy se interiér přeplňuje obřími obrazovkami.
Celkově by měl interiér působit moderně, čemuž má pomoci jak design, tak materiály a technologie. Dočkat bychom se měli třeba průhledového displeje (HUD), díky kterému nemusí řidič spouštět oči ze silnice. Vůz by měl navíc nabídnout „vzdušnou a prostornou atmosféru bez omezení bezpečnosti," což může podle The Drive naznačovat větší množství oken, případně užší boční sloupky.
První funkční prototyp by měl být prezentován již koncem tohoto roku, kdy hodlá automobilka zahájit příjem objednávek. Zahájení sériové výroby se však očekává až na druhou polovinu roku 2021, čímž dává nejlevnější Tesle Model Y určitý náskok. Výroba by ale měla probíhat v USA, pouze zatím nebylo rozhodnuto kde konkrétně.
„Náš tým se rozhodl vytvořit cenově dostupný elektromobil, který bude zajímavější a emocionálnější než cokoliv, co trh nabízí," uvedl zakladatel automobilky Henrik Fisker. „Jsme nadšeni, že můžeme představit vozidlo, které skutečně oživí segment SUV. Za přijatelnou cenu, startující pod částkou 40 000 dolarů, nabízíme přitažlivé, luxusně odolné a zelené vozidlo, doplněné o unikátní nové zkušenosti a technologie, které bude dostupné lidem napříč USA i ve světě."
Automobilka plánuje celkem tři dostupné elektrické modely, přičemž SUV má být prvním z nich. Po jeho uvedení na trh bychom se měli konečně dočkat i produkčního modelu luxusního elektrického sedanu EMotion. Ten by měl být nejluxusnějším vozem v nabídce Fiskeru a současně má posloužit jako ukázka technologických dovedností automobilky a příslib budoucího uplatnění technologie baterií s pevným elektrolytem.
Technologie solid-state baterií, tedy baterií s pevným elektrolytem, je mezi výrobci automobilů žhavým tématem. Právě díky této technologii by totiž mohla odpadnout většina nevýhod, jako je krátký dojezd, vysoká hmotnost, zdlouhavé nabíjení nebo rizika spojená s nehodami. A právě na této technologii už Fisker poměrně dlouhou dobu pracuje.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.