I když je aktuální počasí spíše chladné, denní teploty v uplynulých dvou týdnech dokázaly opakovaně atakovat hranici dvaceti stupňů. V odpoledních hodinách jsme tak poprvé otestovali své klimatizace a někteří řidiči už přemýšlejí i nad přezouváním. To potvrzují zejména množící se fotografie na sociálních sítích, kde se majitelé aut chlubí, že již vyměnili pěkná kola za plechové disky. Je však takto brzké přezouvání dobrý nápad?
Je obecně známo, že teplota osm stupňů tvoří předěl mezi vhodným použitím letní či zimní pneumatiky. Dokážeme tedy pochopit řidiče, kteří na základě vysokých odpoledních teplot vyhodnotili, že již mohou s klidným svědomím přezout na letní pneumatiky. Bohužel před sebou máme jaro, což je období plné dešťů. A jelikož se ranní teploty pohybují kolem nuly, stále musíme počítat s tvorbou náledí. Situace se navíc jen tak nezlepší, jak ukazuje aktuální předpověď na následující dva týdny. Na většině území se denní teploty budou sice pohybovat kolem deseti stupňů, v noci však může stále mrznout, takže ochranné folie a škrabky mějte stále v pohotovosti.
Důležité je také uvědomit si zákonné podmínky, které nařizují použití zimních pneumatik v období od 1. listopadu do 31. března. Zákon sice říká: "Pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza." Zároveň se však otevírá zadní vrátka tím, že tyto stížené jízdní podmínky lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat. Jinak řečeno, pokud se v tomto období na letních pneumatikách připlete k dopravní nehodě, byť zcela nezaviněné, vyšetřování Policie i pojišťovny se může obrátit proti vám.
Na co však ideální čas je, tak výběr vhodných letních pneumatik. Český dTest spolu s německým ADACem již otestovali patnácti i šestnáctipalcové letní pneumatiky, výsledky se můžete dočíst ve výše odkazovaném článku. S blížícím se obdobím se může stát, že nejoblíbenější pneumatiky budou dočasně vyprodány, hlavně ty cenově dostupné. Při objednávání si dejte pozor na stáří objednaných pneumatik, většina prodejců naštěstí udává čtyřmístné DOT označení, ze kterého lze datum výroby vyčíst (například 3718 znamená, že byla pneumatika vyrobena 37. týden v roce 2018).
Nic nezkazíte ani včasným objednáním v pneuservisu na začátek či v polovině dubna. V tomto období (pokud nebydlíte v horských oblastech), se již s největší pravděpodobností přívaly sněhu nevrátí a zima bude definitivně pryč.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.