Automobilka Fiat letos slaví již 120 let své existence, což se rozhodla oslavit ženevskou premiérou nového elektrického konceptu Centoventi. A protože v moderní historii italské automobilky hrály zásadní roli především malé městské automobily, věnuje se koncept Centoventi právě jejich budoucnosti.
Nový koncept Centoventi, což v překladu z italštiny znamená 120, může být pohledem na model Panda budoucnosti. Mělo by se totiž jednat o kompaktní městský automobil, tedy elektromobil, který však nabídne bohaté možnosti přizpůsobení interiéru, exteriéru i pohonné jednotky.
Modularita celého vozu je skutečně působivá a nevyhýbá se ani bateriím. Uživatel vozu by měl být například schopen měnit množství baterií a měnit tak maximální možný dojezd. Podle samotné automobilky by se základní dojezd měl pohybovat okolo 100 km, díky možnosti přidávat další baterie by však mohl vzrůst až na 500 km.
Zajímavý je také přístup k exteriéru, který by měl být v základu svým způsobem nezajímavý - zkrátka jako nepopsaný list papíru. Majitelé vozu by však měli mít možnost ovlivnit vzhled pomocí programu 4U, díky kterému si budou moci vybírat ze čtyř různých střech, nárazníků, krytů kol nebo vnějších polepů.
Zákazníci by tak mohli dostat nejen možnost vytvořit si svůj automobil přesně na míru, ale také své rozhodnutí kdykoliv změnit a nechat si z klasického vozu vytvořit například částečný kabriolet, nebo vůz se střešním nosičem, který si snáze poradí se stěhováním.
Jak navíc zdůrazňuje web Carscoops, automobilka počítá i s možností tisku některých dílů pomocí 3D tiskáren. Zákazníkům by tak stačilo jen zajít do specializovaných obchodů a svůj vůz by si mohli opět vylepšit dle svých představ a to za zlomek času.
Interiér vypadá na první pohled jednoduše, prostorně a vzdušně, zároveň však ukrývá mnoho praktických řešení. Ze skic automobilky nás zaujala například snadná a rychlá montáž dětské autosedačky na základnu na sedadle spolujezdce, případně možnost využít vlastní tablet či smartphone jako display infotainmentu. Kdo by ale o takové řešení nestál, bude mít k dispozici i vestavěný 20-palcový displej, který elegantně naváže na digitální přístrojový štít.
Produkční varianta konceptu Centoventi by měla být postavena na nové platformě pro malá městská vozidla, na které by měla vzniknout i příští generace modelů 500 nebo Punto.
Automobilka Fiat navíc prozradila, že již příští rok představí na ženevském autosalonu novou generaci Fiatu 500, pod jehož kapotou už nalezneme i plně elektrifikovanou pohonnou jednotku.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?