Společnost Nissan dnes představila zcela nový koncept IMQ, výkladní skříň pokročilých technologií a designu, který předznamenává směr, jímž se bude ubírat nová generace crossoverů.
Koncept IMQ, představený na ženevském mezinárodním autosalonu, ztělesňuje dokonalé spojení japonského kulturního odkazu a nejmodernějších technologií soustředěných na člověka. Obsahuje nejnovější inovace, které uvádějí v život Nissan Intelligent Mobility, vizi značky Nissan pro budoucnost automobilové přepravy. Jeho styl odráží roli společnosti Nissan jako průkopníka a lídra segmentu crossoverů a jeho výrazný vzhled posouvá hranice možné podoby evropského crossoveru.
Srdcem konceptu IMQ je 100% elektrické hnací ústrojí e-POWER nové generace poskytující okamžitou, lineární akceleraci. Je dalším vývojovým stupněm technologie e-POWER v současnosti dostupné u nejprodávanějších modelů v Japonsku, Nissan Note a Serena. V konceptu IMQ poskytuje celkový výkon 250 kW a točivý moment 700 Nm.
Tento vysoký výkon přenáší nové hnací ústrojí s několika motory prostřednictvím pohonu všech kol, což umožňuje precizní a nezávislé ovládání jednotlivých kol. Kombinace e-POWER a AWD je ideální pro podmínky s nízkou trakcí, jako jsou zasněžené alpské silnice kolem Ženevy.
Koncept IMQ nabízí další vhledy do technologické vize společnosti Nissan. Je vybaven pokročilým prototypem verze asistenčního systému Nissan ProPILOT*, který nabízí vylepšené schopnosti autonomní jízdy. Tento model rovněž disponuje firemní technologií Invisible-to-Visible představenou v lednu 2019 na veletrhu CES.
Design exteriéru a interiéru splývá v jeden celek
Rozměry konceptu IMQ jej umisťují do středu evropského segmentu C-SUV. Vyznačuje se čistým a nenásilným designem, v němž exteriér a interiér splývají v jeden celek. Nejvíce patrné je to na liniích prosklené části vozu, jejíž design vzbuzuje dojem jednolitého povrchu.
Koncept IMQ představuje nový odvážný směr designového jazyka značky Nissan. Staví na emblému Nissan integrovaném do mřížky chladiče ve tvaru V, která dostala záměrně decentnější provedení. Mřížka vertikálně navazuje na kapotu a horizontálně na přední nárazník a vnějších okrajích pak vznikají ostré hrany. Výrazné výřezy s chromovanými okraji v kapotě sledují stoupající linii nárazníku z podběhů kol a zasahují pod středovou sekci.
V zádi vozu pak charakteristická vertikální linie spadající dolů od sdružených světlometů oddělováním vzduchu obtékajícího boční partie zlepšuje aerodynamické vlastnosti vozu. Ve své horní části je začleněna do nové zeštíhlené interpretace sdruženého světlometu Nissan ve tvaru bumerangu. Jednodílné výklopné dveře tvarově navazují na design kapoty a zasouvají se pod zadní nárazník.
Bližší pohled odhalí rozsáhlé používání trojrozměrných prolisů v tmavější spodní sekci exteriéru. Tyto detailní vrstvy, označované jako lamely, evokují tradiční japonský design a táhnou se podél celého vozu.
Exteriér završují 22palcová hliníková kola se zakázkovými pneumatikami Bridgestone Connect. Tyto „chytré“ pneumatiky sdělují informace řidiči prostřednictvím grafického uživatelského rozhraní. Přenášejí se údaje jako zatížení pneumatiky, tlak, míra přilnavosti, teplota a hloubka vzorku. Konceptu IMQ to pomáhá automaticky kalibrovat jeho palubní bezpečnostní systémy pro optimální funkci.
Japonský designový styl prolnutý s moderními technologiemi pokračuje i uvnitř. Dveře konceptu IMQ jsou zavěšeny na svých vnějších hranách a při otevření odhalí futuristický a prostorný interiér se čtyřmi individuálními sedadly plynulé vyrůstajícími z podlahy pokryté lamelami představujícími vizuální spojení s exteriérem.
Přední části kabiny dominuje u Nissanu již dobře známý přístrojový panel ve tvaru křídla kluzáku a z pod něj vychází středová konzola vytažená mezi předními sedadly dozadu.
Tvarovaná sedadla jsou čalouněna dvoutónovou 3D technickou tkaninou s laserem vyřezaným geometrickým vzorem inspirovaným japonskou řezbářskou technikou kumiko. Tento vzor se opakuje i na přístrojovém panelu, obložení dveří a odkládací přihrádce, stejně jako na opulentním metalickém provedení zadní plochy sedadel. Lamely jsou integrovány také do obložení dveří a horní části zadní strany sedadel jako hlavové opěrky.
Futuristické ovládání pro dokonalou jízdu
Interiér konceptu IMQ se plně soustředí na řidiče. Dokládá to grafické uživatelské rozhraní, jemuž dominuje 840mm obrazovka zabudovaná do přístrojového panelu. Při vypnutí je zcela černá – podobně jako chytrý telefon, avšak po zapnutí ožívá a poskytuje údaje o stavu hnacího ústrojí e-POWER a další informace o vozidle. Další použití černých lamel je neustále viditelné za obrazovkou.
Menší, sekundární obrazovka nad středovou konzolou je domovem virtuálního osobního asistenta konceptu IMQ. Zvyšuje požitek z jízdy řízením funkcí vozidla, jako je navigace, v reakci na vstup od řidiče. Volant je ergonomicky tvarovaný, udržuje řidiče v uvolněné poloze a maximalizuje výhled na přístrojový panel. Vzadu na volantu jsou řidiči k dispozici řadicí pádla s nízkým zdvihem.
Výkladní skříní technologií
Koncept IMQ je vybaven technologií Invisible-to-Visible (I2V), trojrozměrným rozhraním, kde se skutečný svět spojuje se světem virtuálním. Technologie I2V, kterou vyvinula společnost Nissan, pomáhá pasažérům vozidla spatřit i to, co by jinak zůstalo „neviditelné“. Jízda tak nabízí ještě více jistoty a vzrušení.
Schopnost „vidět neviditelné“ je možná díky technologii Omni-Sensing společnosti Nissan, která propojuje koncept IMQ s údaji snímanými v reálném světě uvnitř a vně kabiny vozidla v kombinaci s informacemi z virtuálního světa, promítá je před zraky řidiče a cestujících a přináší bohatý zážitek kombinované reality.
Tato technologie umožní řidičům nahlédnout za roh, zobrazit si přesné informace o dopravní zácpě – včetně její příčiny – a určit alternativní trasy, což snižuje úroveň stresu. Řidiči se mohou dokonce těšit z přítomnosti virtuálního pasažéra v podobě do interiéru promítané trojrozměrné virtuální postavy z rozšířené reality.
V konceptu IMQ se odráží také závazek vůči autonomní budoucnosti předestřený ve vizi Nissan Intelligent Mobility. Vůz je vybaven pokročilým prototypem asistenčního systému ProPILOT, který pomáhá řidičům v městských ulicích a na příměstských dálnicích. Je to možné díky poli vyspělých senzorů, radarů a kamer umístěných napříč celým vozidlem, které dokáží interpretovat stav vozovky, dopravní situaci a informační signály pro plynulou a jistou jízdu.
„Design konceptu IMQ v sobě spojuje tradiční a moderní japonské vlivy a ukazuje, co je možné, když se crossovery budoucnosti opírají o technologie inteligentní mobility Nissan,“ uvedl Alfonso Albaisa, senior viceprezident pro design ve společnosti Nissan. „V konceptu IMQ se interiér a exteriér vzájemně hladce prolínají a naznačují, jakým designovým směrem se může ubírat třetí generace crossoverů Nissan v Evropě.“
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.