Společnost Nissan dnes představila zcela nový koncept IMQ, výkladní skříň pokročilých technologií a designu, který předznamenává směr, jímž se bude ubírat nová generace crossoverů.
Koncept IMQ, představený na ženevském mezinárodním autosalonu, ztělesňuje dokonalé spojení japonského kulturního odkazu a nejmodernějších technologií soustředěných na člověka. Obsahuje nejnovější inovace, které uvádějí v život Nissan Intelligent Mobility, vizi značky Nissan pro budoucnost automobilové přepravy. Jeho styl odráží roli společnosti Nissan jako průkopníka a lídra segmentu crossoverů a jeho výrazný vzhled posouvá hranice možné podoby evropského crossoveru.
Srdcem konceptu IMQ je 100% elektrické hnací ústrojí e-POWER nové generace poskytující okamžitou, lineární akceleraci. Je dalším vývojovým stupněm technologie e-POWER v současnosti dostupné u nejprodávanějších modelů v Japonsku, Nissan Note a Serena. V konceptu IMQ poskytuje celkový výkon 250 kW a točivý moment 700 Nm.
Tento vysoký výkon přenáší nové hnací ústrojí s několika motory prostřednictvím pohonu všech kol, což umožňuje precizní a nezávislé ovládání jednotlivých kol. Kombinace e-POWER a AWD je ideální pro podmínky s nízkou trakcí, jako jsou zasněžené alpské silnice kolem Ženevy.
Koncept IMQ nabízí další vhledy do technologické vize společnosti Nissan. Je vybaven pokročilým prototypem verze asistenčního systému Nissan ProPILOT*, který nabízí vylepšené schopnosti autonomní jízdy. Tento model rovněž disponuje firemní technologií Invisible-to-Visible představenou v lednu 2019 na veletrhu CES.
Design exteriéru a interiéru splývá v jeden celek
Rozměry konceptu IMQ jej umisťují do středu evropského segmentu C-SUV. Vyznačuje se čistým a nenásilným designem, v němž exteriér a interiér splývají v jeden celek. Nejvíce patrné je to na liniích prosklené části vozu, jejíž design vzbuzuje dojem jednolitého povrchu.
Koncept IMQ představuje nový odvážný směr designového jazyka značky Nissan. Staví na emblému Nissan integrovaném do mřížky chladiče ve tvaru V, která dostala záměrně decentnější provedení. Mřížka vertikálně navazuje na kapotu a horizontálně na přední nárazník a vnějších okrajích pak vznikají ostré hrany. Výrazné výřezy s chromovanými okraji v kapotě sledují stoupající linii nárazníku z podběhů kol a zasahují pod středovou sekci.
V zádi vozu pak charakteristická vertikální linie spadající dolů od sdružených světlometů oddělováním vzduchu obtékajícího boční partie zlepšuje aerodynamické vlastnosti vozu. Ve své horní části je začleněna do nové zeštíhlené interpretace sdruženého světlometu Nissan ve tvaru bumerangu. Jednodílné výklopné dveře tvarově navazují na design kapoty a zasouvají se pod zadní nárazník.
Bližší pohled odhalí rozsáhlé používání trojrozměrných prolisů v tmavější spodní sekci exteriéru. Tyto detailní vrstvy, označované jako lamely, evokují tradiční japonský design a táhnou se podél celého vozu.
Exteriér završují 22palcová hliníková kola se zakázkovými pneumatikami Bridgestone Connect. Tyto „chytré“ pneumatiky sdělují informace řidiči prostřednictvím grafického uživatelského rozhraní. Přenášejí se údaje jako zatížení pneumatiky, tlak, míra přilnavosti, teplota a hloubka vzorku. Konceptu IMQ to pomáhá automaticky kalibrovat jeho palubní bezpečnostní systémy pro optimální funkci.
Japonský designový styl prolnutý s moderními technologiemi pokračuje i uvnitř. Dveře konceptu IMQ jsou zavěšeny na svých vnějších hranách a při otevření odhalí futuristický a prostorný interiér se čtyřmi individuálními sedadly plynulé vyrůstajícími z podlahy pokryté lamelami představujícími vizuální spojení s exteriérem.
Přední části kabiny dominuje u Nissanu již dobře známý přístrojový panel ve tvaru křídla kluzáku a z pod něj vychází středová konzola vytažená mezi předními sedadly dozadu.
Tvarovaná sedadla jsou čalouněna dvoutónovou 3D technickou tkaninou s laserem vyřezaným geometrickým vzorem inspirovaným japonskou řezbářskou technikou kumiko. Tento vzor se opakuje i na přístrojovém panelu, obložení dveří a odkládací přihrádce, stejně jako na opulentním metalickém provedení zadní plochy sedadel. Lamely jsou integrovány také do obložení dveří a horní části zadní strany sedadel jako hlavové opěrky.
Futuristické ovládání pro dokonalou jízdu
Interiér konceptu IMQ se plně soustředí na řidiče. Dokládá to grafické uživatelské rozhraní, jemuž dominuje 840mm obrazovka zabudovaná do přístrojového panelu. Při vypnutí je zcela černá – podobně jako chytrý telefon, avšak po zapnutí ožívá a poskytuje údaje o stavu hnacího ústrojí e-POWER a další informace o vozidle. Další použití černých lamel je neustále viditelné za obrazovkou.
Menší, sekundární obrazovka nad středovou konzolou je domovem virtuálního osobního asistenta konceptu IMQ. Zvyšuje požitek z jízdy řízením funkcí vozidla, jako je navigace, v reakci na vstup od řidiče. Volant je ergonomicky tvarovaný, udržuje řidiče v uvolněné poloze a maximalizuje výhled na přístrojový panel. Vzadu na volantu jsou řidiči k dispozici řadicí pádla s nízkým zdvihem.
Výkladní skříní technologií
Koncept IMQ je vybaven technologií Invisible-to-Visible (I2V), trojrozměrným rozhraním, kde se skutečný svět spojuje se světem virtuálním. Technologie I2V, kterou vyvinula společnost Nissan, pomáhá pasažérům vozidla spatřit i to, co by jinak zůstalo „neviditelné“. Jízda tak nabízí ještě více jistoty a vzrušení.
Schopnost „vidět neviditelné“ je možná díky technologii Omni-Sensing společnosti Nissan, která propojuje koncept IMQ s údaji snímanými v reálném světě uvnitř a vně kabiny vozidla v kombinaci s informacemi z virtuálního světa, promítá je před zraky řidiče a cestujících a přináší bohatý zážitek kombinované reality.
Tato technologie umožní řidičům nahlédnout za roh, zobrazit si přesné informace o dopravní zácpě – včetně její příčiny – a určit alternativní trasy, což snižuje úroveň stresu. Řidiči se mohou dokonce těšit z přítomnosti virtuálního pasažéra v podobě do interiéru promítané trojrozměrné virtuální postavy z rozšířené reality.
V konceptu IMQ se odráží také závazek vůči autonomní budoucnosti předestřený ve vizi Nissan Intelligent Mobility. Vůz je vybaven pokročilým prototypem asistenčního systému ProPILOT, který pomáhá řidičům v městských ulicích a na příměstských dálnicích. Je to možné díky poli vyspělých senzorů, radarů a kamer umístěných napříč celým vozidlem, které dokáží interpretovat stav vozovky, dopravní situaci a informační signály pro plynulou a jistou jízdu.
„Design konceptu IMQ v sobě spojuje tradiční a moderní japonské vlivy a ukazuje, co je možné, když se crossovery budoucnosti opírají o technologie inteligentní mobility Nissan,“ uvedl Alfonso Albaisa, senior viceprezident pro design ve společnosti Nissan. „V konceptu IMQ se interiér a exteriér vzájemně hladce prolínají a naznačují, jakým designovým směrem se může ubírat třetí generace crossoverů Nissan v Evropě.“
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.