Škoda Klement: Vize městské mikromobility budoucnosti nabídne až 45 km/h a dojezd 62 km

Škoda Klement je zhmotněním představy o budoucnosti individuální mikromobility
Škoda Klement je zhmotněním představy o budoucnosti individuální mikromobility, foto: Škoda Auto
Antonín Marek , AutoRoad.cz 5. března 2019 10:30
Sdílej:

Koncept Klement, vystavený na ženevském autosalonu, představuje vizi značky Škoda, jak by mohla vypadat mikromobilita ve velkoměstech: Elektrická, inovativní a orientovaná na budoucnost. Klement s motorem o výkonu 4 kW, integrovaným v náboji kola, dosáhne maximální rychlosti 45 km/h. Ovládání akcelerace a brzd je integrováno v naklápěcích stupačkách. Ovládání je velice jednoduché a inovativní. Hydraulická brzda vpředu s ABS a zabudované LED osvětlení se starají o bezpečnou jízdu. Společnost Škoda Auto se konceptem Klement vrací ke svým počátkům a zakladatelům automobilky Laurin & Klement, do doby před 124 lety, kdy začala výrobou bicyklů úspěšná historie firmy.

Giudo Haak, vedoucí managementu produktu společnosti Škoda Auto, říká: „Mikromobilita získává na významu. Konceptem Klement chceme na ženevském autosalonu ukázat vizi, jak si představujeme budoucnost mikromobility: udržitelnou, inovativní, elektrickou s puristickým moderním designem. Klement je moderní, dynamicky, lehce ovladatelný dopravní prostředek, kterým chce Škoda oslovit cílovou skupinu mladých, aktivních, kteří berou ohled na životní prostředí. Koncept skvěle souzní s našimi zákazníky a naší strategii eMobility. Zkoušíme proto, jak by mohl doplnit naše portfolio.“

Sdílené dopravní prostředky jako Klement budou v hustě zalidněných městech ulehčovat např. denní dojíždění do práce a stanou se nepostradatelnými. Jednostopý koncept byl vyvinut pro mladé, kteří hledají udržitelnou alternativu k autu a očekávají více než klasické kolo, něco, co bude rychlejší, pohodlnější, zábavnější a jednoduše ovladatelné. Klement má čistý futuristický hliníkový rám bez páček, kabelů nebo bowdenů, místo pedálů jsou jen stupačky.

Zrychlovaní a brzdění řeší koncept Klement jako u populárních hoverboardů. Přenesením váhy na přední část podnožky Klement s motorem v náboji kola začne akcelerovat. Přenese-li se váha nohou dozadu, koncept aktivuje hydraulickou kotoučovou brzdu s ABS vpředu a motorovou brzdu v zadním kole.

Motor v náboji zadního kola poskytuje výkon 4 kW a umožňuje konceptu dosáhnout maximální rychlosti 45 km/h. Dvě 52článkové lithium-iontové baterie mají celkovou kapacitu 1 250 Wh a nabízí dojezd 62 km. Baterie lze jednoduše vyjmout a nabít ze zásuvky, dobíjejí se také rekuperací během brzdění. S cílovou hmotností cca 25 kg je Klement stále lehce ovladatelný.

Integrované LED osvětlení nabízí přední a zadní světlo, brzdové světlo, ve stupačkách integrovaná LED směrová světla a světla pro denní svícení. Na rámovém nosníku kousek za řídítky je umístěn držák na chytrý telefon s indukčním nabíjením. Chytrý telefon je klíčem k mnoha funkcím a umožňuje připojení k celé škále on-line produktů značky Škoda, např. k funkci Coming Home, Tísňovému volání nebo vzdálené diagnostice a údržbě konceptu. Díky zónovému monitorování umožňuje koncept také nastavení omezení oblasti pohybu.

Pro nasazení do provozu může v budoucnu přibýt mnoho dalších vylepšení jako asistenční systémy, služby na požádání nebo speciální pneumatiky, vyrobené z tlumící pěny používané pro výrobu běžeckých bot, zaručující tichou a bezstarostnou jízdu bez defektu

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?