Elektrická Tesla Model 3 je po všech stranách zajímavým vozem, již od prvního představení jsme však všichni s napětím očekávali příchod „nejdostupnějšího modelu," který měl nabídnout fantastické parametry za těžko uvěřitelnou cenu. A po letech čekaní, kdy už to s Teslou vypadalo opravdu bledě, jsme se dočkali. Ani tak se ale představení nového modelu neobejde bez značné kontroverze.
Po téměř dvouletém čekání se svět konečně dočkal představení dlouho slibované a očekávané Tesly Model 3 za 35 000 dolarů, tedy cca 789 000 Kč. Značně osekaná Tesla nakonec dorazila dříve, než jsme vůbec očekávalo. Ani tentokrát se to však neobešlo bez jisté kontroverze.
Základem nabídky se tak nově stává Model 3 Standard Range, jehož dojezd se oproti dražím modelům zkrátil na stále slušných 220 mil, tedy cca 354 kilometrů. Vůz je však stále schopen pokořit rychlost 96 km/h za 5.6 sekundy a maximální rychlost dosahuje 209 km/h.
Nízká cena se kromě dojezdu a výkonu podepsala i na interiéru, který má do tradiční opulentnosti Tesly celkem daleko. Volant i sedadla si nově nastavíte pouze ručně, nikoliv elektricky. Sedadla jsou navíc čalouněna běžnou látkou, namísto prémiových materiálů. Vůz také přišel o několik funkcí ovládaných z centrálního panelu a jeho audio-systém už také není co býval. Podle informací The Drive by však i základní model měl nabídnout vyhřívání sedadel.
Zákazníci, kteří budou ochotní připlatit 2 000 dolarů (cca 45 000 Kč), mohou získat Model 3 Standard Rang Plus. Ten již nabídne výrazně širší paletu komfortní výbavy, včetně elektricky nastavitelných sedadel a volantu, LED mlhovek, atd. Dojezd se navíc zvýší na 240 mil (386 km), akcelerace z 0 na 96 km/h se zkrátí na 5.3 sekundy a maximální rychlost se posune na 225 km/h.
Zahájení prodeje nových modelů automobilka oznámila ve čtvrtek a rovnou zahájila i předprodej se zálohou 2 500 dolarů, tedy cca 56 000 Kč. Vůz je zatím dostupný pouze na americkém trhu, s jeho rozšířením na evropský a čínský trh se však počítá během následujících 3 až 6 měsíců. Jak ovšem Musk poznamenal na Twitteru, kvůli přepravě a poplatkům se může cena na zámořských trzích pohybovat až o 25 % výše.
Aby si však automobilka mohla dovolit prodej nejlevnějšího modelu, musela hledat možnosti, kde osekat své náklady. A tak se nakonec rozhodla uzavřít své dealerství a prodávat vozidla už jen pouze on-line. Přechod na čistě internetový obchodní model by měl automobilce pomoci ušetřit zhruba 6 % nákladů.
Kolik showroomů bude uzavřeno a kolik zaměstnanců přijde v následujících měsících o práci zatím Tesla nezveřejnila, podle Elona Muska byl však tento krok jedinou možností, jak nabídnout dlouho slibovaný nejlevnější Model 3 a současně udržet finanční stabilitu automobilky, uvádí web The Drive. Minimálně na území USA si však Tesla stále bude muset poradit cca s 11 státy, které nedovolují prodej aut bez fyzické existence showroomů.
Model 3s now available Standard Range: 220mi, $35kStandard Range Plus: 240mi, $37kMid Range: 264mi, $40kLong Range: 325mi, $43kLong Range AWD: 310mi, $47kPerformance AWD: 310mi, $58k, 0-60 mph in 3.2s! https://t.co/RNnGdonjSr (prices before incentives)
— Tesla (@Tesla) 1. března 2019
Kromě oznámení o zahájení prodeje nejlevnějšího Modelu 3, který by se k prvním zákazníkům mohl dostat již během tohoto měsíce, také Tesly oznámila chystaný bezdrátový upgrade pro stávající vlastníky Modelu 3. Ten by měl u všech vozidel zvýšit výkon zhruba o 5 %, přičemž majitelé varianty Long Range s pohonem zadních kol se mohou těšit na vyšší dojezd až 523 km, zatímco majitelé modelu Performance by měli být schopni dosáhnout maximální rychlosti až 260.7 km/h, jak uvádí web Carscoops.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.