Tatra představila v Abu Dhabí zcela nový vůz řady Tactic

Tatra Tactic
Tatra Tactic, foto: Tatra Trucks
Antonín Marek , AutoRoad.cz 26. února 2019 14:29
Sdílej:

Minulý týden se v Abu Dhabí ve Spojených arabských emirátech konal IDEX 2019, jeden z největších světových veletrhů zaměřených na obranné technologie. Mezi vystavovateli se představila i kopřivnická TATRA TRUCKS ve společné expozici se společnostmi holdingu CZECHOSLOVAK GROUP.

Hlavním lákadlem tradiční české automobilky na veletrhu IDEX 2019 byl bezesporu zcela nový vůz modelové řady TATRA TACTIC v provedení 4x4, který měl v Abu Dhabí světovou výstavní premiéru a odborná i laická veřejnost měla možnost si jej vůbec poprvé podrobně prohlédnout. Tatrovácká novinka představuje logistické a zabezpečovací vojenské vozidlo střední až těžké hmotnostní kategorie s konvenčním rámovým podvozkem a originálními portálovými nápravami TATRA RIGID. Na veletrhu bylo k vidění vozidlo s podvozkem v konfiguraci 4x4, ale k dispozici bude i provedení 6x6.

Technický základ nového vozu vychází z provozem prověřeného konstrukčního konceptu předchozí generace modelové řady TATRA TACTIC (původně označované jako TATRA T 810), která je od roku 2008 zařazena do výzbroje české armády. Zcela nová je především trambusová kabina vyvinutá přímo v TATRA TRUCKS, která má v rámci unifikace mnoho prvků společných s modelovou řadou TATRA FORCE. Přísně účelné rovné geometrické tvary kabiny zvyšují její odolnost, umožňují vybavit vůz přídavnou balistickou ochranou a v neposlední řadě usnadní údržbu kabiny i opravy případných poškození.

Nová kabina pojme čtyřčlennou posádku, je vybavena klimatizací, posádka může mít k dispozici nezávislé nebo závislé topení napojené na chladící okruh motoru. Protože jde primárně o automobil pro vojenské použití, nechybí ani systém přetlakové ventilace chránící posádku před nebezpečnými chemickými nebo biologickými látkami v ovzduší nebo před následky použití zbraní hromadného ničení. Na střeše nechybí průlez a příprava pro lafetovanou zbraň. Konstrukce kabiny umožňuje instalaci nejrůznějšího vybavení podle požadavků uživatelů, včetně komunikačních a navigačních systémů.

Nová TATRA TACTIC 4x4 je schopna přepravovat náklady až do hmotnosti 5,5 t, přičemž celková hmotnost vozu může činit až 13 tun. K pohonu slouží ve světě velmi rozšířený kapalinou chlazený šestiválcový dieselový motor Cummins ISB 6.7 s přeplňováním a s chlazením plnícího vzduchu o maximálním výkonu 210 kW. Do nové tatrovky lze instalovat automatickou, nebo manuální převodovku.

Vedle novinky TATRA TACTIC byly na společném stánku TATRA TRUCKS a společností holdingu CZECHOSLOVAK GROUP k vidění i další tatrovky. Šlo o návěsový tahač modelové řady TATRA PHOENIX v provedení 6x6 určený pro vojenské využití, který je vybaven výkonným šestiválcovým motorem PACCAR. Společnost EXCALIBUR ARMY pak vystavovala moderní raketomet BM-21 MT 4x4 ráže 122 mm, který je postaven na dvounápravovém podvozku TATRA FORCE.

Všechny vystavené vozy TATRA se těšily velkému zájmu návštěvníků i odborníků. I na Blízkém východě je předchází velmi dobrá pověst. Také proto tatrovky byly nebo jsou ve výzbroji tamních ozbrojených sil, například Saudské Arábie, kde se od roku 2014 rovněž vyrábějí, Jordánska, nebo právě Spojených arabských emirátů. Není tedy náhoda, že nová generace modelové řady TATRA TACTIC měla světovou premiéru právě na veletrhu IDEX 2019.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.