Minulý týden se v Abu Dhabí ve Spojených arabských emirátech konal IDEX 2019, jeden z největších světových veletrhů zaměřených na obranné technologie. Mezi vystavovateli se představila i kopřivnická TATRA TRUCKS ve společné expozici se společnostmi holdingu CZECHOSLOVAK GROUP.
Hlavním lákadlem tradiční české automobilky na veletrhu IDEX 2019 byl bezesporu zcela nový vůz modelové řady TATRA TACTIC v provedení 4x4, který měl v Abu Dhabí světovou výstavní premiéru a odborná i laická veřejnost měla možnost si jej vůbec poprvé podrobně prohlédnout. Tatrovácká novinka představuje logistické a zabezpečovací vojenské vozidlo střední až těžké hmotnostní kategorie s konvenčním rámovým podvozkem a originálními portálovými nápravami TATRA RIGID. Na veletrhu bylo k vidění vozidlo s podvozkem v konfiguraci 4x4, ale k dispozici bude i provedení 6x6.
Technický základ nového vozu vychází z provozem prověřeného konstrukčního konceptu předchozí generace modelové řady TATRA TACTIC (původně označované jako TATRA T 810), která je od roku 2008 zařazena do výzbroje české armády. Zcela nová je především trambusová kabina vyvinutá přímo v TATRA TRUCKS, která má v rámci unifikace mnoho prvků společných s modelovou řadou TATRA FORCE. Přísně účelné rovné geometrické tvary kabiny zvyšují její odolnost, umožňují vybavit vůz přídavnou balistickou ochranou a v neposlední řadě usnadní údržbu kabiny i opravy případných poškození.
Nová kabina pojme čtyřčlennou posádku, je vybavena klimatizací, posádka může mít k dispozici nezávislé nebo závislé topení napojené na chladící okruh motoru. Protože jde primárně o automobil pro vojenské použití, nechybí ani systém přetlakové ventilace chránící posádku před nebezpečnými chemickými nebo biologickými látkami v ovzduší nebo před následky použití zbraní hromadného ničení. Na střeše nechybí průlez a příprava pro lafetovanou zbraň. Konstrukce kabiny umožňuje instalaci nejrůznějšího vybavení podle požadavků uživatelů, včetně komunikačních a navigačních systémů.
Nová TATRA TACTIC 4x4 je schopna přepravovat náklady až do hmotnosti 5,5 t, přičemž celková hmotnost vozu může činit až 13 tun. K pohonu slouží ve světě velmi rozšířený kapalinou chlazený šestiválcový dieselový motor Cummins ISB 6.7 s přeplňováním a s chlazením plnícího vzduchu o maximálním výkonu 210 kW. Do nové tatrovky lze instalovat automatickou, nebo manuální převodovku.
Vedle novinky TATRA TACTIC byly na společném stánku TATRA TRUCKS a společností holdingu CZECHOSLOVAK GROUP k vidění i další tatrovky. Šlo o návěsový tahač modelové řady TATRA PHOENIX v provedení 6x6 určený pro vojenské využití, který je vybaven výkonným šestiválcovým motorem PACCAR. Společnost EXCALIBUR ARMY pak vystavovala moderní raketomet BM-21 MT 4x4 ráže 122 mm, který je postaven na dvounápravovém podvozku TATRA FORCE.
Všechny vystavené vozy TATRA se těšily velkému zájmu návštěvníků i odborníků. I na Blízkém východě je předchází velmi dobrá pověst. Také proto tatrovky byly nebo jsou ve výzbroji tamních ozbrojených sil, například Saudské Arábie, kde se od roku 2014 rovněž vyrábějí, Jordánska, nebo právě Spojených arabských emirátů. Není tedy náhoda, že nová generace modelové řady TATRA TACTIC měla světovou premiéru právě na veletrhu IDEX 2019.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?