Minulý týden se v Abu Dhabí ve Spojených arabských emirátech konal IDEX 2019, jeden z největších světových veletrhů zaměřených na obranné technologie. Mezi vystavovateli se představila i kopřivnická TATRA TRUCKS ve společné expozici se společnostmi holdingu CZECHOSLOVAK GROUP.
Hlavním lákadlem tradiční české automobilky na veletrhu IDEX 2019 byl bezesporu zcela nový vůz modelové řady TATRA TACTIC v provedení 4x4, který měl v Abu Dhabí světovou výstavní premiéru a odborná i laická veřejnost měla možnost si jej vůbec poprvé podrobně prohlédnout. Tatrovácká novinka představuje logistické a zabezpečovací vojenské vozidlo střední až těžké hmotnostní kategorie s konvenčním rámovým podvozkem a originálními portálovými nápravami TATRA RIGID. Na veletrhu bylo k vidění vozidlo s podvozkem v konfiguraci 4x4, ale k dispozici bude i provedení 6x6.
Technický základ nového vozu vychází z provozem prověřeného konstrukčního konceptu předchozí generace modelové řady TATRA TACTIC (původně označované jako TATRA T 810), která je od roku 2008 zařazena do výzbroje české armády. Zcela nová je především trambusová kabina vyvinutá přímo v TATRA TRUCKS, která má v rámci unifikace mnoho prvků společných s modelovou řadou TATRA FORCE. Přísně účelné rovné geometrické tvary kabiny zvyšují její odolnost, umožňují vybavit vůz přídavnou balistickou ochranou a v neposlední řadě usnadní údržbu kabiny i opravy případných poškození.
Nová kabina pojme čtyřčlennou posádku, je vybavena klimatizací, posádka může mít k dispozici nezávislé nebo závislé topení napojené na chladící okruh motoru. Protože jde primárně o automobil pro vojenské použití, nechybí ani systém přetlakové ventilace chránící posádku před nebezpečnými chemickými nebo biologickými látkami v ovzduší nebo před následky použití zbraní hromadného ničení. Na střeše nechybí průlez a příprava pro lafetovanou zbraň. Konstrukce kabiny umožňuje instalaci nejrůznějšího vybavení podle požadavků uživatelů, včetně komunikačních a navigačních systémů.
Nová TATRA TACTIC 4x4 je schopna přepravovat náklady až do hmotnosti 5,5 t, přičemž celková hmotnost vozu může činit až 13 tun. K pohonu slouží ve světě velmi rozšířený kapalinou chlazený šestiválcový dieselový motor Cummins ISB 6.7 s přeplňováním a s chlazením plnícího vzduchu o maximálním výkonu 210 kW. Do nové tatrovky lze instalovat automatickou, nebo manuální převodovku.
Vedle novinky TATRA TACTIC byly na společném stánku TATRA TRUCKS a společností holdingu CZECHOSLOVAK GROUP k vidění i další tatrovky. Šlo o návěsový tahač modelové řady TATRA PHOENIX v provedení 6x6 určený pro vojenské využití, který je vybaven výkonným šestiválcovým motorem PACCAR. Společnost EXCALIBUR ARMY pak vystavovala moderní raketomet BM-21 MT 4x4 ráže 122 mm, který je postaven na dvounápravovém podvozku TATRA FORCE.
Všechny vystavené vozy TATRA se těšily velkému zájmu návštěvníků i odborníků. I na Blízkém východě je předchází velmi dobrá pověst. Také proto tatrovky byly nebo jsou ve výzbroji tamních ozbrojených sil, například Saudské Arábie, kde se od roku 2014 rovněž vyrábějí, Jordánska, nebo právě Spojených arabských emirátů. Není tedy náhoda, že nová generace modelové řady TATRA TACTIC měla světovou premiéru právě na veletrhu IDEX 2019.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.