Hispano Suiza nedávno oznámila návrat mezi aktivní výrobce, po 82 letech nečinnosti a její první novodobý model má být elektrický sporťák Carmen. Dnes tu ale máme fotky supersportu se stejnou značkou, ale technikou převzatou od Lamborghini, kde se tedy stala chyba?
Automobilka, jejíž jméno v překladu znamená "Španělsko-švýcarský", byla založena už v roce 1898, tehdy však ještě jako La Cuadra. Ve své době Hispano-Suiza exportovala vozy do celé Evropy a licence na její patenty nakupoval třeba i Rolls Royce. Licenci od Hispano-Suiza si mimochodem koupila i plzeňská Škoda, která v roce 1924, tedy ještě rok před převzetím Laurin & Klement, začala vyrábět vůz Škoda Hispano-Suiza. Ten byl licenční verzí limuzín Hispano-Suiza H6B a jeden z vyrobených vozů sloužil i prezidentu Masarykovi, který si jej údajně oblíbil a využíval jej celých devět let.
Konec produkce automobilů však nastal už v roce 1936, kdy španělskou část firmy převzala vláda Katalánska a změnila zaměření firmy na zbrojovku. Stejně dopadla o rok později i francouzská pobočka, kterou převzala francouzská vláda a od té doby se věnovala jen produkci motorů pro letadla.
Už dříve proběhlo několik pokusů o oživení značky, žádný se však nedostál z fáze jediného konceptu. V roce 2000 se tak pod značkou Hispano-Suiza objevil koncept supersportu nazvaný HS21. Následující rok firma uvedla sedan K8 a v roce 2002 okruhový supersport HS21-GTS. Poté vše na čas utichlo a v roce 2010 se opět v Ženevě ukázal prototyp sporťáku na základě Audi R8 V10.
Nadějnější se zdá být nedávno ohlášený pokus o elektrické gran turismo Hispano Suiza Carmen, které se designem inspiruje u slavného art deco modelu H6C Dubonnet Xenia. Ten chystá španělská firma nazvaná Hispano Suiza Cars, ve spolupráci se zkušenou vývojařskou společností QEV Technologies z Barcelony, která má hotový vůz také vyrábět.
Dnes tu ale máme zcela odlišný stroj, nazvaný Hispano Suiza Maguari HS1 GTC, který jménem i koncepcí navazuje na koncepty z předchozích let. Za novým vozem stojí stejná firma jako za předchozími koncepty, ve Švýcarsku sídlící Hispano Suiza Automobile Manufaktur AG. Nastala tak zvláštní situace, kdy se jednu značku snaží obnovit dvě nezávislé firmy, které si obě nárokují jméno Hispano Suiza a každá pochází z jednoho ze států z názvu.
Hispano Suiza Maguari HS1 GTC se od Hispano Suiza Carmen liší v každém ohledu. Jde o supersport s motorem V10 z Lamborghini Huracan, do kterého byly přidány dva elektrické kompresory. Díky tomu nový vůz disponuje výkonem 1070 koní, dokáže se dostat z nuly na sto za 2,8 sekundy a maximální rychlost je 379 km/h.
Design nového je převážně futuristický, některé prvky však mohou být inspirovány vozy z 30. let, jako například linie střechy s žebrováním a zakončená ve tvaru lodě. Na přídi se nachází zajímavý prvek typický pro původní Hispano Suizu, soška letícího čápa. Narozdíl od vršku chladiče, kam čáp tradičně patřil, se na novém voze usídlil na spoileru přímo upostřed masky chladiče, vzhledem ke tvaru a velikosti se však nedá příliš počítat že by se dostal i na případnou produkční verzi Maguari.
S výrobou se tentokrát údajně opravdu počítá a do prodeje by se vůz měl dostat na konci letošního roku, v současnosti už probíhá testování prototypů. Další informace firma zveřejní na oficiálním představení vozu na jaře 2019, už teď však známe cenu, která začíná na 2,2 milionu EUR. Vzhledem k plánům konkurenční Hispano Suizy ze Španělska ale můžeme už teď očekávat soudní spor, který rozhodne kdo nakonec bude na trh dodávat vozy pod touto slavnou značkou.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?