Na nadcházejícím Ženevském autosalonu se kromě nových vozů tradičních automobilek a čínských startupů dočkáme také zcela nové značky, za kterou však stojí jedna z nejdůležitějších a nejznámějších rodin automobilového světa.
Ferdinand Piëch, potomek jediné dcery Ferdinanda Porsche, se v automobilovém světě proslavil zejména jako tvůrce úspěchu značky Audi a také jako dlouholetý předseda dozorčí rady Volkswagenu. Pod jeho vedením Němci odkoupili Lamborghini a Bentley a oživili značku Bugatti. Teď se však o slovo hlásí jeho syn Anton, který však nemá zájem o práci v koncernu, kterému dal základ už jeho praděda a místo toho založil svou vlastní automobilku, s nemalými ambicemi.
Ve Švýcarsku sídlící Piëch Automotive vznikl už v roce 2016, první vozidlo však představí až příští měsíc na Ženevském autosalonu. Piëch Mark Zero je malé dvoumístné kupé s velmi tradičním designem, ale jak je už dnes mezi koncepty standardem, jeho pohon zajišťují elektromotory. Mnoho technických údajů zatím Piëch nezveřejnil, vůz má ale nabídnout dojezd 500 km v cyklu WLTP. Tomu dopomáhá na elektromobil relativně nízká váha kolem 1800 kg. Vzduchem chlazená baterie je navíc umístěná kolem zadní nápravy a tunelu převodovky, což má díky specifickému rozložení hmotnosti vozu dodat jízdní vlastnosti podobné běžnějším spalovacím sporťákům.
Design nového vozu se zatím ukázal jen na náčrtech, firma však zveřejnila i jednu fotografii vozu částečně přikrytého švýcarskou vlajkou. Odhalená příď ukazuje velmi čistý a zároveň tradiční design, evokující sporťáky z Británie s dlouhou kapotou a krátkou zádí.
S modulární platformou použitou na elektrické kupé má mladá firma velké plány. Kromě elektropohonu je údajně možné do ní zabudovat i běžnou spalovací jednotku, hybridní pohon či palivové články a Piëch ji plánuje kromě vlastních modelů licencovat i dalším automobilkám. Samotný Piëch pak plánuje kromě produkční verze sportovního kupé také výrobu čtyřmístného sedanu a sportovní SUV nebo Crossover, které se na rozdíl od kupé mohou dočkat větších prodejních úspěchů.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?