Zatímco evropští zákazníci zůstávají o požitek z jízdy s novými extrémními vozy Subaru ochuzeni, Američané mohou slavit. Na jejich trh se totiž po letech čekání podívá nově představené extrémní Subaru STI S209, jehož předchozí modely byly určeny výhradně pro Japonsko. A podle zveřejněných parametrů je jasné, že to bude skvělé svezení. Ostatně jedná se o vůbec nejvýkonnější STI, jaké kdy automobilka stvořila.
Automobilka Subaru má se stavbou extrémních sportovních modelů, které nabídnou nejlepší zážitek především na okruhu, bohaté zkušenosti. A ty nyní uplatnila i při stavbě modelu STI S209, jehož základem se již tradičně stal sedan WRX STI. Během úprav však automobilka neopomněla takřka nic a tak došlo kromě úprav motoru a převodovky i na úpravy šasi, exteriéru i interiéru.
Začněme ale u motoru. Tím je 2.5 litrová přeplňovaná jednotka EJ25 z modelu WRX STI, která však nyní poskytuje výkon 341 koní. Toho bylo dosaženo řadou modifikací, přičemž tou nejvýraznější je nové turbodmychadlo HKS s větší turbínou a kompresorem, které má nyní plnící tlak 18 psi, namísto původních 16.2 u WRX STI.
Plochý čtyřválec typu boxer dostal řadu kovaných dílů, díky čemuž stoupla jeho odolnost a zároveň došlo ke snížení váhy. Další úpravy zahrnují třeba výkonnější sání, intercooler se systémem vstřikování vody, větší palivové vstřiky nebo upravenou řídící jednotku. O pořádný zvuk se pak stará speciální výfukový systém z ručně leštěné nerezové oceli, jehož koncovky mají průměr 101 mm.
Výsledkem je výkon přes 340 koní a o 10 procent vyšší točivý moment ve středních otáčkách. Subaru současně dodává, že se jedná o vůbec nejvýkonnější produkční model s označením STI, ačkoliv mnozí mohou nesouhlasit. V roce 2010 se totiž ve Velké Británii objevil model Impreza WRX STI CS400, který nabízel výkon přes 400 koní. Tehdy se však na úpravě podílel i Cosworth a tak se de facto nejednalo o čistokrevné STI.
Model STI S209 bude dodáván výhradně s šestistupňovou manuální převodovku a samozřejmostí je systém pohonu všech kol Symmetrical All-Wheel Drive. Ten bude spolupracovat s nastavitelným středovým diferenciálem DCCD, systémem vektorování točivého momentu Active Torque Vectoring a systémem Multi-Mode Vehicle Dynamics Control.
Oddělení STI (Subaru Tecnica International) také přenastavilo SI-Drive systém, který nyní nabízí tři režimy: Intelligent (I), Sport (S) a Sport Sharp (S#). Rozdíl mezi posledními jmenovanými tkví v použití při rozdílném typu závodů. Zatím co na klasickém okruhu radí STI používat Sport, při závodech ve sprintu je určen režim Sport Sharp.
Úpravám samozřejmě neušel ani podvozek, který sestává ze speciálně vyvinutých tlumičů Bilstein s tužšími pružinami. Pozornosti neunikl ani zadní stabilizátor a další komponenty, které byly převzaty ze závodního vozu WRX STI účastnícího se závodu Nurburgring Challenge.
S bezpečným krocením výkonu modelů STI S209 pomohou letní pneumatiky Dunlop SP Sport Maxx GT600A o rozměrech 265/35, které budou obuty na lehká 19-palcová hliníková kola BBC. Pneumatiky byly ve spolupráci s Dunlop vyvinuty speciálně pro model S209 a spolehlivě by měli udržet přilnavost i při přetížení přes 1.0 g. O zastavení se pak starají brzdy Brambo: vpředu s vrtanými kotouči a šestipístkovými brzdiči, vzadu s dvoupístkovými brzdiči.
co se designu týče, nečekejte nic převratného. Vůz dostal již tradičně rozšiřující body-kit, výraznější přední nárazník, karbonovou střechu, karbonové křídlo a samozřejmě několik ozdobných plaket S209. Uvnitř vozu je závodní volant s dolní zploštěnou stranou a motivy S209, závodní sedačky Recaro se stříbrným prošíváním, plaketa na středové konzoli se sériovým číslem a řada emblémů S209.
Když už jsme nakousli plaketu se sériovým číslem, je také potřeba říci, že S209 vznikne v pouze v 200 kusech a ve dvou barevných kombinacích: modrá WR Blue Pearl s šedými koly a bílá Chrystal White Pearl se zlatými koly.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?