Zatímco evropští zákazníci zůstávají o požitek z jízdy s novými extrémními vozy Subaru ochuzeni, Američané mohou slavit. Na jejich trh se totiž po letech čekání podívá nově představené extrémní Subaru STI S209, jehož předchozí modely byly určeny výhradně pro Japonsko. A podle zveřejněných parametrů je jasné, že to bude skvělé svezení. Ostatně jedná se o vůbec nejvýkonnější STI, jaké kdy automobilka stvořila.
Automobilka Subaru má se stavbou extrémních sportovních modelů, které nabídnou nejlepší zážitek především na okruhu, bohaté zkušenosti. A ty nyní uplatnila i při stavbě modelu STI S209, jehož základem se již tradičně stal sedan WRX STI. Během úprav však automobilka neopomněla takřka nic a tak došlo kromě úprav motoru a převodovky i na úpravy šasi, exteriéru i interiéru.
Začněme ale u motoru. Tím je 2.5 litrová přeplňovaná jednotka EJ25 z modelu WRX STI, která však nyní poskytuje výkon 341 koní. Toho bylo dosaženo řadou modifikací, přičemž tou nejvýraznější je nové turbodmychadlo HKS s větší turbínou a kompresorem, které má nyní plnící tlak 18 psi, namísto původních 16.2 u WRX STI.
Plochý čtyřválec typu boxer dostal řadu kovaných dílů, díky čemuž stoupla jeho odolnost a zároveň došlo ke snížení váhy. Další úpravy zahrnují třeba výkonnější sání, intercooler se systémem vstřikování vody, větší palivové vstřiky nebo upravenou řídící jednotku. O pořádný zvuk se pak stará speciální výfukový systém z ručně leštěné nerezové oceli, jehož koncovky mají průměr 101 mm.
Výsledkem je výkon přes 340 koní a o 10 procent vyšší točivý moment ve středních otáčkách. Subaru současně dodává, že se jedná o vůbec nejvýkonnější produkční model s označením STI, ačkoliv mnozí mohou nesouhlasit. V roce 2010 se totiž ve Velké Británii objevil model Impreza WRX STI CS400, který nabízel výkon přes 400 koní. Tehdy se však na úpravě podílel i Cosworth a tak se de facto nejednalo o čistokrevné STI.
Model STI S209 bude dodáván výhradně s šestistupňovou manuální převodovku a samozřejmostí je systém pohonu všech kol Symmetrical All-Wheel Drive. Ten bude spolupracovat s nastavitelným středovým diferenciálem DCCD, systémem vektorování točivého momentu Active Torque Vectoring a systémem Multi-Mode Vehicle Dynamics Control.
Oddělení STI (Subaru Tecnica International) také přenastavilo SI-Drive systém, který nyní nabízí tři režimy: Intelligent (I), Sport (S) a Sport Sharp (S#). Rozdíl mezi posledními jmenovanými tkví v použití při rozdílném typu závodů. Zatím co na klasickém okruhu radí STI používat Sport, při závodech ve sprintu je určen režim Sport Sharp.
Úpravám samozřejmě neušel ani podvozek, který sestává ze speciálně vyvinutých tlumičů Bilstein s tužšími pružinami. Pozornosti neunikl ani zadní stabilizátor a další komponenty, které byly převzaty ze závodního vozu WRX STI účastnícího se závodu Nurburgring Challenge.
S bezpečným krocením výkonu modelů STI S209 pomohou letní pneumatiky Dunlop SP Sport Maxx GT600A o rozměrech 265/35, které budou obuty na lehká 19-palcová hliníková kola BBC. Pneumatiky byly ve spolupráci s Dunlop vyvinuty speciálně pro model S209 a spolehlivě by měli udržet přilnavost i při přetížení přes 1.0 g. O zastavení se pak starají brzdy Brambo: vpředu s vrtanými kotouči a šestipístkovými brzdiči, vzadu s dvoupístkovými brzdiči.
co se designu týče, nečekejte nic převratného. Vůz dostal již tradičně rozšiřující body-kit, výraznější přední nárazník, karbonovou střechu, karbonové křídlo a samozřejmě několik ozdobných plaket S209. Uvnitř vozu je závodní volant s dolní zploštěnou stranou a motivy S209, závodní sedačky Recaro se stříbrným prošíváním, plaketa na středové konzoli se sériovým číslem a řada emblémů S209.
Když už jsme nakousli plaketu se sériovým číslem, je také potřeba říci, že S209 vznikne v pouze v 200 kusech a ve dvou barevných kombinacích: modrá WR Blue Pearl s šedými koly a bílá Chrystal White Pearl se zlatými koly.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.