Zatímco evropští zákazníci zůstávají o požitek z jízdy s novými extrémními vozy Subaru ochuzeni, Američané mohou slavit. Na jejich trh se totiž po letech čekání podívá nově představené extrémní Subaru STI S209, jehož předchozí modely byly určeny výhradně pro Japonsko. A podle zveřejněných parametrů je jasné, že to bude skvělé svezení. Ostatně jedná se o vůbec nejvýkonnější STI, jaké kdy automobilka stvořila.
Automobilka Subaru má se stavbou extrémních sportovních modelů, které nabídnou nejlepší zážitek především na okruhu, bohaté zkušenosti. A ty nyní uplatnila i při stavbě modelu STI S209, jehož základem se již tradičně stal sedan WRX STI. Během úprav však automobilka neopomněla takřka nic a tak došlo kromě úprav motoru a převodovky i na úpravy šasi, exteriéru i interiéru.
Začněme ale u motoru. Tím je 2.5 litrová přeplňovaná jednotka EJ25 z modelu WRX STI, která však nyní poskytuje výkon 341 koní. Toho bylo dosaženo řadou modifikací, přičemž tou nejvýraznější je nové turbodmychadlo HKS s větší turbínou a kompresorem, které má nyní plnící tlak 18 psi, namísto původních 16.2 u WRX STI.
Plochý čtyřválec typu boxer dostal řadu kovaných dílů, díky čemuž stoupla jeho odolnost a zároveň došlo ke snížení váhy. Další úpravy zahrnují třeba výkonnější sání, intercooler se systémem vstřikování vody, větší palivové vstřiky nebo upravenou řídící jednotku. O pořádný zvuk se pak stará speciální výfukový systém z ručně leštěné nerezové oceli, jehož koncovky mají průměr 101 mm.
Výsledkem je výkon přes 340 koní a o 10 procent vyšší točivý moment ve středních otáčkách. Subaru současně dodává, že se jedná o vůbec nejvýkonnější produkční model s označením STI, ačkoliv mnozí mohou nesouhlasit. V roce 2010 se totiž ve Velké Británii objevil model Impreza WRX STI CS400, který nabízel výkon přes 400 koní. Tehdy se však na úpravě podílel i Cosworth a tak se de facto nejednalo o čistokrevné STI.
Model STI S209 bude dodáván výhradně s šestistupňovou manuální převodovku a samozřejmostí je systém pohonu všech kol Symmetrical All-Wheel Drive. Ten bude spolupracovat s nastavitelným středovým diferenciálem DCCD, systémem vektorování točivého momentu Active Torque Vectoring a systémem Multi-Mode Vehicle Dynamics Control.
Oddělení STI (Subaru Tecnica International) také přenastavilo SI-Drive systém, který nyní nabízí tři režimy: Intelligent (I), Sport (S) a Sport Sharp (S#). Rozdíl mezi posledními jmenovanými tkví v použití při rozdílném typu závodů. Zatím co na klasickém okruhu radí STI používat Sport, při závodech ve sprintu je určen režim Sport Sharp.
Úpravám samozřejmě neušel ani podvozek, který sestává ze speciálně vyvinutých tlumičů Bilstein s tužšími pružinami. Pozornosti neunikl ani zadní stabilizátor a další komponenty, které byly převzaty ze závodního vozu WRX STI účastnícího se závodu Nurburgring Challenge.
S bezpečným krocením výkonu modelů STI S209 pomohou letní pneumatiky Dunlop SP Sport Maxx GT600A o rozměrech 265/35, které budou obuty na lehká 19-palcová hliníková kola BBC. Pneumatiky byly ve spolupráci s Dunlop vyvinuty speciálně pro model S209 a spolehlivě by měli udržet přilnavost i při přetížení přes 1.0 g. O zastavení se pak starají brzdy Brambo: vpředu s vrtanými kotouči a šestipístkovými brzdiči, vzadu s dvoupístkovými brzdiči.
co se designu týče, nečekejte nic převratného. Vůz dostal již tradičně rozšiřující body-kit, výraznější přední nárazník, karbonovou střechu, karbonové křídlo a samozřejmě několik ozdobných plaket S209. Uvnitř vozu je závodní volant s dolní zploštěnou stranou a motivy S209, závodní sedačky Recaro se stříbrným prošíváním, plaketa na středové konzoli se sériovým číslem a řada emblémů S209.
Když už jsme nakousli plaketu se sériovým číslem, je také potřeba říci, že S209 vznikne v pouze v 200 kusech a ve dvou barevných kombinacích: modrá WR Blue Pearl s šedými koly a bílá Chrystal White Pearl se zlatými koly.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.