Zatímco evropští zákazníci zůstávají o požitek z jízdy s novými extrémními vozy Subaru ochuzeni, Američané mohou slavit. Na jejich trh se totiž po letech čekání podívá nově představené extrémní Subaru STI S209, jehož předchozí modely byly určeny výhradně pro Japonsko. A podle zveřejněných parametrů je jasné, že to bude skvělé svezení. Ostatně jedná se o vůbec nejvýkonnější STI, jaké kdy automobilka stvořila.
Automobilka Subaru má se stavbou extrémních sportovních modelů, které nabídnou nejlepší zážitek především na okruhu, bohaté zkušenosti. A ty nyní uplatnila i při stavbě modelu STI S209, jehož základem se již tradičně stal sedan WRX STI. Během úprav však automobilka neopomněla takřka nic a tak došlo kromě úprav motoru a převodovky i na úpravy šasi, exteriéru i interiéru.
Začněme ale u motoru. Tím je 2.5 litrová přeplňovaná jednotka EJ25 z modelu WRX STI, která však nyní poskytuje výkon 341 koní. Toho bylo dosaženo řadou modifikací, přičemž tou nejvýraznější je nové turbodmychadlo HKS s větší turbínou a kompresorem, které má nyní plnící tlak 18 psi, namísto původních 16.2 u WRX STI.
Plochý čtyřválec typu boxer dostal řadu kovaných dílů, díky čemuž stoupla jeho odolnost a zároveň došlo ke snížení váhy. Další úpravy zahrnují třeba výkonnější sání, intercooler se systémem vstřikování vody, větší palivové vstřiky nebo upravenou řídící jednotku. O pořádný zvuk se pak stará speciální výfukový systém z ručně leštěné nerezové oceli, jehož koncovky mají průměr 101 mm.
Výsledkem je výkon přes 340 koní a o 10 procent vyšší točivý moment ve středních otáčkách. Subaru současně dodává, že se jedná o vůbec nejvýkonnější produkční model s označením STI, ačkoliv mnozí mohou nesouhlasit. V roce 2010 se totiž ve Velké Británii objevil model Impreza WRX STI CS400, který nabízel výkon přes 400 koní. Tehdy se však na úpravě podílel i Cosworth a tak se de facto nejednalo o čistokrevné STI.
Model STI S209 bude dodáván výhradně s šestistupňovou manuální převodovku a samozřejmostí je systém pohonu všech kol Symmetrical All-Wheel Drive. Ten bude spolupracovat s nastavitelným středovým diferenciálem DCCD, systémem vektorování točivého momentu Active Torque Vectoring a systémem Multi-Mode Vehicle Dynamics Control.
Oddělení STI (Subaru Tecnica International) také přenastavilo SI-Drive systém, který nyní nabízí tři režimy: Intelligent (I), Sport (S) a Sport Sharp (S#). Rozdíl mezi posledními jmenovanými tkví v použití při rozdílném typu závodů. Zatím co na klasickém okruhu radí STI používat Sport, při závodech ve sprintu je určen režim Sport Sharp.
Úpravám samozřejmě neušel ani podvozek, který sestává ze speciálně vyvinutých tlumičů Bilstein s tužšími pružinami. Pozornosti neunikl ani zadní stabilizátor a další komponenty, které byly převzaty ze závodního vozu WRX STI účastnícího se závodu Nurburgring Challenge.
S bezpečným krocením výkonu modelů STI S209 pomohou letní pneumatiky Dunlop SP Sport Maxx GT600A o rozměrech 265/35, které budou obuty na lehká 19-palcová hliníková kola BBC. Pneumatiky byly ve spolupráci s Dunlop vyvinuty speciálně pro model S209 a spolehlivě by měli udržet přilnavost i při přetížení přes 1.0 g. O zastavení se pak starají brzdy Brambo: vpředu s vrtanými kotouči a šestipístkovými brzdiči, vzadu s dvoupístkovými brzdiči.
co se designu týče, nečekejte nic převratného. Vůz dostal již tradičně rozšiřující body-kit, výraznější přední nárazník, karbonovou střechu, karbonové křídlo a samozřejmě několik ozdobných plaket S209. Uvnitř vozu je závodní volant s dolní zploštěnou stranou a motivy S209, závodní sedačky Recaro se stříbrným prošíváním, plaketa na středové konzoli se sériovým číslem a řada emblémů S209.
Když už jsme nakousli plaketu se sériovým číslem, je také potřeba říci, že S209 vznikne v pouze v 200 kusech a ve dvou barevných kombinacích: modrá WR Blue Pearl s šedými koly a bílá Chrystal White Pearl se zlatými koly.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.