Pro Američany jsou velké pickupy již dlouhá léta tou nejoblíbenější formou automobilu. Už více značek tak pochopilo, že pokud chtějí Američanům skutečně vnutit elektromobil, měl by to ideálně být právě pickup. A tak se poslední dobou objevují jak houby po dešti.
Nedávno jsme si mohli ukázat první model nové automobilky Rivian, svůj pick up už nabízí i startupy Workhorse a Bollinger a do vývoje vlastního užitkového modelu se už pustila i Tesla. Dnes tu ale máme zcela novou firmu z americké Arizony, nazvanou Atlis Motor Vehicles.
Atlis XT spadá do kategorie označované v USA jako full size pickup, patří tedy k těm větším modelům na trhu a je o poznání větší než Rivian R1T. Podle tvůrců nejvyšší verze uveze na korbě až 2.2 tuny nákladu a může táhnout téměř 9 tunový přívěs. Při využití v Americe populárního způsobu zapřáhnutí s vlekem na točně, podobně jako u kamionu, se Atlis dokáže rozjet i se 16 tunovým závěsem. Do budoucna se počítá také s v Americe oblíbeným zdvojením zadních kol, což by mělo ještě zvýšit nosnost vozu. Zákazník také bude mít na výběr ze dvou délek korby, 244 cm nebo kratší 198 cm. Kromě běžné nákladní plochy pak Atlis XT nabídne místo pro náklad i pod přední kapotou.
Atlis ale exceluje i v dalších detailech. XT dostane čtyři elektrické motory, jeden pro každé kolo. S touto sestavou dosáhne zrychlení z nuly na sto za 5 sekund, i plně naložený pick up by měl toto zvládnout za 18 sekund. Maximální rychlost je omezena na 200 km/h. Kratší verze dostane nezávislé vzduchové odpružení, kromě ní ale bude k dispozici i off road verze se speciálním odpružením do terénu a s 380 mm světlé výšky.
Na výběr budou minimálně tři velikosti baterie, i s tou nejmenší má Atlis nabídnout dojezd kolem 480 km. Se střední baterii se Atlis XT dostane na 640 km a s tou největší pak na neskutečných 800 kilometrů. Nabíjení by údajně mělo trvat jen 15 minut u nabíjecích stanic Atlis, výrobce však prozatím nedodal informace vysvětlující jakým způsobem by toto mělo fungovat.
Šestimístná kabina nabídne dva rozměrné displeje, plus další dva menší po stranách přístrojového panelu před řidičem. Tyto dva menší displeje zcela nahradí vnější zrcátka, XT má místo nich jen dvě kamery. Stejně jako jiné elektromobily i XT dostane výbavu pro autonomní řízení a spoustu dalších moderních asistenčních systémů.
Toto vše chce Atlis dostat na trh už v roce 2020, už teď se ale dá XT rezervovat na stránkách výrobce. Klient bude mít dvě možnosti, koupit si vůz, s cenou začínající na 45 tisících USD, nebo si jej pronajmout v Atlis Subscriber Club, s cenou začínající na 700 USD za měsíc.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.