Elektromobily a hybridy by měly být nevyhnutelnou budoucností, která náš všechny jednou dostihne. Automobilky se je proto snaží představovat ve všech karosářských provedeních, od sedanů, přes hatchbacky až po sportovní vozy. Velkou mezeru na trhu však představují elektrické pick-upy, které by přitom na území USA mohly sehrát zásadní roli. A to si velice dobře uvědomuje i společnost Rivian.
Společnost Rivian dnes totiž představila svůj elektrický pick-up s označením R1T, který by měl být odpovědí na potřeby většiny zájemců o podobné vozy. Má dostatek místa pro pětičlennou posádku, na jedno nabití urazí až 643 kilometrů, na korbě převeze náklad i zavazadla a jeho výkon uspokojí potřebu pro práci i zábavu. R1T je přitom jen jedním ze dvou elektromobilů, které chce společnost představit na nadcházejícím autosalonu v Los Angeles. Druhým modelem bude elektrické SUV s označením R1S.
„Rivian jsem založil aby dodával produkty, které na světě ještě neexistují - aby znovu definoval očekávání skrze aplikaci technologií a inovací. Začali jsme s čistým papírem a strávili jsme roky vývojem technologií, abychom našim aktivním zákazníkům nabídli ideální vozidlo. To znamená, že máte skvělou jízdní dynamiku na jakémkoliv podkladu - na silnici nebo na cestě. Poskytuje také dostatek prostoru pro snadnou přepravu jakéhokoliv vybavení, ať už jde o surf nebo rybářské pruty. Navíc musí být schopné překonávat dlouhé vzdálenosti na jedno nabití," uvedl Rj Scaringe, zakladatel a CEO společnosti.
Rivian vyvinul vozidlo, které bralo s každým designovým či technickým rozhodnutím ohled na dobrodruhy - a to skrz naskrz. R1T a R1S jsou výsledky této práce a my jsme nadšeni, že můžeme tyto produkty konečně představit světu."
Dost už ale řečí, pojďme se podívat přímo na pick-up. Ten kromě dostatku prostoru pro pětičlennou posádku nabízí i integrovanou a vodotěsnou korbu nebo velký "frunk" - tedy přední kufr v místech, kde by se jinak nacházel motor o objemu až 350 litrů. Navíc je vůz vybaven řadou dalších šikovných úložných prostor, které se nachází například pod zadní lavicí (200 l), pod podlahou korby a nechybí ani úložný tunel napříč šířkou auta, umístěný za kabinou, kam lze uložit dlouhé věci jako lyže, snowboard nebo golfové hole.
Pod "kapotou" ukrývá R1T čtveřici elektromotorů, jejichž výkon by se měl pohybovat okolo 147 kW, tedy cca 200 koní. Mnohem zajímavější je však údaj o točivém momentu, který se celkově pohybuje v rozmezí těžko uvěřitelných 7 000 až 14 000 Nm - v závislosti na variantě.
Stran baterií si zákazníci budou moci vybrat ze tří různých provedení: 105 kWh, 135 kWh nebo 180 kWh. V závislosti na velikosti se dojezd pohybuje okolo cca 370 + km, 482 + km nebo 643 + km. Maximální rychlost je však pokaždé stejná: 201 km/h. Nejlepší akceleraci z 0 na 96 km/h nabídne provedení se 135 kWh baterií, které to zvládne za 3 sekundy. Výkonnějšímu to trvá o 0.2 sekundy déle a nejslabšímu 4.9 sekundy.
„Krása a elegance našeho pohonného systému se čtyřmi motory netkví jen v brutální síle. Tato architektura nabízí instantní točivý moment s precizní kontrolou na každém kole, což z něj dělá naprostou revoluci jak na silnicích, tak v terénu," poznamenal Mark Vinnels, výkonný ředitel inženýrství a programů.
Vozu navíc nechybí baterie s funkcí rychlonabíjení, takže již po 30 minutách na nabíječce je vůz připraven zdolat vzdálenost cca 321 kilometrů. Na palubě je navíc integrovaná nabíječka o výkonu 11 kW, která umožní rychlé nabíjení i na nabíječkách 2. úrovně.
Rivian R1T by navíc podle vyjádření automobilky neměl být jen elegantní a technologicky sofistikovaný, ale také odolný a schopný v terénu. R1T se tak může pochlubit krátkými převisy, slušnou světlou výškou a poměrně agresivními nájezdovými i přejezdovými úhly. To vše umožňuje unikátní platforma označovaná jako „Skateboard."
Za zmínku stojí i přední světlomety, který vytváří naprosto jedinečný světelný podpis. Hlavní světlomety jsou umístěny vertikálně, zatímco světelný pruh fungující jako denní svícení je umístěn horizontálně přes celou šířku vozidla, čímž supluje i poziční světla. Podle snímků se navíc zdá, že může suplovat i ukazatel nabíjení.
Od techniky a designu exteriéru se však pojďme přesunout do interiéru, který by sice měl vytvářet prémiové prostředí, přesto byl konstruován tak, aby snesl i drsné každodenní zacházení. Mezi materiály v kabině patří například udržitelně získané dřevo, zatímco nejnamáhanější části interiéru jsou tvořeny moderními odolnými materiály, které mají být snadno omyvatelné.
A samozřejmě by to nebyl moderní elektromobil, kdyby nenabízel bohaté bezpečnostní i komunikační programy. Díky pokročilé konektivitě je možné bezdrátově vůz aktualizovat a nechybí ani možnost ukládat data do Cloudového systému.
Přístrojový štítí byl digitalizován a jeho obrazovka má úhlopříčku 12.3 palce. Hlavní panel infotainmentu v palubní desce má úhlopříčku 15.6 palce a nechybí ani menší panel před zadními sedadly, jehož úhlopříčka je 6.8 palce.
A co autonomní jízda? Tu by měl Rivian R1T zvládat na 3. úrovni, k čemuž mu slouží robustní hardware skládající se z kamer, senzorů, radaru, lidaru, ultrasonických senzorů a extrémně přesné GPS, která je propojena s mapami ve vysokém rozlišení. Na dálnici by tak vůz měl být pod dohledem řidiče schopen jet sám, ve městě a terénu se však bez řidiče neobejde.
A cena? Ta by se měla na americkém trhu pohybovat od 61 500 dolarů, v přepočtu tedy cca od 1.4 milionu korun. Na začátku produkce, která by měla být zahájena v roce 2020, má však společnost v úmyslu vyrábět pouze plně vybavené nejsilnější modely s bateriemi o kapacitě 180 kW a 135 Kw. Nejslabší provedení by mělo dorazit až o rok později.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?