Elektromobily a hybridy by měly být nevyhnutelnou budoucností, která náš všechny jednou dostihne. Automobilky se je proto snaží představovat ve všech karosářských provedeních, od sedanů, přes hatchbacky až po sportovní vozy. Velkou mezeru na trhu však představují elektrické pick-upy, které by přitom na území USA mohly sehrát zásadní roli. A to si velice dobře uvědomuje i společnost Rivian.
Společnost Rivian dnes totiž představila svůj elektrický pick-up s označením R1T, který by měl být odpovědí na potřeby většiny zájemců o podobné vozy. Má dostatek místa pro pětičlennou posádku, na jedno nabití urazí až 643 kilometrů, na korbě převeze náklad i zavazadla a jeho výkon uspokojí potřebu pro práci i zábavu. R1T je přitom jen jedním ze dvou elektromobilů, které chce společnost představit na nadcházejícím autosalonu v Los Angeles. Druhým modelem bude elektrické SUV s označením R1S.
„Rivian jsem založil aby dodával produkty, které na světě ještě neexistují - aby znovu definoval očekávání skrze aplikaci technologií a inovací. Začali jsme s čistým papírem a strávili jsme roky vývojem technologií, abychom našim aktivním zákazníkům nabídli ideální vozidlo. To znamená, že máte skvělou jízdní dynamiku na jakémkoliv podkladu - na silnici nebo na cestě. Poskytuje také dostatek prostoru pro snadnou přepravu jakéhokoliv vybavení, ať už jde o surf nebo rybářské pruty. Navíc musí být schopné překonávat dlouhé vzdálenosti na jedno nabití," uvedl Rj Scaringe, zakladatel a CEO společnosti.
Rivian vyvinul vozidlo, které bralo s každým designovým či technickým rozhodnutím ohled na dobrodruhy - a to skrz naskrz. R1T a R1S jsou výsledky této práce a my jsme nadšeni, že můžeme tyto produkty konečně představit světu."
Dost už ale řečí, pojďme se podívat přímo na pick-up. Ten kromě dostatku prostoru pro pětičlennou posádku nabízí i integrovanou a vodotěsnou korbu nebo velký "frunk" - tedy přední kufr v místech, kde by se jinak nacházel motor o objemu až 350 litrů. Navíc je vůz vybaven řadou dalších šikovných úložných prostor, které se nachází například pod zadní lavicí (200 l), pod podlahou korby a nechybí ani úložný tunel napříč šířkou auta, umístěný za kabinou, kam lze uložit dlouhé věci jako lyže, snowboard nebo golfové hole.
Pod "kapotou" ukrývá R1T čtveřici elektromotorů, jejichž výkon by se měl pohybovat okolo 147 kW, tedy cca 200 koní. Mnohem zajímavější je však údaj o točivém momentu, který se celkově pohybuje v rozmezí těžko uvěřitelných 7 000 až 14 000 Nm - v závislosti na variantě.
Stran baterií si zákazníci budou moci vybrat ze tří různých provedení: 105 kWh, 135 kWh nebo 180 kWh. V závislosti na velikosti se dojezd pohybuje okolo cca 370 + km, 482 + km nebo 643 + km. Maximální rychlost je však pokaždé stejná: 201 km/h. Nejlepší akceleraci z 0 na 96 km/h nabídne provedení se 135 kWh baterií, které to zvládne za 3 sekundy. Výkonnějšímu to trvá o 0.2 sekundy déle a nejslabšímu 4.9 sekundy.
„Krása a elegance našeho pohonného systému se čtyřmi motory netkví jen v brutální síle. Tato architektura nabízí instantní točivý moment s precizní kontrolou na každém kole, což z něj dělá naprostou revoluci jak na silnicích, tak v terénu," poznamenal Mark Vinnels, výkonný ředitel inženýrství a programů.
Vozu navíc nechybí baterie s funkcí rychlonabíjení, takže již po 30 minutách na nabíječce je vůz připraven zdolat vzdálenost cca 321 kilometrů. Na palubě je navíc integrovaná nabíječka o výkonu 11 kW, která umožní rychlé nabíjení i na nabíječkách 2. úrovně.
Rivian R1T by navíc podle vyjádření automobilky neměl být jen elegantní a technologicky sofistikovaný, ale také odolný a schopný v terénu. R1T se tak může pochlubit krátkými převisy, slušnou světlou výškou a poměrně agresivními nájezdovými i přejezdovými úhly. To vše umožňuje unikátní platforma označovaná jako „Skateboard."
Za zmínku stojí i přední světlomety, který vytváří naprosto jedinečný světelný podpis. Hlavní světlomety jsou umístěny vertikálně, zatímco světelný pruh fungující jako denní svícení je umístěn horizontálně přes celou šířku vozidla, čímž supluje i poziční světla. Podle snímků se navíc zdá, že může suplovat i ukazatel nabíjení.
Od techniky a designu exteriéru se však pojďme přesunout do interiéru, který by sice měl vytvářet prémiové prostředí, přesto byl konstruován tak, aby snesl i drsné každodenní zacházení. Mezi materiály v kabině patří například udržitelně získané dřevo, zatímco nejnamáhanější části interiéru jsou tvořeny moderními odolnými materiály, které mají být snadno omyvatelné.
A samozřejmě by to nebyl moderní elektromobil, kdyby nenabízel bohaté bezpečnostní i komunikační programy. Díky pokročilé konektivitě je možné bezdrátově vůz aktualizovat a nechybí ani možnost ukládat data do Cloudového systému.
Přístrojový štítí byl digitalizován a jeho obrazovka má úhlopříčku 12.3 palce. Hlavní panel infotainmentu v palubní desce má úhlopříčku 15.6 palce a nechybí ani menší panel před zadními sedadly, jehož úhlopříčka je 6.8 palce.
A co autonomní jízda? Tu by měl Rivian R1T zvládat na 3. úrovni, k čemuž mu slouží robustní hardware skládající se z kamer, senzorů, radaru, lidaru, ultrasonických senzorů a extrémně přesné GPS, která je propojena s mapami ve vysokém rozlišení. Na dálnici by tak vůz měl být pod dohledem řidiče schopen jet sám, ve městě a terénu se však bez řidiče neobejde.
A cena? Ta by se měla na americkém trhu pohybovat od 61 500 dolarů, v přepočtu tedy cca od 1.4 milionu korun. Na začátku produkce, která by měla být zahájena v roce 2020, má však společnost v úmyslu vyrábět pouze plně vybavené nejsilnější modely s bateriemi o kapacitě 180 kW a 135 Kw. Nejslabší provedení by mělo dorazit až o rok později.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.