Elektromobily a hybridy by měly být nevyhnutelnou budoucností, která náš všechny jednou dostihne. Automobilky se je proto snaží představovat ve všech karosářských provedeních, od sedanů, přes hatchbacky až po sportovní vozy. Velkou mezeru na trhu však představují elektrické pick-upy, které by přitom na území USA mohly sehrát zásadní roli. A to si velice dobře uvědomuje i společnost Rivian.
Společnost Rivian dnes totiž představila svůj elektrický pick-up s označením R1T, který by měl být odpovědí na potřeby většiny zájemců o podobné vozy. Má dostatek místa pro pětičlennou posádku, na jedno nabití urazí až 643 kilometrů, na korbě převeze náklad i zavazadla a jeho výkon uspokojí potřebu pro práci i zábavu. R1T je přitom jen jedním ze dvou elektromobilů, které chce společnost představit na nadcházejícím autosalonu v Los Angeles. Druhým modelem bude elektrické SUV s označením R1S.
„Rivian jsem založil aby dodával produkty, které na světě ještě neexistují - aby znovu definoval očekávání skrze aplikaci technologií a inovací. Začali jsme s čistým papírem a strávili jsme roky vývojem technologií, abychom našim aktivním zákazníkům nabídli ideální vozidlo. To znamená, že máte skvělou jízdní dynamiku na jakémkoliv podkladu - na silnici nebo na cestě. Poskytuje také dostatek prostoru pro snadnou přepravu jakéhokoliv vybavení, ať už jde o surf nebo rybářské pruty. Navíc musí být schopné překonávat dlouhé vzdálenosti na jedno nabití," uvedl Rj Scaringe, zakladatel a CEO společnosti.
Rivian vyvinul vozidlo, které bralo s každým designovým či technickým rozhodnutím ohled na dobrodruhy - a to skrz naskrz. R1T a R1S jsou výsledky této práce a my jsme nadšeni, že můžeme tyto produkty konečně představit světu."
Dost už ale řečí, pojďme se podívat přímo na pick-up. Ten kromě dostatku prostoru pro pětičlennou posádku nabízí i integrovanou a vodotěsnou korbu nebo velký "frunk" - tedy přední kufr v místech, kde by se jinak nacházel motor o objemu až 350 litrů. Navíc je vůz vybaven řadou dalších šikovných úložných prostor, které se nachází například pod zadní lavicí (200 l), pod podlahou korby a nechybí ani úložný tunel napříč šířkou auta, umístěný za kabinou, kam lze uložit dlouhé věci jako lyže, snowboard nebo golfové hole.
Pod "kapotou" ukrývá R1T čtveřici elektromotorů, jejichž výkon by se měl pohybovat okolo 147 kW, tedy cca 200 koní. Mnohem zajímavější je však údaj o točivém momentu, který se celkově pohybuje v rozmezí těžko uvěřitelných 7 000 až 14 000 Nm - v závislosti na variantě.
Stran baterií si zákazníci budou moci vybrat ze tří různých provedení: 105 kWh, 135 kWh nebo 180 kWh. V závislosti na velikosti se dojezd pohybuje okolo cca 370 + km, 482 + km nebo 643 + km. Maximální rychlost je však pokaždé stejná: 201 km/h. Nejlepší akceleraci z 0 na 96 km/h nabídne provedení se 135 kWh baterií, které to zvládne za 3 sekundy. Výkonnějšímu to trvá o 0.2 sekundy déle a nejslabšímu 4.9 sekundy.
„Krása a elegance našeho pohonného systému se čtyřmi motory netkví jen v brutální síle. Tato architektura nabízí instantní točivý moment s precizní kontrolou na každém kole, což z něj dělá naprostou revoluci jak na silnicích, tak v terénu," poznamenal Mark Vinnels, výkonný ředitel inženýrství a programů.
Vozu navíc nechybí baterie s funkcí rychlonabíjení, takže již po 30 minutách na nabíječce je vůz připraven zdolat vzdálenost cca 321 kilometrů. Na palubě je navíc integrovaná nabíječka o výkonu 11 kW, která umožní rychlé nabíjení i na nabíječkách 2. úrovně.
Rivian R1T by navíc podle vyjádření automobilky neměl být jen elegantní a technologicky sofistikovaný, ale také odolný a schopný v terénu. R1T se tak může pochlubit krátkými převisy, slušnou světlou výškou a poměrně agresivními nájezdovými i přejezdovými úhly. To vše umožňuje unikátní platforma označovaná jako „Skateboard."
Za zmínku stojí i přední světlomety, který vytváří naprosto jedinečný světelný podpis. Hlavní světlomety jsou umístěny vertikálně, zatímco světelný pruh fungující jako denní svícení je umístěn horizontálně přes celou šířku vozidla, čímž supluje i poziční světla. Podle snímků se navíc zdá, že může suplovat i ukazatel nabíjení.
Od techniky a designu exteriéru se však pojďme přesunout do interiéru, který by sice měl vytvářet prémiové prostředí, přesto byl konstruován tak, aby snesl i drsné každodenní zacházení. Mezi materiály v kabině patří například udržitelně získané dřevo, zatímco nejnamáhanější části interiéru jsou tvořeny moderními odolnými materiály, které mají být snadno omyvatelné.
A samozřejmě by to nebyl moderní elektromobil, kdyby nenabízel bohaté bezpečnostní i komunikační programy. Díky pokročilé konektivitě je možné bezdrátově vůz aktualizovat a nechybí ani možnost ukládat data do Cloudového systému.
Přístrojový štítí byl digitalizován a jeho obrazovka má úhlopříčku 12.3 palce. Hlavní panel infotainmentu v palubní desce má úhlopříčku 15.6 palce a nechybí ani menší panel před zadními sedadly, jehož úhlopříčka je 6.8 palce.
A co autonomní jízda? Tu by měl Rivian R1T zvládat na 3. úrovni, k čemuž mu slouží robustní hardware skládající se z kamer, senzorů, radaru, lidaru, ultrasonických senzorů a extrémně přesné GPS, která je propojena s mapami ve vysokém rozlišení. Na dálnici by tak vůz měl být pod dohledem řidiče schopen jet sám, ve městě a terénu se však bez řidiče neobejde.
A cena? Ta by se měla na americkém trhu pohybovat od 61 500 dolarů, v přepočtu tedy cca od 1.4 milionu korun. Na začátku produkce, která by měla být zahájena v roce 2020, má však společnost v úmyslu vyrábět pouze plně vybavené nejsilnější modely s bateriemi o kapacitě 180 kW a 135 Kw. Nejslabší provedení by mělo dorazit až o rok později.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.