Švédský výrobce automobilů by rád ovládl trh s autonomními vozy, plnit své závazky vůči Uberu se mu ale nedařilo. Volvo však oznámilo uzavření partnerství s čínským technickým kolosem Baidu, který se specializuje na vývoj internetových služeb a umělé inteligence. A právě toto partnerství by mělo automobilce pomoci k plánované revoluci na trhu samořiditelných aut. Jakých novinek se tedy příští rok dočkáme?
Společnosti Volvo a Uber již dlouhodobě spolupracují na vývoji autonomních vozidel. Americká nadnárodní dopravní společnost si u automobilky objednala až 24 000 vozidel XC 90, které by měly být schopny autonomní přepravy jejich zákazníků. Testovací program byl však pozastaven v březnu tohoto roku, a to díky tragické nehodě v San Franciscu, kdy jedno z testovacích SUV srazilo chodce, který při nehodě zemřel.
Strategické partnerství Volva a čínského kolosu Baidu by mělo automobilce pomoci nejen k proražení na největší automobilový trh na světě, ale i v úpravě a zlepšení umělé inteligence samořiditelných vozů. Volvo zatím testování na veřejných komunikacích neobnovilo a nechalo se již dříve slyšet, že se chystá provést velké změny ve svých automobilech. Pokud se bavíme o jednotlivých partnerstvích, je však potřeba rozlišit jednotlivé úrovně autonomního řízení. Zatímco Uber má od Volva objednány automobily splňující Level 1 a 2 (vůz dokáže sám zastavit a rozjet se, umí projet zatáčky i křižovatky, zvládá analyzovat situaci kolem sebe, číst značky a předvídat chování ostatních účastníků silničního provozu. Od řidiče je ovšem i v autonomním módu vyžadována dokonalá pozornost a ruce na volantu!), díky spolupráci s Baidu by mělo Volvo zvládnout autonomní vozy splňující Level 4, což jsou již vozidla bez volantu, které zvládají plnou autonomii ve většině podmínek bez jakékoliv asistence řidiče!
Pokud jste o Baidu nikdy neslyšeli, pak vězte, že se nejedná o žádného nováčka na trhu - v oblasti internetových služeb se jedná o plnohodnotného konkurenta Googlu. Pár dní zpět oznámila automobilka Ford použití nového programu pro autonomní řízení, který již testuje ve Spojených státech a jehož výrobcem není nikdy jiný, než právě Baidu. Mezi další známé odběratele softwarových řešení patří i automobilka Mercedes-Benz.
Očekává se, že právě Čína se svým největším automobilovým trhem bude také největším provozovatelem samořiditelných automobilů a již nyní zde dlouhodobě testují své vozy automobilky jako BMW, Audi a Mercedes-Benz.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.