Nehod na tuzemských silnicích kvůli špatně zajištěnému nákladu rok od roku přibývá. I přes tyto varovné informace je nedbale ukotvený náklad na českých i německých silnicích stále běžným jevem, upozorňují experti.
Za mokra se riziko ještě zvyšuje: k pádu nákladu dochází nejčastěji při brzdění či náhlé změně směru jízdy, a tyto úkony se na vlhké silnici zvládají mnohem obtížněji než za sucha. „Vozidlo s nákladem může zejména v těchto měsících znamenat jisté riziko ve vztahu k brzdné dráze, která se prodlužuje se zvyšující se hmotností vozidla. Více než kdy jindy je důležité upevnění nákladu a jeho rozložení, což může mít vliv na chování vozidla a i případné zvládnutí krizové situace v provozu,“ vysvětluje Jozef Bocán z oddělení tisku a prevence Policejního prezidia České republiky.
Vozidlům se špatně ukotveným nákladem se raději obloukem vyhnout
Kamion ani osobní vůz se špatně ukotveným nákladem prakticky nelze pouhým okem na silnici rozeznat. Nákladní vozy mají navíc náklad často ukrytý pod plachtou. Že šlo o auto s nedostatečně kotveným nákladem, zjistí pak ostatní řidiči, až když je pozdě - například když musí řidič kamionu nečekaně změnit směr nebo rychle brzdit. Přesto existuje několik varovných znaků, podle kterých můžeme zvláště nebezpečná auta identifikovat i pouhým okem. „Jistící prostředky musejí být řádně předepnuté. Pokud jsou kurty viditelně povolené, jedná se s jistotou o chybně kotvený, a tedy nebezpečný náklad," vysvětluje Dominik Kubik ze společnosti Carl Stahl, která se problematikou jištění nákladu dlouhodobě zabývá.
Bezpečné kotvení zajistí pouze certifikované prostředky
Experti dlouhodobě upozorňují také na další problém. A tím je samotná kvalita a životnost dostupných kurtů, která je mnohdy zcela nevyhovující. Kvalitní pomůcky pro kotvení nemusíte sehnat ani ve specializovaných obchodech. Je bohužel běžné, že v prodejnách autopříslušenství naleznete na popruhu upozornění, že výrobek není určen pro vozidla provozovaná v ČR, což sice z výrobce ani prodejce právní odpovědnost nesnímá, ale problémy s nákladem to neřeší. „Bezpečné kotvení zajistí pouze certifikované prostředky a systémy, určené speciálně pro tento účel. Pokud je náklad přepravován na podlaze vozu či přívěsu, je velmi vhodné opatřit ho také vhodnou protiskluzovou vložku," zdůrazňuje Kubik.
Tisková zpráva
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.