Nehod na tuzemských silnicích kvůli špatně zajištěnému nákladu rok od roku přibývá. I přes tyto varovné informace je nedbale ukotvený náklad na českých i německých silnicích stále běžným jevem, upozorňují experti.
Za mokra se riziko ještě zvyšuje: k pádu nákladu dochází nejčastěji při brzdění či náhlé změně směru jízdy, a tyto úkony se na vlhké silnici zvládají mnohem obtížněji než za sucha. „Vozidlo s nákladem může zejména v těchto měsících znamenat jisté riziko ve vztahu k brzdné dráze, která se prodlužuje se zvyšující se hmotností vozidla. Více než kdy jindy je důležité upevnění nákladu a jeho rozložení, což může mít vliv na chování vozidla a i případné zvládnutí krizové situace v provozu,“ vysvětluje Jozef Bocán z oddělení tisku a prevence Policejního prezidia České republiky.
Vozidlům se špatně ukotveným nákladem se raději obloukem vyhnout
Kamion ani osobní vůz se špatně ukotveným nákladem prakticky nelze pouhým okem na silnici rozeznat. Nákladní vozy mají navíc náklad často ukrytý pod plachtou. Že šlo o auto s nedostatečně kotveným nákladem, zjistí pak ostatní řidiči, až když je pozdě - například když musí řidič kamionu nečekaně změnit směr nebo rychle brzdit. Přesto existuje několik varovných znaků, podle kterých můžeme zvláště nebezpečná auta identifikovat i pouhým okem. „Jistící prostředky musejí být řádně předepnuté. Pokud jsou kurty viditelně povolené, jedná se s jistotou o chybně kotvený, a tedy nebezpečný náklad," vysvětluje Dominik Kubik ze společnosti Carl Stahl, která se problematikou jištění nákladu dlouhodobě zabývá.
Bezpečné kotvení zajistí pouze certifikované prostředky
Experti dlouhodobě upozorňují také na další problém. A tím je samotná kvalita a životnost dostupných kurtů, která je mnohdy zcela nevyhovující. Kvalitní pomůcky pro kotvení nemusíte sehnat ani ve specializovaných obchodech. Je bohužel běžné, že v prodejnách autopříslušenství naleznete na popruhu upozornění, že výrobek není určen pro vozidla provozovaná v ČR, což sice z výrobce ani prodejce právní odpovědnost nesnímá, ale problémy s nákladem to neřeší. „Bezpečné kotvení zajistí pouze certifikované prostředky a systémy, určené speciálně pro tento účel. Pokud je náklad přepravován na podlaze vozu či přívěsu, je velmi vhodné opatřit ho také vhodnou protiskluzovou vložku," zdůrazňuje Kubik.
Tisková zpráva
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.