Další snížení emisí CO2? Země EU se dohodly na poklesu o 35 procent

AutoRoad.cz, 10. října 2018, 00:44 Google+

Osobní automobily vyráběné v Evropské unii od roku 2030 by měly vypouštět o 35 procent méně CO2 než v roce 2021, dodávky pak o 30 procent méně, uvedlo v úterý večer na twitteru rakouské předsednictví EU. Po 13 hodinách jednání se na tom v Lucemburku pozdě večer dohodli ministři životního prostředí členských zemí, potvrdila následně na tiskové konferenci rakouská ministryně pro udržitelný rozvoj a turistiku Elisabeth Köstingerová.

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 21.10. 00:39) Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Cíl na úrovni pětatřicetiprocentního omezení emisí pro osobní automobily navrhlo Rakousko, tedy nyní předsednická země EU, jako kompromis. Po celodenním maratonu vyjednávání pro něj nakonec podle Köstingerové hlasovalo 20 z 28 zemí unie, čtyři státy, které chtěly vyšší - nejméně čtyřicetiprocentní cíl - byly proti a čtyři se zdržely.

Ministryně na noční tiskové konferenci poděkovala zemím, které dokázaly změnit postoj, a připomněla pondělní zprávu Mezivládního panelu OSN pro změnu klimatu (IPCC). V ní stojí, že cíle pařížské klimatické dohody z roku 2015, tedy udržet globální oteplování co nejblíže k 1,5 stupni Celsia, lze nyní naplnit již jen pomocí rychlých a dalekosáhlých změn ve všech oblastech společnosti.

Podle českého náměstka ministra životního prostředí Vladislava Smrže hlasovala nakonec pro kompromisní podobu návrhu i Česká republika, ačkoliv původně prosazovala snižování jen o 30 procent.

"Získali jsme nejlepší možný výsledek, který jsme mohli. Kdybychom se zdrželi, tak jsme na tom hůř," řekl Smrž večer po jednání ČTK. Postoj podle něj v průběhu jednání změnilo také Německo, které též původně trvalo pro rok 2030 jen na snížení o 30 procent.

Do konečné verze se podařilo například prosadit "revizní klauzuli", která počítá s tím, že v roce 2023 bude zanalyzována reálná situace a zhodnoceno plnění domluvených kroků tak, aby bylo možné případně cíl snižování emisí CO2 pro rok 2030 přehodnotit. Pro rok 2025 by měl platit cíl snížit emise oxidu uhličitého u nových aut o 15 procent proti hodnotám roku 2021.

Novinkou v kompromisu je také systém pobídek pro výrobce, které je budou vést k tomu, aby elektrické automobily více uváděli na trhy těch států EU, kde je v letošním roce podíl bezemisních a nízkoemisních vozidel pod 60 procenty celounijního průměru.

Úterní jednání ministrů mělo původně skončit kolem osmé hodiny večer, nakonec se ale protáhlo přibližně do 23:15. Předsednické Rakousko chtělo vyjednávání uzavřít ještě v úterý. Rakouská ministryně Köstingerová označila přijaté rozhodnutí za důležitý krok v boji s klimatickými změnami.

Ještě ráno některé země, včetně Německa, České republiky a dalších států Visegrádské skupiny, trvaly na původním návrhu Evropské komise v podobě třicetiprocentního snížení emisí. Další členové EU jako Francie, Nizozemsko nebo Dánsko prosazovali, aby to bylo nejméně 40 procent. To je hodnota, na které se minulý týden shodl Evropský parlament.

S tím nyní bude rakouské předsednictví Rady EU vyjednávat o konečné podobě příslušné legislativy. První schůzka je podle diplomatů naplánována už na dnešek.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Další snížení emisí CO2? Země EU se dohodly na poklesu o 35 procent

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 21.10.2018 00:39 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Hispano Suiza Maguari HS1 GTC

Masarykova oblíbená značka má unikátní problém, rozhodly se jí oživit dvě automobilky

Čínská dálniční síť se podle Clarksona stává aspirantem na osmý div světa

Clarkson našel v Číně osmý div světa. Ten pohled vás také jistě dostane

První uniklé snímky nové generace Peugeotu 208

Peugeot neuhlídal fotky nové generace 208! Agresivnější prcek přináší velké změny

Toyota

Jak změnila Toyota motoristický svět? Podívejte se na 10 přelomových momentů z její historie

Světová premiéra digitalizovaného modelu Multivan 6.1

Volkswagen představuje Multivan 6.1: Elegantnější a s moderní technologickou výbavou

Organizace IIHS prověřila systémy automatického brzdění u 11 kompaktních SUV

Systém, který chrání chodce před sražením? V testu 11 SUV propadlo jen jedno

reklama
reklama

Doporučujeme

Honda S2000 dostala elektromotor z Tesly P100D a baterie z Chevroletu Volt (Twitter / @SylDrax)

Motor z Tesly v japonském sporťáku? Tahle kombinace vyráží dech a drtí…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Čeští vojáci v Litvě zazářili, cestou ze cvičení neváhali pomoci zoufalému motoristovi

  2. Mercedes vypustil Unimog na obtížný terénní polygon, řidiče však nic nezastavilo

  3. Extrémní vzpěrač dokázal nadzvednout převrácený Jeep, zřejmě tak zachránil lidský život

  4. Evropský pick-up Peugeotu se ukázal na fotkách, příslušnost ke značce nezapře

  5. Největší SUV světa? Monstrózní Dhabiyan 10x10 vznikl přestavbou amerického armádního tahače

  6. Clarkson našel v Číně osmý div světa. Ten pohled vás také jistě dostane

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud