Čeští řidiči jsou v rámci zemí Evropské unie výjimkou. Nejezdí sice vlevo, jako například v Británii, ale tvoří takzvaný nouzový pruh pro vozidla složek integrovaného záchranného systému jinde, než zbytek Evropy. Ministerstvo dopravy proto do Sněmovny poslalo návrh na změnu tohoto systému.
Před dvanácti lety začal v Česku platit zákon, který nařizuje řidičům řadit se v kolonách do tak, aby mezi nimi vznikla průjezdná ulička pro hasiče, záchranáře nebo policii, kteří například spěchají k nehodě. Mnoho lidí ale neví, že tato povinnost je nařízena zákonem, netuší dokonce, jak uličku správně tvořit.
V případě kolony na dvouproudé silnici se auta řadí ke kraji vozovky na té straně, po které zrovna jedou. Mezi nimi uprostřed tak vznikne průjezdný pruh, který by měl být široký alespoň tři metry.
V případě tří a víceproudé silnice či dálnice ale nastává problém. Správně by se měla auta vpravo řadí co nejblíže k pravé krajnici, zatímco auta ve středu a vlevo musí zajet k levému okraji vozovky. Takto to je sice dobře podle českých zákonů, ale nikde jinde to tak nefunguje.
Důvod k tomuto řazení je jednoduchý. Řidiči by tímto měli umožnit sjezd záchranných složek z dálnice na některém z výjezdů, tím, že pojedou více u pravého okraje, mají teoreticky šanci vyhnout se nemožnost sjezd použít. V jiných zemích Evropy se ale ulička tvoří blíže k levému okraji silnice.
Proč to nemá Česká republika stejně hned od začátku? Nebylo se kým inspirovat. Česko bylo jednou z prvních zemí, které s tímto zákonem přišlo, a namísto toho, aby se okolní země přizpůsobili, systém uličky otočili. A tak se musí Češi přizpůsobit jim.
Jak jezdí Evropa?
V Rakousku platí povinnost vytvářet záchrannou uličku mezi levým a ostatními pruhy vpravo ještě před příjezdem vozidel záchranné služby ke stojící nebo pomalu jedoucí koloně. Za nedodržování této povinnosti pak hrozí vysoké pokuty, přesahující i 2000 euro.
Zákon silničním provozu § 41 odstavec 8 přímo říká: Pokud hustota provozu na dálnici a rychlostní silnici o dvou jízdních pruzích v jednom směru jízdy vyvolá vznik kolony stojících vozidel, jsou řidiči souběžně jedoucích vozidel povinni před zastavením vozidla vytvořit mezi sebou jeden průjezdný jízdní pruh široký nejméně 3,0 m pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; je-li v jednom směru jízdy tři a více jízdních pruhů, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu nebo středních jízdních pruzích. Řidiči jedoucí v krajních jízdních pruzích v jednom směru jízdy mohou při vytváření průjezdného jízdního pruhu vjet na krajnici nebo na střední dělící pás.V Německu, Švýcarsku, ale i třeba Slovinsku a dalších zemích platí podobná pravidla jako v Rakousku, tedy v případě dvouproudé silnice se záchranná ulička o šíři 3 metrů vytváří uprostřed, v případě tří a více-proudé silnice pak mezi levým a ostatními pruhy vpravo.
Pouze v Německu je nezbytné, pro vytvoření záchranného pruhu, zastavení vozidla. Je tedy důležité dodržovat bezpečnou vzdálenost. Ve Francii a Španělsku ale také platí podobný princip jako v Rakousku, ovšem zákon stanovuje, že záchranná ulička se vytváří pro "záchranná a další vozidla".
Čechy čeká přeučení
Skupina odborníků z ministerstva dopravy, BESIPu a dopravní policie proto připravila a poslala do Sněmovny pozměňovací návrh zákona, který má umístění uličky upravit a přizpůsobit okolním zemím. Obdobná úprava se chystá i na Slovensku.
Pokud návrh projde, nová pravidla by mohla začít platit na podzim. Ministerstvo dopravy i BESIP počítají s následnou kampaní, která vyškolí všechny řidiče v Česku a na nový systém uličky je přeučí.
I ten má ostatně své výhody, především v otázce bezpečnosti. Pokud se vytvoří delší kolona a lidé vystupují z aut, mohou díky novému systému řazení stát za svodidly vpravo. Tím se vystavují nižšímu riziku srážky s projíždějícími automobily.
Je také důležité připomenout, že povinnost vytvořit záchrannou uličku platí už v momentě, kdy vůz s právem přednosti v jízdě dojíždí ke stojící koloně. V případě popojíždějící kolony je to pak doporučeno.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.