Armádní vozidlo HMMWV, které zná většina z nás pod označením Humvee, už slouží v americké armádě několik desetiletí. Za tu dobu si získalo celosvětovou popularitu, ovšem také pěkně zestárlo a přestalo vyhovovat podmínkám současných bojišť. Automobilka AM General, která stála za jeho zrodem, proto představila jeho novou generaci.
Humvee byl v očích mnoha military-nadšenců naprosto dokonalým a nezastavitelným strojem, ovšem války v Iráku a Afghánistánu celkem rychle ukázaly, že zastavit ho není zas takový problém. Jako největší slabina se ukázaly mini a nástražné výbušné systémy, ovšem problémů měl HMMWV podstatně více, což vedlo k jeho rychlým úpravám a modifikacím ještě v poli.
Společnost AM General však nyní na akci Eurosatory v Paříži, což je jakýsi autosalon s vojenskou technikou, představila projekt NXT 360, který je v podstatně výrazným vylepšením klasického Humvee, které vyjelo na silnice již před 34 lety.
Vylepšení se týkalo všech důležitých součástí, včetně jízdních vlastností. Pohyb v terénu tak prý výrazně zlepší větší kola s většími pneumatikami, vyšší světlý výška, delší zdvih tlumičů a zvětšené nájezdové úhly. Kromě toho dostal NXT i výkonnější vzduchový kompresor, díky kterému může rychleji regulovat nahuštění pneumatik pro jízdu v terénu nebo na silnici.
Velké zlepšení oproti tradičnímu Humvee mělo proběhnout zejména v bezpečnosti pro posádku. NXT 360 se inspirovalo u mnoha obrněných vozidel z Afghánistánu i Iráku a posádce nyní zajišťuje ochranu na úrovni B7 - karoserie i skla by tedy měla odolat výstřelům z pušky typu AK-47 a to ze všech směrů a úhlů.
Největší slabinou HMMWV však nebyly střely z ručních zbraní, ale výbušniny, miny, granáty, střely z RPG, atd. Nové NXT 360 proto vylepšilo ochranu podvozku a to zásadním způsobem. Přední kola mají odolat výbuchu do úrovně Stanag 2a, což představuje odolnost například proti 6-kilogramové protitankové mině. Zadní kola pak vydrží výbuch granátu. Sedadla i čalounění v kabině je navíc navrženo tak, aby pohltilo sílu exploze a ochránilo tak posádku. Samozřejmostí jsou pak systémy ABS a ESP - protože i armáda potřebuje na silnicích cestovat bezpečně.
A pokud vás už na začátku zarazilo, proč AM General představuje nový model Humvee v Evropě, odpověď je jednoduchá. Americká armáda už totiž našla náhradu, kterou bude Oshkosh L-ATV, který byl vyvíjen speciálně pro současná bojiště. O modernizaci HMMWV zkrátka nebyl zájem.
Jakkoliv je ovšem Oshkosh nový a moderní, jeho ceny nejsou zrovna příznivé. AM General si proto uvědomuje, že například v Evropě by mohl být o nový NXT 360 slušný zájem. Jedná se totiž o schopné a odolné vozidlo, které může nabídnout velkou variabilitu a jeho základ má za sebou léta aktivní služby.
Jedním z příjemných bonusů by navíc mohl být i nový dělostřelecký komplet Hawkeye 105 mm, který byl také představen na výstavě Eurosatory. V podstatě se jedná o jeden z nejlehčích a nejmobilnějších dělostřeleckých kompletů, jaký byl kdy postaven - dělo je totiž umístěno právě na upraveném vozidle HMMWV
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.