Armádní vozidlo HMMWV, které zná většina z nás pod označením Humvee, už slouží v americké armádě několik desetiletí. Za tu dobu si získalo celosvětovou popularitu, ovšem také pěkně zestárlo a přestalo vyhovovat podmínkám současných bojišť. Automobilka AM General, která stála za jeho zrodem, proto představila jeho novou generaci.
Humvee byl v očích mnoha military-nadšenců naprosto dokonalým a nezastavitelným strojem, ovšem války v Iráku a Afghánistánu celkem rychle ukázaly, že zastavit ho není zas takový problém. Jako největší slabina se ukázaly mini a nástražné výbušné systémy, ovšem problémů měl HMMWV podstatně více, což vedlo k jeho rychlým úpravám a modifikacím ještě v poli.
Společnost AM General však nyní na akci Eurosatory v Paříži, což je jakýsi autosalon s vojenskou technikou, představila projekt NXT 360, který je v podstatně výrazným vylepšením klasického Humvee, které vyjelo na silnice již před 34 lety.
Vylepšení se týkalo všech důležitých součástí, včetně jízdních vlastností. Pohyb v terénu tak prý výrazně zlepší větší kola s většími pneumatikami, vyšší světlý výška, delší zdvih tlumičů a zvětšené nájezdové úhly. Kromě toho dostal NXT i výkonnější vzduchový kompresor, díky kterému může rychleji regulovat nahuštění pneumatik pro jízdu v terénu nebo na silnici.
Velké zlepšení oproti tradičnímu Humvee mělo proběhnout zejména v bezpečnosti pro posádku. NXT 360 se inspirovalo u mnoha obrněných vozidel z Afghánistánu i Iráku a posádce nyní zajišťuje ochranu na úrovni B7 - karoserie i skla by tedy měla odolat výstřelům z pušky typu AK-47 a to ze všech směrů a úhlů.
Největší slabinou HMMWV však nebyly střely z ručních zbraní, ale výbušniny, miny, granáty, střely z RPG, atd. Nové NXT 360 proto vylepšilo ochranu podvozku a to zásadním způsobem. Přední kola mají odolat výbuchu do úrovně Stanag 2a, což představuje odolnost například proti 6-kilogramové protitankové mině. Zadní kola pak vydrží výbuch granátu. Sedadla i čalounění v kabině je navíc navrženo tak, aby pohltilo sílu exploze a ochránilo tak posádku. Samozřejmostí jsou pak systémy ABS a ESP - protože i armáda potřebuje na silnicích cestovat bezpečně.
A pokud vás už na začátku zarazilo, proč AM General představuje nový model Humvee v Evropě, odpověď je jednoduchá. Americká armáda už totiž našla náhradu, kterou bude Oshkosh L-ATV, který byl vyvíjen speciálně pro současná bojiště. O modernizaci HMMWV zkrátka nebyl zájem.
Jakkoliv je ovšem Oshkosh nový a moderní, jeho ceny nejsou zrovna příznivé. AM General si proto uvědomuje, že například v Evropě by mohl být o nový NXT 360 slušný zájem. Jedná se totiž o schopné a odolné vozidlo, které může nabídnout velkou variabilitu a jeho základ má za sebou léta aktivní služby.
Jedním z příjemných bonusů by navíc mohl být i nový dělostřelecký komplet Hawkeye 105 mm, který byl také představen na výstavě Eurosatory. V podstatě se jedná o jeden z nejlehčích a nejmobilnějších dělostřeleckých kompletů, jaký byl kdy postaven - dělo je totiž umístěno právě na upraveném vozidle HMMWV
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.