Armádní vozidlo HMMWV, které zná většina z nás pod označením Humvee, už slouží v americké armádě několik desetiletí. Za tu dobu si získalo celosvětovou popularitu, ovšem také pěkně zestárlo a přestalo vyhovovat podmínkám současných bojišť. Automobilka AM General, která stála za jeho zrodem, proto představila jeho novou generaci.
Humvee byl v očích mnoha military-nadšenců naprosto dokonalým a nezastavitelným strojem, ovšem války v Iráku a Afghánistánu celkem rychle ukázaly, že zastavit ho není zas takový problém. Jako největší slabina se ukázaly mini a nástražné výbušné systémy, ovšem problémů měl HMMWV podstatně více, což vedlo k jeho rychlým úpravám a modifikacím ještě v poli.
Společnost AM General však nyní na akci Eurosatory v Paříži, což je jakýsi autosalon s vojenskou technikou, představila projekt NXT 360, který je v podstatně výrazným vylepšením klasického Humvee, které vyjelo na silnice již před 34 lety.
Vylepšení se týkalo všech důležitých součástí, včetně jízdních vlastností. Pohyb v terénu tak prý výrazně zlepší větší kola s většími pneumatikami, vyšší světlý výška, delší zdvih tlumičů a zvětšené nájezdové úhly. Kromě toho dostal NXT i výkonnější vzduchový kompresor, díky kterému může rychleji regulovat nahuštění pneumatik pro jízdu v terénu nebo na silnici.
Velké zlepšení oproti tradičnímu Humvee mělo proběhnout zejména v bezpečnosti pro posádku. NXT 360 se inspirovalo u mnoha obrněných vozidel z Afghánistánu i Iráku a posádce nyní zajišťuje ochranu na úrovni B7 - karoserie i skla by tedy měla odolat výstřelům z pušky typu AK-47 a to ze všech směrů a úhlů.
Největší slabinou HMMWV však nebyly střely z ručních zbraní, ale výbušniny, miny, granáty, střely z RPG, atd. Nové NXT 360 proto vylepšilo ochranu podvozku a to zásadním způsobem. Přední kola mají odolat výbuchu do úrovně Stanag 2a, což představuje odolnost například proti 6-kilogramové protitankové mině. Zadní kola pak vydrží výbuch granátu. Sedadla i čalounění v kabině je navíc navrženo tak, aby pohltilo sílu exploze a ochránilo tak posádku. Samozřejmostí jsou pak systémy ABS a ESP - protože i armáda potřebuje na silnicích cestovat bezpečně.
A pokud vás už na začátku zarazilo, proč AM General představuje nový model Humvee v Evropě, odpověď je jednoduchá. Americká armáda už totiž našla náhradu, kterou bude Oshkosh L-ATV, který byl vyvíjen speciálně pro současná bojiště. O modernizaci HMMWV zkrátka nebyl zájem.
Jakkoliv je ovšem Oshkosh nový a moderní, jeho ceny nejsou zrovna příznivé. AM General si proto uvědomuje, že například v Evropě by mohl být o nový NXT 360 slušný zájem. Jedná se totiž o schopné a odolné vozidlo, které může nabídnout velkou variabilitu a jeho základ má za sebou léta aktivní služby.
Jedním z příjemných bonusů by navíc mohl být i nový dělostřelecký komplet Hawkeye 105 mm, který byl také představen na výstavě Eurosatory. V podstatě se jedná o jeden z nejlehčích a nejmobilnějších dělostřeleckých kompletů, jaký byl kdy postaven - dělo je totiž umístěno právě na upraveném vozidle HMMWV
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.