Armádní vozidlo HMMWV, které zná většina z nás pod označením Humvee, už slouží v americké armádě několik desetiletí. Za tu dobu si získalo celosvětovou popularitu, ovšem také pěkně zestárlo a přestalo vyhovovat podmínkám současných bojišť. Automobilka AM General, která stála za jeho zrodem, proto představila jeho novou generaci.
Humvee byl v očích mnoha military-nadšenců naprosto dokonalým a nezastavitelným strojem, ovšem války v Iráku a Afghánistánu celkem rychle ukázaly, že zastavit ho není zas takový problém. Jako největší slabina se ukázaly mini a nástražné výbušné systémy, ovšem problémů měl HMMWV podstatně více, což vedlo k jeho rychlým úpravám a modifikacím ještě v poli.
Společnost AM General však nyní na akci Eurosatory v Paříži, což je jakýsi autosalon s vojenskou technikou, představila projekt NXT 360, který je v podstatně výrazným vylepšením klasického Humvee, které vyjelo na silnice již před 34 lety.
Vylepšení se týkalo všech důležitých součástí, včetně jízdních vlastností. Pohyb v terénu tak prý výrazně zlepší větší kola s většími pneumatikami, vyšší světlý výška, delší zdvih tlumičů a zvětšené nájezdové úhly. Kromě toho dostal NXT i výkonnější vzduchový kompresor, díky kterému může rychleji regulovat nahuštění pneumatik pro jízdu v terénu nebo na silnici.
Velké zlepšení oproti tradičnímu Humvee mělo proběhnout zejména v bezpečnosti pro posádku. NXT 360 se inspirovalo u mnoha obrněných vozidel z Afghánistánu i Iráku a posádce nyní zajišťuje ochranu na úrovni B7 - karoserie i skla by tedy měla odolat výstřelům z pušky typu AK-47 a to ze všech směrů a úhlů.
Největší slabinou HMMWV však nebyly střely z ručních zbraní, ale výbušniny, miny, granáty, střely z RPG, atd. Nové NXT 360 proto vylepšilo ochranu podvozku a to zásadním způsobem. Přední kola mají odolat výbuchu do úrovně Stanag 2a, což představuje odolnost například proti 6-kilogramové protitankové mině. Zadní kola pak vydrží výbuch granátu. Sedadla i čalounění v kabině je navíc navrženo tak, aby pohltilo sílu exploze a ochránilo tak posádku. Samozřejmostí jsou pak systémy ABS a ESP - protože i armáda potřebuje na silnicích cestovat bezpečně.
A pokud vás už na začátku zarazilo, proč AM General představuje nový model Humvee v Evropě, odpověď je jednoduchá. Americká armáda už totiž našla náhradu, kterou bude Oshkosh L-ATV, který byl vyvíjen speciálně pro současná bojiště. O modernizaci HMMWV zkrátka nebyl zájem.
Jakkoliv je ovšem Oshkosh nový a moderní, jeho ceny nejsou zrovna příznivé. AM General si proto uvědomuje, že například v Evropě by mohl být o nový NXT 360 slušný zájem. Jedná se totiž o schopné a odolné vozidlo, které může nabídnout velkou variabilitu a jeho základ má za sebou léta aktivní služby.
Jedním z příjemných bonusů by navíc mohl být i nový dělostřelecký komplet Hawkeye 105 mm, který byl také představen na výstavě Eurosatory. V podstatě se jedná o jeden z nejlehčích a nejmobilnějších dělostřeleckých kompletů, jaký byl kdy postaven - dělo je totiž umístěno právě na upraveném vozidle HMMWV
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.