Ford F-150 raptor je už na první pohled pořádné monstrum, které dokáže pobavit na silnicích i v terénu. Automobilka si však pro nový rok připravila pár novinek, které sice nejsou vidět, ovšem rozhodně jsou cítit. Zvláště pak při krátkých skocích, kterých si mohou majitelé Raptoru užívat víc než dost.
Ford F-150 Raptor je skutečně bláznivý stroj, který jen těžko hledá konkurenci. Napadá vás snad jiný pick-up, který dokáže předvádět fantastickou akceleraci na silnici, prodriftuje se Nurburgringem, zvládne extrémně náročný terén, funguje při běžném životě a ještě vám pomůže odstěhovat půlku bytu na jeden zátah?
Raptor zvládá většinu z toho s přehledem, přesto se automobilka rozhodla nadělit mu s novým rokem drobný upgrade, který sice zákazníci neuvidí, ale rozhodně ho pocítí. Ford se totiž spojil se společností Fox, která pro Raptor dodává propracovaný podvozek vybavený technologií Live Valve.
Nové tlumiče, které jsou vybaveny elektricky ovládanými ventily, spolupracují se senzory, které neustále monitorují podvozek i kabinu a data okamžitě přenášejí k řídící jednotce. Tak pak dokáže neuvěřitelnou rychlostí upravit podvozek tak, aby nabízel maximální komfort, ovladatelnost a současně ochranu podvozku. Systém Live Valve je navíc propojen se systémem Terran Management, díky čemuž se teď mohou majitelé Raptoru vydat do náročnějšího terénu v ještě vyšších rychlostech.
„Mnoho trucků nemá senzory, které by detekovaly, když jste ve vzduchu. V případě Raptoru však pomáhají nastavit tlumiče pro maximálně komfortní přistání," dodává Hermann Salenbauch, řiditel Ford Performance. „Díky automatickým úpravám kompresních poměrů může Raptor využívat zdvih tlumičů 33 centimetrů vpředu a 35 cm vzadu."
Tím však saznam novinek nekončí. Raptor pro rok 2015 ještě dostal nový režim Trail Control, který funguje v podstatě jako tempomat pro jízdu v náročném terénu a současně upravuje dodávky výkonu a síly brzdění na jednotlivá kola. Řidič se tak může plně věnovat pouze řízení. Systém může být aktivován v rychlosti od 2 do 32 km/h.
V případě rychlé jízdy v terénu pak posádky jistě ocení i nová sedadla Recaro, která by měla posádku udržet na místě a v maximálním pohodlí i při nějakém tom kratším letu. Sedačky jsou po vzoru Fordu GT čalouněny modrou Alcantarou s kontrastním prošíváním a poskytují náležitou oporu.
Posledním bonusem jsou pak nové barvy, mezi kterými nechybí například Ford Performance Blue a nové odstíny modré a černé. Při pohledu na fotografie a prezentační video nás pak opravdu mrzí, že Ford nedodává model F-150 i do Evropy, ovšem s rostoucí oblibou pick-upů na evropském trhu věříme, že by se to mohlo časem změnit.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.