Již v dříve BMW M2 Coupé stanovilo ve svém segmentu zcela nová měřítka v oblasti agility, radosti z jízdy, směrové stability, přesnosti řízení a ovladatelnosti na limitu, aniž by řidič trpěl při každodenním používání. Tyto vlastnosti podvozku byly v případě BMW M2 Competition nadále vylepšeny a upraveny tak, aby zohlednily zvýšený výkon motoru.
Nový motor s výkonem 410 k.Hlavním prvkem nového BMW M2 Competition je nový motor, který vychází z pohonné jednotky BMW M3 a BMW M4. Zážehový řadový šestiválec s technologií M TwinPower Turbo, přeplňovaný dvojicí turbodmychadel, nabízí výkon 301 kW/410 k v rozmezí 5250 až 7000 1/min. Maximální točivý moment 550 Nm je k dispozici od 2350 do 5200 1/min. Pohonná jednotka se na přeplňovaný motor vyznačuje neutuchající touhou po otáčkách a nabízí mimořádně lineární nástup výkonu v širokém spektru využitelných otáček. Dvojitý výfukový systém s elektronicky ovládanou klapkou poskytuje charakteristický M zvuk, zatímco technologie M TwinPower Turbo je zárukou vynikající účinnosti motoru. Na některých trzích Evropské unie je BMW M2 Competition vybaveno také filtrem pevných částic (OPF), který dále snižuje obsah prachových částic ve výfukových plynech.
Nové BMW M2 Competition zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,2 s (s převodovkou M DCT, 4,4 s se šestistupňovou manuální převodovkou). Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Vozidlo však může být vybaveno paketem M Driver´s, který posune maximální rychlost na 280 km/h. To je o 10 km/h více než v případě BMW M2 Coupé. Pozoruhodné jsou také hodnoty kombinované spotřeby: se šestistupňovou manuální převodovkou činí kombinovaná spotřeba 9,9 – 10,0 l/100 km, kombinované emise CO2 dosahují 225 – 228 g/km. S volitelnou dvouspojkovou převodovkou (M DCT) klesne spotřeba pouze na 9,2 l/100 km a emise CO2 na 209 – 210 g/km.
Důmyslně navržený systém mazání motoru pochází přímo ze světa motorsportu, zatímco chladicí systém je s drobnými úpravami převzat z BMW M4 s paketem Competition. BMW M2 Competition je vybaveno závodními systémy mazání a chlazení, dlouhodobě testovanými na závodních tratích. Na vylepšený systém chlazení poukazují zvětšené ledvinky masky chladiče BMW a nový přední nárazník s většími nasávacími otvory. Ledvinky jsou standardně lakovány leskle černou barvou. To platí také pro boční ozdoby na předních blatnících a pro přepracovanou čtveřici koncovek dvojitého výfukového systému se dvěma elektricky ovládanými klapkami. Zadní část vozu zdobí tmavé logo M Competition. Konstrukce nových zpětných zrcátek zlepšuje aerodynamiku a jedná se o jeden z charakteristických prvků nového BMW M2 Competition.
Inženýři BMW M upravili s ohledem na vyšší výkon také jízdní vlastnosti BMW M2 Competition. V motorovém prostoru je na první pohled zřejmá vzpěra z uhlíkových kompozitů (karbonu), která má původ v BMW M3/M4. Tato vzpěra zlepšuje tuhost přední části vozu a zvyšuje přesnost řízení. Přepracované bylo také elektromechanické servořízení, Aktivní M diferenciál a stabilizační systém DSC.
Přepínače pro úpravu nastavení.
BMW M2 je prvním modelem, který je vybaven přepínači na středové konzole, umožňujícími okamžité přenastavení charakteristiky a režimu motoru, řízení a v případě, že je vůz vybaven převodovkou M DTC, tak i funkce Drivelogic. Konfigurace lze podle přání řidiče vzájemně kombinovat a nastavení je možné uložit do paměti prostřednictvím tlačítek M1 a M2 na volantu. Mezi standardní výbavu nyní patří červené tlačítko start/stop, adaptivní LED světlomety a přední parkovací systém Park Distance Control (PDC).
Fascinující nové prvky výbavy.
Nová, volitelná M sportovní sedadla jsou skutečným vrcholem, pokud jde o funkci a tvar. Skořepinový tvar pochází ze světa motorsportu a řidiči poskytuje optimální podporu těla. Hlavové opěrky jsou součástí opěradla. Opěradlo se vyznačuje osvětleným logem M2 ve výšce ramen. Černé kožené čalounění zaujme perforacemi na sedadle a opěradle a tyto designové prvky jsou k dispozici v modré nebo oranžové barvě. Standardní sportovní sedadla se nabízejí v černém koženém čalounění s modrým nebo oranžovým kontrastním prošíváním.
Mnohaleté zkušenosti BMW M GmbH v oblasti motorsportu se odrážejí také v možnosti objednat nové M sportovní brzdy, které díky větším brzdovým kotoučům (400 mm vpředu, 380 mm vzadu) a pevným brzdovýmtřmenům (vpředu 6 pístků, vzadu 4 pístky) poskytují maximální brzdný výkon. Volitelná 19palcová kovaná kola z lehké slitiny (vpředu: 9J x 19, vzadu: 10J x 19) jsou k dispozici v designu Y-spoke. Pro BMW M2 Competition je nově v nabídce stříbrný metalický lak Hockenheim Silver
Pohon.
Dvojicí turbodmychadel přeplňovaný řadový šestiválec, který vychází z pohonné jednotky BMW M3 a BMW M4, nabízí to nejlepší z obou světů: na přeplňovaný motor se ochotně vytáčí, nabízí výjimečně lineární nástup výkonu napříč širokým spektrem otáček a charakteristický zvuk. Technologie TwinPower Turbo poskytuje bezkonkurenční točivý moment, který je k dispozici v širokém spektru využitelných otáček. Motor se vyznačuje také mimořádnou hospodárností.
Motor kompaktního kupé odevzdává 410 k v rozmezí 5250 až 7000 1/min, špičkový točivý moment 550 Nm je k dispozici mezi 2350 a 5200 1/min. Díky tomu nové BMW M2 Competition zvládá zrychlení z 0 na 100 km/h za4,2 sekundy (s převodovkou M DCT, za 4,4 sekundy se šestistupňovou manuální převodovkou). Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Vozidlo může být vybaveno paketem M Driver´s, který posune maximální rychlost na 280 km/h. To je o 10 km/h více než v případě BMW M2 Coupé. Hodnoty spotřeby jsou také pozoruhodné: se šestistupňovou manuální převodovkou je kombinovaná spotřeba 9,9 – 10,0 l/100 km, kombinované emise CO2 dosahují 225 – 228 g/km. S volitelnou dvouspojkovou M převodovkou (M DCT) klesne spotřeba pouze na 9,2 l/100 km a emise CO2 na 209 – 210 g/km.
Rychlé reakce motoru díky technologii M TwinPower Turbo.
Technologie BMW M TwinPower Turbo se skládá ze dvou rychle reagujících jednokomorových turbodmychadel, vysokotlakého přímého vstřikování paliva, proměnného zdvihu sacích ventilů VALVETRONIC a proměnného časování vačkových hřídelů Double-VANOS. Systémy proměnného zdvihu a časování pracují v tandemu s cílem nabídnout maximální variabilitu při otevírání sacích ventilů. Výsledkem jsou ostré odezvy motoru a optimální nástup výkonu. Snižuje se tak i spotřeba paliva a emise výfukových plynů. Konstrukce motoru s uzavřeným blokem (tzv. closed deck) zvyšuje tuhost bloku šestiválcového motoru a dovoluje zvýšit tlaky ve válcích pro maximální výkon. K výraznému snížení hmotnosti¨vedou také vložky válců s LDS povrchovou úpravou.
Poznatky ze světa motorsportu.
Zajistit řádné mazání motoru na závodním okruhu je kvůli extrémně dynamickým jízdním vlastnostem BMW M2 Competition mimořádně náročný úkol. Právě v této oblasti je možné nejlépe zužitkovat rozsáhlé poznatky BMW M GmbH ze světa motorsportu. Například dodatečné víko olejové vany omezuje přelévání oleje při náhlých změnách směru. Olejové čerpadlo a propracovaný systém zpětného vedení oleje, nacházející se v blízkosti turbodmychadla, pomáhá při extrémní akceleraci a deceleraci udržovat nepřetržitou cirkulaci oleje. Olej tak zvládá dostatečně mazat všechny komponenty motoru ve všech jízdních situacích, ať už se jedná o každodenní provoz nebo ostrou jízdu na okruhu.
Oproti motorům v předchozích modelech je BMW M2 Competition vybaveno množstvím technických opatření, která pomáhají s vysokými nároky na chlazení. Větší ledvinky masky chladiče a nový přední nárazník s upraveným prouděním vzduchu zlepšují nasávání vzduchu v přední částivozu. Automobil také využívá závodní chladicí systém BMW M4 s paketemCompetition, který tvoří jeden centrální chladič, dva boční chladiče a dodatečný chladič oleje. Automobily vybavené volitelnou 7stupňovu dvouspojkovou převodovkou M DTC jsou rovněž vybaveny chladičem olejev převodovce. Tento propracovaný systém zaručuje ideální provozní teploty jak během každodenních cest, tak i na závodním okruhu.
Dvojitý výfukový systém se dvěma elektricky ovládanýmiklapkami.
Kromě nového motoru se BMW M2 Competition vyznačuje zcela novým výfukovým systémem. Konstrukce se dvěma větvemi výfukového systému je vybavena novým tlumičem. Čtveřice koncovek výfuku v černém chromu je neklamným znamením toho, že se jedná o model BMW M. Dvě elektricky ovládané klapky zajišťují, že BMW M2 Competition nabízí výrazný BMW M zvuk, který si řidič může upravit volbou jízdního režimu prostřednictvím ovladače M Dynamic Performance Control na středovém tunelu.
Výběr ze dvou převodovek.
Nové BMW M2 Competition je standardně vybaveno 6stupňovou manuálnípřevodovkou, která vyniká kompaktní stavbou a nízkou hmotností. Použití nového typu třecího obložení z uhlíkových vláken zvyšuje komfort řazení. Funkce vyrovnávání otáček, která při podřazení lehce přidá plyn a při řazení nahoru sníží otáčky motoru, se postará o ještě plynulejší změny rychlostních stupňů. Díky tomu je vůz ještě stabilnější při jízdě na závodním okruhu. Vypnutím stabilizačního systému DSC se tato funkce vyrovnávání otáček deaktivuje. Mazání s mokrou skříní zabraňuje jakémukoli přelévání převodovkového oleje a stará se o to, aby všechny komponenty byly dostatečně mazány.
Volitelně je v nabídce 7stupňová dvouspojková převodovka M DTC s funkcí Drivelogic. Tento systém působivým způsobem kombinuje dvě převodovky, kdy každá z nich má vlastní spojku, a dovoluje extrémně rychlé změny převodových stupňů bez přerušení točivého momentu nebo velmi jemné přeřazení. Řidič může měnit převodový stupeň buď v automatickém režimu, nebo ručně pomocí páky voliče na středovém tunelu, případně páčkami na M koženém volantu. Funkce Drivelogic v automatickém a manuální režimu řidiči nabízí možnost volby mezi přednastavenými jízdními režimy: COMFORT, SPORT a SPORT+. V automatickém režimu má řidič možnost nastavit načasování změny rychlostních stupňů, jeho intenzitu a funkci automatického meziplynu při podřazování.
Přepínání mezi manuálními režimy převodovky mění dynamiku řazení, ovšem je to řidič, kdo určuje načasování změny rychlostních stupňů. Systém na základě otáček motoru, polohy akcelerátoru, úrovně zrychlení a režimu jízdy zjišťuje, jaký rychlostní stupeň řidič chce zvolit, a připraví si ho ještě dříve, než řidič zatáhne za řadicí páčku na volantu. Ve výsledku se tak pro dokončení procesu změny rychlostních stupňů musí pouze rozpojit a sepnout spojky. Proto změny převodových stupňů probíhají během zlomku sekundy.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?