Z herních konzolí až na závodní dráhu? Audi představilo nový e-tron Vision Gran Turismo

Audi e-tron Vision Gran Turismo
Audi e-tron Vision Gran Turismo, foto: Audi
Antonín Marek , AutoRoad.cz 10. dubna 2018 11:37
Sdílej:

Audi bude poskytovat mimořádné zážitky v oblasti elektrické mobility díky studii „Audi e-tron Vision Gran Turismo“ s čistě elektrickým pohonem. Nový závodní vůz, vyvinutý původně exkluzivně pro virtuální závody na herní konzoli PlayStation 4, se stane realitou ve Formuli E. Od závodu v Římě, který se uskuteční v sobotu 14. dubna, se Audi e-tron Vision Gran Turismo uplatní jako závodní taxi.

„Elektrická mobilita získává razantně na významu,“ říká Peter Mertens, člen představenstva společnosti AUDI AG, zodpovědný za technický vývoj. „Audi proto, jako první německý výrobce, vstoupilo v roce 2017 do Formule E s továrním týmem. V motoristickém sportu, naší vývojové laboratoři, průběžně rozšiřujeme naše kompetence v oblasti elektrické mobility a sbíráme cenné zkušenosti, a to i za extrémních podmínek. V závodním taxi Audi e-tron Vision Gran Turismo mohou naši zákazníci a hosté prožívat elektrickou mobilitu v rámci závodů Formule E – v centrech světových metropolí.“

Zákazníci a hosté značky se čtyřmi kruhy mohou jako spolujezdci ve voze Audi e-tron Vision Gran Turismo zažít jízdu po městských závodních okruzích Formule E od závodu v Římě (14. dubna). Jediný existující automobil vyvinuli a vyrobili zaměstnanci předsériového centra Audi za pouhých jedenáct měsíců. Vzorem bylo Audi e-tron Vision Gran Turismo ze hry „Gran Turismo“ pro herní konzole PlayStation. Hra „Gran Turismo“, prodávaná po milionech, má mezi hráči na celém světě již dlouho kultovní postavení. Audi již téměř 20 let spolupracuje se společnostmi Sony a Polyphony Digital – tvůrci hry „Gran Turismo“. Designéři Audi navrhli Audi e-tron Vision Gran Turismo pro soutěž „Vision Gran Turismo“, která byla uvedena na trh k 15. výročí oblíbené hry. Mnozí výrobci automobilů pro ni vyvinuli virtuální závodní automobily.

Mnohé z těchto studii byly následně vyrobeny také v měřítku 1:1 a představeny na autosalonech. Audi e-tron Vision Gran Turismo je však prvním koncepčním vozem této řady, který bude v plně funkční podobě nasazen na skutečných závodních okruzích. „Na to jsme mimořádně hrdí,“ říká šéfdesignér Audi Marc Lichte. „Přestože máme při návrhu virtuálního automobilu mnohem větší svobodu a můžeme koncipovat věci, které jsou v realitě jen obtížně realizovatelné, nechtěli jsme vytvořit žádný ryze fiktivní koncept. Naším cílem byl plně funkční automobil. Audi e-tron Vision Gran Turismo ukazuje, že elektrická mobilita je u Audi velmi emocionální. Tento automobil má mnoho prvků našeho nového designérského jazyka, například obrácenou masku chladiče Singleframe v barvě karoserie, která bude typická pro naše nové modely e-tron.“

Audi se záměrně nechalo inspirovat také stylistickými prvky a barevným řešením legendárního závodního vozu Audi 90 quattro IMSA GTO, s nímž společnost v roce 1989 nadchla fanoušky motoristického sportu v severoamerickém závodním seriálu IMSA GTO s jezdci, mezi něž patřili Hans-Joachim Stuck, Walter Röhrl, Hurley Haywood a Scott Goodyear. Tento vůz tehdy daleko předběhl dobu kombinací důsledně lehké konstrukce, pohonu všech kol quattro a výkonného přeplňovaného pětiválce.

Audi e-tron Vision Gran Turismo disponuje rovněž trvalým pohonem všech kol, ovšem v čistě elektrické podobě e-tron quattro s variabilním rozdělováním hnací síly. Studie je poháněna třemi elektromotory, z nichž každý dosahuje nejvyššího výkonu 200 kW. Dva elektromotory přenášejí hnací sílu na zadní nápravu, třetí elektromotor pohání přední nápravu. Přitom nalézají uplatnění jednotlivé komponenty z budoucích modelů Audi e-tron. Celkový nejvyšší výkon činí 600 kW (815 k). Elektricky poháněný závodní vůz s pohotovostní hmotností 1450 kilogramů má výkonovou hmotnost 1,78 kg/k a ideální rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50 %. Audi e-tron Vision Gran Turismo zrychlí z 0 na 100 km/h za méně než 2,5 sekundy.

Futuristické závodní taxi se v roce 2018 zúčastní všech evropských závodů Formule E a také mnoha dalších akcí. Za volant usedne bývalá závodní jezdkyně v DTM Rahel Freyová ze Švýcarska nebo Dindo Capello z Itálie, vítěz vytrvalostního závodu v Le Mans.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.