Audi bude poskytovat mimořádné zážitky v oblasti elektrické mobility díky studii „Audi e-tron Vision Gran Turismo“ s čistě elektrickým pohonem. Nový závodní vůz, vyvinutý původně exkluzivně pro virtuální závody na herní konzoli PlayStation 4, se stane realitou ve Formuli E. Od závodu v Římě, který se uskuteční v sobotu 14. dubna, se Audi e-tron Vision Gran Turismo uplatní jako závodní taxi.
„Elektrická mobilita získává razantně na významu,“ říká Peter Mertens, člen představenstva společnosti AUDI AG, zodpovědný za technický vývoj. „Audi proto, jako první německý výrobce, vstoupilo v roce 2017 do Formule E s továrním týmem. V motoristickém sportu, naší vývojové laboratoři, průběžně rozšiřujeme naše kompetence v oblasti elektrické mobility a sbíráme cenné zkušenosti, a to i za extrémních podmínek. V závodním taxi Audi e-tron Vision Gran Turismo mohou naši zákazníci a hosté prožívat elektrickou mobilitu v rámci závodů Formule E – v centrech světových metropolí.“
Zákazníci a hosté značky se čtyřmi kruhy mohou jako spolujezdci ve voze Audi e-tron Vision Gran Turismo zažít jízdu po městských závodních okruzích Formule E od závodu v Římě (14. dubna). Jediný existující automobil vyvinuli a vyrobili zaměstnanci předsériového centra Audi za pouhých jedenáct měsíců. Vzorem bylo Audi e-tron Vision Gran Turismo ze hry „Gran Turismo“ pro herní konzole PlayStation. Hra „Gran Turismo“, prodávaná po milionech, má mezi hráči na celém světě již dlouho kultovní postavení. Audi již téměř 20 let spolupracuje se společnostmi Sony a Polyphony Digital – tvůrci hry „Gran Turismo“. Designéři Audi navrhli Audi e-tron Vision Gran Turismo pro soutěž „Vision Gran Turismo“, která byla uvedena na trh k 15. výročí oblíbené hry. Mnozí výrobci automobilů pro ni vyvinuli virtuální závodní automobily.
Mnohé z těchto studii byly následně vyrobeny také v měřítku 1:1 a představeny na autosalonech. Audi e-tron Vision Gran Turismo je však prvním koncepčním vozem této řady, který bude v plně funkční podobě nasazen na skutečných závodních okruzích. „Na to jsme mimořádně hrdí,“ říká šéfdesignér Audi Marc Lichte. „Přestože máme při návrhu virtuálního automobilu mnohem větší svobodu a můžeme koncipovat věci, které jsou v realitě jen obtížně realizovatelné, nechtěli jsme vytvořit žádný ryze fiktivní koncept. Naším cílem byl plně funkční automobil. Audi e-tron Vision Gran Turismo ukazuje, že elektrická mobilita je u Audi velmi emocionální. Tento automobil má mnoho prvků našeho nového designérského jazyka, například obrácenou masku chladiče Singleframe v barvě karoserie, která bude typická pro naše nové modely e-tron.“
Audi se záměrně nechalo inspirovat také stylistickými prvky a barevným řešením legendárního závodního vozu Audi 90 quattro IMSA GTO, s nímž společnost v roce 1989 nadchla fanoušky motoristického sportu v severoamerickém závodním seriálu IMSA GTO s jezdci, mezi něž patřili Hans-Joachim Stuck, Walter Röhrl, Hurley Haywood a Scott Goodyear. Tento vůz tehdy daleko předběhl dobu kombinací důsledně lehké konstrukce, pohonu všech kol quattro a výkonného přeplňovaného pětiválce.
Audi e-tron Vision Gran Turismo disponuje rovněž trvalým pohonem všech kol, ovšem v čistě elektrické podobě e-tron quattro s variabilním rozdělováním hnací síly. Studie je poháněna třemi elektromotory, z nichž každý dosahuje nejvyššího výkonu 200 kW. Dva elektromotory přenášejí hnací sílu na zadní nápravu, třetí elektromotor pohání přední nápravu. Přitom nalézají uplatnění jednotlivé komponenty z budoucích modelů Audi e-tron. Celkový nejvyšší výkon činí 600 kW (815 k). Elektricky poháněný závodní vůz s pohotovostní hmotností 1450 kilogramů má výkonovou hmotnost 1,78 kg/k a ideální rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50 %. Audi e-tron Vision Gran Turismo zrychlí z 0 na 100 km/h za méně než 2,5 sekundy.
Futuristické závodní taxi se v roce 2018 zúčastní všech evropských závodů Formule E a také mnoha dalších akcí. Za volant usedne bývalá závodní jezdkyně v DTM Rahel Freyová ze Švýcarska nebo Dindo Capello z Itálie, vítěz vytrvalostního závodu v Le Mans.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.