Audi bude poskytovat mimořádné zážitky v oblasti elektrické mobility díky studii „Audi e-tron Vision Gran Turismo“ s čistě elektrickým pohonem. Nový závodní vůz, vyvinutý původně exkluzivně pro virtuální závody na herní konzoli PlayStation 4, se stane realitou ve Formuli E. Od závodu v Římě, který se uskuteční v sobotu 14. dubna, se Audi e-tron Vision Gran Turismo uplatní jako závodní taxi.
„Elektrická mobilita získává razantně na významu,“ říká Peter Mertens, člen představenstva společnosti AUDI AG, zodpovědný za technický vývoj. „Audi proto, jako první německý výrobce, vstoupilo v roce 2017 do Formule E s továrním týmem. V motoristickém sportu, naší vývojové laboratoři, průběžně rozšiřujeme naše kompetence v oblasti elektrické mobility a sbíráme cenné zkušenosti, a to i za extrémních podmínek. V závodním taxi Audi e-tron Vision Gran Turismo mohou naši zákazníci a hosté prožívat elektrickou mobilitu v rámci závodů Formule E – v centrech světových metropolí.“
Zákazníci a hosté značky se čtyřmi kruhy mohou jako spolujezdci ve voze Audi e-tron Vision Gran Turismo zažít jízdu po městských závodních okruzích Formule E od závodu v Římě (14. dubna). Jediný existující automobil vyvinuli a vyrobili zaměstnanci předsériového centra Audi za pouhých jedenáct měsíců. Vzorem bylo Audi e-tron Vision Gran Turismo ze hry „Gran Turismo“ pro herní konzole PlayStation. Hra „Gran Turismo“, prodávaná po milionech, má mezi hráči na celém světě již dlouho kultovní postavení. Audi již téměř 20 let spolupracuje se společnostmi Sony a Polyphony Digital – tvůrci hry „Gran Turismo“. Designéři Audi navrhli Audi e-tron Vision Gran Turismo pro soutěž „Vision Gran Turismo“, která byla uvedena na trh k 15. výročí oblíbené hry. Mnozí výrobci automobilů pro ni vyvinuli virtuální závodní automobily.
Mnohé z těchto studii byly následně vyrobeny také v měřítku 1:1 a představeny na autosalonech. Audi e-tron Vision Gran Turismo je však prvním koncepčním vozem této řady, který bude v plně funkční podobě nasazen na skutečných závodních okruzích. „Na to jsme mimořádně hrdí,“ říká šéfdesignér Audi Marc Lichte. „Přestože máme při návrhu virtuálního automobilu mnohem větší svobodu a můžeme koncipovat věci, které jsou v realitě jen obtížně realizovatelné, nechtěli jsme vytvořit žádný ryze fiktivní koncept. Naším cílem byl plně funkční automobil. Audi e-tron Vision Gran Turismo ukazuje, že elektrická mobilita je u Audi velmi emocionální. Tento automobil má mnoho prvků našeho nového designérského jazyka, například obrácenou masku chladiče Singleframe v barvě karoserie, která bude typická pro naše nové modely e-tron.“
Audi se záměrně nechalo inspirovat také stylistickými prvky a barevným řešením legendárního závodního vozu Audi 90 quattro IMSA GTO, s nímž společnost v roce 1989 nadchla fanoušky motoristického sportu v severoamerickém závodním seriálu IMSA GTO s jezdci, mezi něž patřili Hans-Joachim Stuck, Walter Röhrl, Hurley Haywood a Scott Goodyear. Tento vůz tehdy daleko předběhl dobu kombinací důsledně lehké konstrukce, pohonu všech kol quattro a výkonného přeplňovaného pětiválce.
Audi e-tron Vision Gran Turismo disponuje rovněž trvalým pohonem všech kol, ovšem v čistě elektrické podobě e-tron quattro s variabilním rozdělováním hnací síly. Studie je poháněna třemi elektromotory, z nichž každý dosahuje nejvyššího výkonu 200 kW. Dva elektromotory přenášejí hnací sílu na zadní nápravu, třetí elektromotor pohání přední nápravu. Přitom nalézají uplatnění jednotlivé komponenty z budoucích modelů Audi e-tron. Celkový nejvyšší výkon činí 600 kW (815 k). Elektricky poháněný závodní vůz s pohotovostní hmotností 1450 kilogramů má výkonovou hmotnost 1,78 kg/k a ideální rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50 %. Audi e-tron Vision Gran Turismo zrychlí z 0 na 100 km/h za méně než 2,5 sekundy.
Futuristické závodní taxi se v roce 2018 zúčastní všech evropských závodů Formule E a také mnoha dalších akcí. Za volant usedne bývalá závodní jezdkyně v DTM Rahel Freyová ze Švýcarska nebo Dindo Capello z Itálie, vítěz vytrvalostního závodu v Le Mans.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.