V roce 2011 vznikla v Číně společnost Shenzhen Denza New Energy Automotive Co., která je z poloviny vlastněná německým Daimlerem a z poloviny čínskou automobilkou BYD. Prvním výsledkem této spolupráce byl v roce 2014 elektromobil nazvaný Denza 400, na který nyní navazuje model Denza 500, který slibuje dojezd na jedno nabití až 500 kilometrů. Daimler tak očividně hodlá bojovat o čínský trh všemi prostředky.
Denza 500 sice může na první pohled vypadat jako klasický hatchback, nicméně ve skutečnosti se jedná o čtyřdveřový sedan s neuvěřitelně krátkou zadní částí. A právě vzadu se také nachází malá plaketka, která by mohla být pro čínské kupce dokonalým magnetem. Stojí na ni totiž „Engineered with Daimler Group", tedy „Vyvinuto ve spolupráci se skupinou Daimler".
Mercedes totiž pracuje na elektromobilech se skutečným zápalem, což by tomuto malému vozu mohlo přinést řadu benefitů. Ještě před bližším pohledem na techniku bychom ale mohli prozkoumat design. Kromě již zmíněného hodně netradičního pojetí karoserie stojí za zmínku přepracovaná přední maska, která díky absenci chladiče nabízí nabíjecí zásuvku, která je po stranách lemována hodně protáhlými LED světlomety.
Podlouhlá světla s LED technologií najdeme i na zadní straně vozu, nicméně ta vypadá poměrně usedleji. Stejně tak usedle působí i interiér, který nabízí tradiční uspořádání bez velkých designových výstřelků či přešlapů. Palubní desce samozřejmě kraluje 9 palcový multimediální systém, který nabízí bohaté funkce konektivity. Nechybí ale ani aplikace, která vám zobrazí nejbližší z cca 112 000 nabíječek elektromobilů v Číně.
A teď už vzhůru k technice. Pod podlahou se nachází akumulátory o celkové kapacitě 70 kWh, díky kterým zvládne Denza 500 až 500 kilometrů na jedno nabití. Pro srovnání, Denza 400 nabízela dojezd „jen" 400 kilometrů. Samotná měření NEDC pak ukazují, že ve skutečném světě by se mohl dojezd modelu Denza pohybovat okolo 461 km.
Aby bylo jasné, že tohle auto neudělá koncernu Daimler žádnou ostudu, bylo testováno za řady rozmanitých a rozhodně ne ideálních podmínek - například při teplotách -40 ° C. Vůz však evidentně uspěl, na čemž má mít zásluhu i nové zpracování řady detailů a podstatné odlehčení.
Denza je na čínském trhu dostupná ve dvou variantách. Základní nese název Lifestyle a vrcholná pak "Aurora", přičemž oba motory dosahují standardního výkonu 92 koní (68 kW), nicméně v případě potřeby se dá z nejsilnějšího modelu vyždímat až 181 koní (135 kW), zatím co slabší model nabídne jen 115 koní a (86 kW). Podobně se mění i točivý moment, který ve standardu dosahuje 177 Nm. Když chce člověk dostat maximum z lacinějšího modelu, dostane se mu 290 Nm, zatím co silnější nabídne až 300 Nm točivého momentu.
Rozdíly samozřejmě panují i v časech akcelerací. Zatím co výkonnější model dosáhne rychlosti 100 km/h během 10.5 sekundy, slabšímu to trvá 14 sekund. Oba modely se však spolehlivě zastaví na hranici 150 km/h. Co se cen týče, lacinější edice Lifestyle bude začínat v přepočtu na částce 980 000 Kč, výkonnější vyjde na 1 077 000 Kč.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.