Nová Toyota AYGO se představuje ve světové premiéře na ženevském autosalonu 2018. Návrháři a konstruktéři Toyoty opět posílili jedinečnou genetickou výbavu modelu a přední postavení ve vysoce konkurenční třídě minivozů. AYGO opět nabízí svěží a výrazný image a ještě lepší jízdní schopnosti i ovladatelnost pro vyšší potěšení za volantem.
Současná Toyota Aygo, uvedená v roce 2014, přinesla Toyotě v evropské třídě minivozů pozoruhodné úspěchy. Díky charakteristickému a okamžitě rozpoznatelnému 'X' na předních partiích, spolu s širokými možnostmi nabízených zákaznických úprav, vždy dokáže vystoupit z davu.
Aygo tradičně oslovuje zájemce kladoucí důraz na styl, kteří si vůz nekupují k pouhému uspokojení racionálních potřeb. Aygo je díky svému markantnímu vzhledu a atraktivním jízdním vlastnostem jedním z nejúspěšnějších modelů Toyota ve schopnostech lákat nové zákazníky a získávat zájemce od jiných značek. V roce 2017 bylo Aygo jedním z nejlépe prodávaných modelů ve třídě minivozů s prodejním objemem přes 85 000 vozidel a podílem v daném segmentu na úrovni 6,6 %.
Design
Nové Aygo si zachovalo svůj ikonický podpis v podobě písmene 'X' na čele vozu, avšak původní dvourozměrná grafika byla přepracována do výraznější prostorové podoby. Součástí markantních čelních partií jsou i přepracované sdružené světlomety v duchu designových zásad Keen Look se zabudovanými světly denního svícení, které již na první pohled stvrzují nepřehlédnutelnou podobu nové Toyoty Aygo.
Orámovaná maska chladiče ve spodní části zdůrazňuje stabilní postoj Toyoty Aygo a typickou agilitu tohoto kompaktního vozidla. Šířku tohoto modelu akcentují dekory pod světlomety, které mohou být v černém, leskle černém nebo stříbrném provedení. Při pohledu z boku pak trojrozměrné přední partie navazují na nově tvarované kryty zadních skupinových světel v zájmu optického propojení přední a zadní části vozu – zde s pocitem dopředného pohybu a zvýšené dynamiky.
Nové LED světlovodné trubice na zádi vozu propůjčují Toyotě Aygo rafinovaný vzhled a napomáhají k její okamžité rozpoznatelnosti. Jedinečný světelný podpis vyvolává představu kompaktní kabiny nad širší hmotou v oblasti nárazníků ke zdůraznění šířky zadních partií vozidla a jeho vysoké stability.
Nově ztvárněný exteriér jde ruku v ruce se dvěma novými odstíny karoserie (Magenta a černo-modrým), spolu s rozšířením nabídky kol o ozdobné kryty s technickým vzhledem a 15" litá kola – v jedinečném provedení pro každý ze stupňů výbavy, opět s důrazem na prémiový vzhled nové Toyoty Aygo.
Modernizovaná grafika přístrojů sdruženého displeje se vyznačuje výraznějším trojrozměrným zpracováním a novou barvou podsvícení. Návrháři použili prestižnější barevné schéma v odstínu ‚šedý křemen‘ a ‚černý lak‘. Pro většinu stupňů výbavy též vznikla nová látka čalounění sedadel.
Struktura stupňů výbavy
Uspořádání stupňů výbavy pro nové Aygo má díky speciálnímu zaměření na nejvyšší část segmentu oslovit širší skupiny zájemců. Pro každý stupeň výbavy jsou typické jedinečné designové prvky, snadno rozeznatelné podle provedení předního nárazníku, specifických litých kol a úpravy interiéru. Všechny stupně výbavy, od základního x přes prostřední x-play až po nejvyšší x-clusiv, mají svým pojetím oslovit vkus a potřeby různých skupin zákazníků.
Uprostřed nabízených stupňů výbavy pro novou Toyotu Aygo stojí x-play. Jeho součástí je několik prvků umožňujících zákazníkům upravit si vůz podle vlastního vkusu. Široká a cenově výhodná sériová výbava stupně x-play zahrnuje komfortní prvky jako např. klimatizaci nebo multimediální soustavu x-touch se 7" dotykovým displejem.
Nová nejvyšší výbava x-clusiv staví na stupni x-play, který rozšiřuje o markantní dvoubarevné lakování s výběrem ze tří odstínů, jedinečná 15" litá kola v provedení se zdvojenými paprsky, sedadla částečně čalouněná kůží, automatickou klimatizaci, systém bezklíčového nastupování a bezpečnostní paket Toyota Safety Sense.
Modelovou řadu Aygo budou také v pravidelných intervalech osvěžovat dvě speciální edice s označením x-cite a x-trend.
x-cite je nejvýraznější variantou modelové řady Aygo, do které přináší jedinečný Magenta odstín karoserie ve dvoubarevném provedení, specifická 15" černá litá kola, sedadla čalouněná látkou Manhattan s purpurovým prošíváním, dekory v barvě karoserie kolem výdechů ventilace a na hlavici řadicí páky, resp. přístrojový panel i okolí řadicí páky v černém laku.
Zájemce o dynamičtější ztvárnění minivozu od Toyoty zřejmě zaujme varianta x-trend. Černé provedení exteriéru zde doplňují černé dekory světlometů, markantní vnější zpětná zrcátka v odstínu azurové modré barvy, jedinečná sada sportovních polepů, specifická 15" litá kola s deseti paprsky, polokožené čalounění a azurově lakované prvky v interiéru.
Dynamika
Nové Aygo charakterizují vylepšené jízdní schopnosti a lepší jízdní dynamika pro ještě vyšší agilitu ve městě, ovšem při zachování parametrů spotřeby paliva na vrcholu třídy. Přínosem je i znatelné snížení hluku, vibrací a chvění ve prospěch pohodlí na palubě.
Oceňovaný tříválec Toyota 998 cm3 12v DOHC s časováním ventilů VVT-i nyní splňuje požadavky emisní normy Euro 6.2. Modernizovaný agregát přináší ideální vyvážení výkonu a spotřeby paliva s lepším dávkováním točivého momentu za nižších otáček v zájmu vyššího pohodlí při cestování po městě.
Výhodou jednotky je nový systém zdvojených vstřikovačů paliva, vyšší kompresní poměr, řada nových komponent s nízkým třením, systém chlazené recirkulace výfukových plynů (EGR) a vylepšená vyvažovací hřídel pro snížení vibrací za volnoběžných otáček. Motor nyní dosahuje max. výkonu 53 kW (72 k) při 6 000 ot/min, resp. točivého momentu 93 Nm při 4 400 ot/min. Nové Aygo zrychluje na 100 km/h za 13,8 s a rozjede se až na 160 km/h.
Spotřeba paliva se zlepšila ze 4,1 na 3,9 l/100 km (podle jízdního cyklu NEDC), což představuje pokles hladiny emisí CO2 o 5 g/km na pouhých 90 g/km. Na základě nového homologačního postupu (podle jízdního cyklu WLTP) vykazuje vůz emise CO2 na úrovni 93 g/km1.
V návaznosti na vylepšení parametrů motoru a spotřeby paliva prošla modernizací i soustava zavěšení nové Toyoty Aygo, stejně tak jako software soustavy řízení. Vůz tak nyní rychleji a přesněji reaguje na pokyny od řidiče v zájmu ještě vyšší agility a potěšení za volantem ve městě.
V neposlední řadě byly doplněny těsnicí a absorbční materiály v prostoru přístrojové desky, předních A-sloupků, dveří a zadního panelu, což se odrazilo ve znatelném snížení hluku, vibrací a chvění v kabině napříč celým pásmem otáček.
Bezpečnostní paket Toyota Safety Sense
Toyota Safety Sense spojuje různé technologie aktivní bezpečnosti s cílem pomoci předcházet nehodám nebo zmírňovat jejich následky za nejrůznějších dopravních situací.
Předkolizní bezpečnostní systém (PCS)1 při rychlostech přibližně od 10 do 80 km/h rozpoznává vozidla jedoucí vpředu a snižuje riziko nárazu do nich zezadu. Pokud hrozí kolize, systém upozorní řidiče (akusticky i opticky), aby začal brzdit. PCS rovněž zvýší tlak v brzdové soustavě s cílem posílit účinek brzd ve chvíli, kdy řidič sešlápne brzdový pedál. Pokud řidič nereaguje včas, systém PCS začne brzdit automaticky, a sníží tak rychlost jízdy2 přibližně o 30 km/h, případně vůz zcela zastaví, aby se střetu předešlo nebo se alespoň snížila energie nárazu.
Asistent pro jízdu v pruzích (LDA) monitoruje vodorovné pruhy na vozovce a pomáhá zabránit nehodám nebo čelním střetům v důsledku nechtěného opuštění jízdního pruhu. Pokud vůz začne vyjíždět z jízdního pruhu bez použití směrových světel, systém LDA upozorní řidiče akustickou i optickou signalizací.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.